تبیان، دستیار زندگی
« ما فرشته نیستیم» عنوان سریال نوروزی شبکه تهران است که این روزها مراحل تصویربرداری اش در فرحزاد در حال سپری است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ما فرشته نیستیم


« ما فرشته نیستیم» عنوان سریال نوروزی شبکه تهران است که این روزها مراحل تصویربرداری اش در فرحزاد در حال سپری است.

ما فرشته نیستیم

این سریال را فلورا سام بر اساس فیلمنامه ای از آرش برهانی کارگردانی می کند و همسرش مجید اوجی تهیه کنندگی آن را برعهده دارد. در گقت و گو با اوجی و سام این سریال را مرور کرده ایم:

متنی جذاب

فلورا سام درباره جذابیت های فیلمنامه برهانی این گونه توضیح می دهد :« راستش همانطور كه قبلا هم اشاره كرده بودم دوست داشتم متن فیلمنامه نویس دیگری را بسازم ؛ برای همین وقتی شبكه طرح آرش برهانی را پیشنهاد داد خواندم و برای كارگردانی اش ترغیب شدم. حس كردم این فیلمنامه به خاطر فضاهای مختلفش جای كار زیادی دارد؛  فضاهای خانوادگی ، اجتماعی و اكشن آن برایم چالش بر انگیز بود.» اوجی هم به جذابیت های طرح آرش برهانی اشاره می كند و می گوید:« طرح را كه خواندم از درون مایه اجتماعی اش خوشم آمد و حس كردم پارامترهای یك كار جذاب را داراست به همین دلیل كار را پذیرفتم.»

تفاوت با «باغ سرهنگ»

«ما فرشته نیستیم» چقدر به «باغ سرهنگ» شباهت دارد؟ فلورا سام نقطه اشتراك این دو سریال را فضای كمدی آن می داند و در عین حال اشاره می كند كه جنبه های طنز دومی بیشتر است: « نوع كمدی ای كه در«ما فرشته نیستیم» جاری است متفاوت و بیشتر از «باغ سرهنگ»  است . ضمن این كه با ورود بیشتری به مسائل اجتماعی دارد و جنبه های خانوادگی آن هم بیشتر است.» در كنار این ها آن چه برای سام در ساخت سریال جذابیت داشته فضای مردانه آن است:« جنس سریال هایی كه ساخته ام لطیف بوده و برای نخستین بار است كه باید فضایی مردانه و خشن تر را به تصویر بكشم. بخشی از قصه درباره زندان و خشونت مردان است و این چالش برای من جالب بود.»

ما فرشته نیستیم

رضایت از تركیب بازیگران

در آثار نمایشی ، بازیگر به عنوان ویترین كار یكی از پارامترهای جذب مخاطب است. فلورا سام از این منظر تركیب كنونی «ما فرشته نیستیم» را مطلوب می داند: « این تركیب حتی بهتر از تصور من است. آقای اوجی حتی برای نقش هایی كوتاهی كه می شد به بازیگران كم تجربه تر هم داد، بازیگر حرفه ای آورده . مثلا نرگس محمدی كه نقش اول سریال «ستایش» را بازی می كند ، لطف كردند برای ما نقشی كوتاه بازی كردند و این اصراری بود كه آقای اوجی داشتند.» مجید اوجی هم می گوید: « اصولا در آثاری كه ساخته ام سعی كرده ام از بازیگران  مطرح استفاده كنم . در «ما فرشته نیستیم» شاید می شد از بازیگران دیگری استفاده كرد اما ترجیح دادم بازیگران مطرح و جا افتاده تری بیاوریم البته منكر معرفی چهره های جدید نیستم اما عقیده دارم یك سریال هرچه بازیگر شناخته شده تری داشته باشد شانس موفقیتش هم بیشتر است.»

به گفته سام و اوجی «ما فرشته نیستیم» چهار شخصیت اصلی دارد كه هر كدام به دلیلی زندانی شده اند و شب عید قرار است به خاطر عملكرد خوب شان به مرخصی بیایند. آن ها بعد از جدایی طی ماجرایی به هم بر می خورند و درگیر یك ماجرا می شوند.

بازیگران سریال

به گفته سام و اوجی «ما فرشته نیستیم» چهار شخصیت اصلی دارد كه هر كدام به دلیلی زندانی شده اند و شب عید قرار است به خاطر عملكرد خوب شان به مرخصی بیایند. آن ها بعد از جدایی طی ماجرایی به هم بر می خورند و درگیر یك ماجرا می شوند. محمد رضا شریفی نیا یكی از آن ها است كه به جرم جعل اسناد زندانی شده. گوهر خیراندیش نقش خواهر شریفی نیا را بازی می كند كه در باز كردن قفل گاو صندوق داشته تخصص دارد. علی صادقی یك جوان عشق رالی است كه طی تصادفی باعث كشته شدن عابری پیاده شده و نتوانسته دیه اش را بپردازد. برزو ارجمند دیگر كاراكتری است كه به اتهام دزدی از فرش فروشی پدر همسرش به زندان افتاده. نرگس محمدی همسر سابق بروز ارجمند است و غلامحسین لطفی نقش پدر محمدی را بازی كرده. كاراكتر پدر و مادر علی صادقی را  فاطمه گودرزی و محمود جعفری بازی كرده اند. شهره لرستانی ، سولماز آقمقانی ، صدیقه كیانفر و زهره صفوی به ترتیب نقش  همسر ، دختر ، مادر و خاله شریفی نیا را بازی كرده اند. ابتدا قرار بود ملیكا نقش دختر پدرش را ایفا كند كه در نهایت جای خود را به آقمقانی داد. داریوش موفق و نادر سلیمانی دیگر بازیگران سریال هستند كه نقش اعضای یك گروه تبهكاری را برعهده دارند.

