تبیان، دستیار زندگی
اگرچه برای خوشبختی پول لازم است، ولی حرف اول را به هیچ عنوان نمی‌زند. فقر و بی‌پولی افراد را افسرده می‌كند، اما اگر فردی پول زیادی داشته باشد، لزوماً فرد شاد و خوشبختی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوش‌بختی با صفرهای بیشتر


اگرچه برای خوشبختی پول لازم است، ولی حرف اول را به هیچ عنوان نمی‌زند. فقر و بی‌پولی افراد را افسرده می‌كند، اما اگر فردی پول زیادی داشته باشد، لزوماً فرد شاد و خوشبختی نیست.

پول

در ابتدای زندگی بودیم و بی‌پولی آزارمان می‌داد. درآمدمان كافی نبود و از پس اجاره‌خانه و مخارج زندگی هم به سختی بر می‌آمدیم. هر دو كار می‌كردیم، ولی باز هم مشكلات‌مان زیاد بود. كم‌كم داشتیم به بن‌بست می‌رسیدیم. یكی از دوستان پیشنهاد داد تا با یك مشاور صحبت كنیم. قبول كردیم این راه را هم امتحان كنیم. مدتی ‌است كه با عمل به توصیه‌های مشاور زندگی‌مان سروسامان گرفته است و یاد گرفته‌ایم مخارج‌مان را چطور مدیریت كنیم. راهکارهای ساده‌ای که تمام این مدت از آنها غافل بوده‌ایم....

پایدار بودن زندگی مشترك به عوامل متعددی بستگی دارد كه یكی از این عوامل، داشتن درآمد كافی و شغلی مناسب است. بالا رفتن سن ازدواج و دوری كردن جوانان از تشكیل خانواده، از جمله پیامدهای مشكلات مالی و اقتصادی است.

از سوی دیگر اگرچه برای خوشبختی پول لازم است، ولی حرف اول را به هیچ عنوان نمی‌زند. فقر و بی‌پولی افراد را افسرده می‌كند، اما اگر فردی پول زیادی داشته باشد، لزوماً فرد شاد و خوشبختی نیست. طلاق و جدایی زوجین در بین افراد مرفه نیز بسیار دیده می‌شود. پس به دلیل نداشتن امکانات اقتصادی در سطح بالا، نباید شادی و نشاط را از کانون خانواده خود بگیریم. در واقع با بکارگیری راه‌کارهایی ساده می‌توان مشکلات مالی را پشت سر گذاشت و عاشقانه زندگی نمود.

کلیدهای حل مشکلات اقتصادی

- برنامه‌ریزی كردن: درآمدی كه كسب می‌كنیم برای رسیدن به هدف‌هایی است كه در نظر داریم. این هدف‌ها باید قابل دسترس بوده و خیلی رویایی و دست نیافتنی نباشند. خانه‌دار شدن یك هدف است، ولی نه خانه‌ای كه با درآمد ما جور در نیاید. پس هدف‌های‌ کوتاه‌مدت و بلندمدتمان را با واقع‌بینی و به ترتیب اهمیت، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی‌ كنیم. برای اینکار می‌توانیم از یک دفترچه برای نوشتن هدفهایمان و مدت زمانی که برای رسیدن به آنها نیاز داریم کمک بگیریم.

- پس‌انداز كردن: هر خانواده‌ با هر میزان درآمد باید مقداری از پولش را پس‌انداز كند. پس‌انداز خانواده می‌تواند اعضای آن را به اهدافشان نزدیک و نزدیک‌تر کند و به علاوه پشتیبانشان در روزهای سخت باشد. روزهایی که ممکن است در آن حوادث پیش‌بین نشده‌ای برای ما و خانواده‌مان اتفاق بیفتد. تصادف، بیماری، ازدواج یکی از خویشاوندان نزدیک و غیره. یادمان نرود پس‌انداز درمان درد روزهای مباداست و روز مبادا خیلی زود از راه می‌رسد. پس مقدار پس‌انداز هر ماه را در دفترچه مخصوص بنویسیم تا بهتر بتوانیم نوسانات افزایش یا کاهش آن را در ماههای مختلف و در بازه‌های زمانی مشخص بررسی کنیم.