ما فرشته نیستیم

رقابت نوروزی

«باغ سرهنگ» تجربه نسبتا موفقی برای سام  بود منتهی «ما فرشته نیستیم» در نوروز رقبای جدی تری دارد و آنتن همه شبكه ها به لحاظ سریال و برنامه های تركیبی با ترافیك مواجه است. از او می پرسم برگ برنده تان برای ماندن در گردونه رقابت چه خواهد بود؟ این كارگردان این گونه پاسخ می دهد:« هم من هم گروه بیشترین تلاش مان را برای جلب رضایتمندی مخاطبان داشته ایم؛ به هر حال در ایام نوروز رقابت شبكه ها فشرده است و یك سریال باید جذابیتهای زیادی داشته باشد تا در این شرایط و شلوغی دید و بازدیدها به چشم بیاید.ما سعی كرده ایم در متن ، كارگردانی و اجرا جذابیت و كیفیت را لحاظ كنیم تا مردم سریال را دنبال كنند و امیدوارم این اتفاق بیفتد و مخاطبان  از نتیجه تلاش چند ماهه گروه راضی شوند.»

زیر سایه همسر؟

فلورا سام در انتخاب بازیگر ،‌فیلمنامه ، عوامل پشت دوربین زیر سایه مجید اوجی است؟ این تهیه كننده می گوید: « واقعیت این است كه من در تمام آثاری كه تهیه می كنم در انتخاب هنرپیشه ها و عوامل پشت دوربین نظر نهایی را می دهم . البته چند سال است با تركیب پشت صحنه به زبانی مشترك رسیده ایم و تیم مان ثابت است؛ منتهی دیكتاتور نیستم و نظراتم بر اساس تعامل و همفكری كارگردان شكل می گیرد. البته در «ما فرشته نیستیم.» از نظرات محمد رضا شریفی نیا هم استفاده كرده ایم. ضمن این كه با شبكه هم مشورت داریم و می دانیم در اصل تهیه كننده تلویزیون است به همین خاطر از نظر مدیر گروه و شبكه بهره می بریم.  این را هم اضافه كنم كه در كارهای مشترك با همسرم به خاطر نزدیكی سلیقه و فكرمان تعامل بیشتری داریم.» سام هم در تائید گفته های همسرش می گوید: « آقای اوجی در همه كارهایی كه انجام می دهند با كارگردان تعامل دارند.  حتی پیش آمده كارگردان گفته لازم نیست فلان بازیگر را بیاوری كه هزینه بیشتری داشته باشد اما آقای اوجی اصرار می كنند كه كستینگ قوی باشد. بنابراین كارگردان حس می كند كه نظر ایشان در جهت بهبود كار است نه كمتر شدن بی مورد هزینه. برای همین وقتی نظر می دهند كارگردان ها از آن استقبال می كنند. »

ما فرشته نیستیم

جنگ اول به از صلح آخر

فصل مشترك گلایه های سازندگان سریال های مناسبتی كمبود وقت است تا جایی كه خیلی ها مقصر كیفیت پایین یك اثر را فشردگی زمان می دانند. اوجی این عذر را غیر موجه می داند: « ما در كشوری با مقررات مشخص كار می كنیم. وقتی می پذیریم در این چارچوب كار كنیم دیگر خیلی جای گله گذاری نیست. البته كه خیلی خوب است زودتر به ما اعلام شود كه برای نوروز سریال بسازیم چرا كه بعد از آن هم كسی بهانه ای از این نظر ندارد كه وقت نداشته. ضمن این كه معتقدم اگر وقت كافی نباشد نباید بسازیم. » به گفته اوجی طرح سریال آذر ماه به آن ها داده شده و همان موقع مقدمات ساختش را فراهم كرده است.  سام هم این گونه گفته همسرش را پی می گیرد: « موقعی كه كار را شروع كردیم 5 قسمت فیلمنامه كامل داشتیم و 13 قسمت سیناپس. البته می دانستم پایان هر شخصیت چیست و  قصه قرار است تا كجا پیش برود. در طول فیلمبرداری هم 13 قسمت به طور كامل آماده شد و از این بابت مشكلی نیست.»

كیفیت سریال اصل است نه شبكه

تجربه نشان داده كه شبكه تهران در مقایسه با شبكه های دیگر شانس كمتری برای دیده شدن دارد. اوجی اما معتقد است سریال خوب باشد در هر شبكه ای دیده می شود: « مردم بنظرم همه شبكه ها را رصد می كنند و كارهای خوبش را می بینند . برای خود من فرق نمی كند سریالم از چه شبكه ای پخش شود. ضمن این كه شغل من فیلمسازی است و فرقی نمی كند در كدام شبكه كار كنم هر پنج شبكه زیر نظر یك قانون و فكر عمل می كنند.» این تهیه كننده كه تجربه دو سریال «نشانی» و «ماه عسل»  را برای شبكه دو دارد حرفش را این گونه پی می گیرد:« من حرف شما را قبول ندارم كه سریال در شبكه پنج خیلی دیده نمی شود. مثلا تا الان پربیننده ترین سریالی كه ساخته ام باغ سرهنگ بوده اتفاقا از شبكه تهران پخش شده. بنظرم اگر كاری خوب باشد در بدترین ساعت هم پخش شود حتما بیننده خواهد داشت. «داستان یك شهر»، «نقطه چین» و «پاورچین» از سریال های پربیننده ای بوده اند كه روی آنتن شبكه تهران رفته اند آن هم زمانی كه شبكه های استانی تا این حد گسترده نبودند.»

مصاحبه : منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطلب مرتبط:

رازهای باغ سرهنگ