فراموش نکنیم یاد كردن خدا و شكر نعمت‌هایش و فراموش نكردن لطف و مهربانیش در همه‌ی مراحل زندگی، موجب زیاد شدن روزی می‌شود

- تقسیم درآمد و مخارج: هر زن و شوهری در ابتدای زندگی خواسته‌های متعددی دارند. زوجین و به خصوص خانم‌ها دوست دارند بهترین مسافرت‌ها را بروند. لباس‌هایی شیك و به روز به تن كنند، برای خانه‌ی نو و جدیدشان اثاثیه‌ی زیبا بخرند و به همه ثابت کنند در ابتدای زندگی، چیزی کم و کسر ندارند. این خواسته‌ها طبیعی است، ولی واقعیت این است كه نمی‌شود به همه آنها رسید. پس باید واقع‌بین باشیم و درآمد خود را صرف واجب‌ترین و ضروری‌ترین نیازها كنیم. برای اثبات خوشبختی، حتماً لازم نیست همسرمان ما را به شیک‌ترین و گران‌ترین رستورانهای شهر ببرد. باور کنیم می‌توان با چند عدد ساندویچ کوکوی خانگی و خوردن آن در محیطی مفرح و خارج از خانه هم شاد بود. می‌توانیم در پایان هر ماه، صرفه‌جوییهای اینچنینی را که جایگزین یک تفریح گرانقیمت کردیم در دفترچه جادویی خود یادداشت کرده و تفاوت مالیش را محاسبه نماییم. با انجام اینکار، در طولانی مدت به انجام بیشتر و چندباره‌ی آنها تشویق شویم.

- نقش زنان در حل مشكلات مالی زندگی: همیشه زنان در حل مشكلات اقتصادی خانواده نقش مۆثری داشته‌اند. زن می‌تواند اقتصاد خانه را طوری مدیریت كند كه حتی سخت‌ترین بحران‌ها نیز پشت سر گذاشته شود. به علاوه فرزندان که مستقیم تحت‌تاثیر تربیت مادر هستند از مادر صرفه‌جوی خود، راههای مدیریت اقتصادی را از همان کودکی به خوبی می‌آموزند. برعکس خانواده‌های ولخرج و مصرف‌گرا که اگر این رفتار ناپسند مربوط به زن خانواده باشد بعد از چندی به تمام اعضای دیگر نیز سرایت می‌کند. البته فراموش نشود آقایان باید به هر طریقی از زحمات و بردباری‌های همسران صرفه‌جویشان سپاسگزاری کنند. به بیانی دیگر اگر مرد قدردان زحمات همسرش نباشد، زن دلسرد می‌شود و شاید احساس کند فداکاریهایش نادیده گرفته شده است.

پس انداز کردن

-حرف آخر...

زیاد بودن درآمد یك خانواده به معنای بهبودی اوضاع مالی و ثروتمندی نیست. خانواده‌های زیادی در اطراف ما هستند كه زن و شوهر مشغول كارند، ولی باز از پس مخارج زندگی برنمی‌آیند. چون بالاخره هر پولی هرچقدر زیاد، در صورت نداشتن برنامه‌ریزی صحیح خرج می‌شود و اثری از آن باقی نمی‌ماند. پس آموختن مدیریت هزینه‌ها، كاری لازم و ضروری ‌است که باید جوانان آن را فرا بگیرند. حتی قبل از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک.

و نکته‌ی آخر این‌كه فراموش نکنیم یاد كردن خدا و شكر نعمت‌هایش و فراموش نكردن لطف و مهربانیش در همه‌ی مراحل زندگی، موجب زیاد شدن روزی می‌شود.

همانطور که خداوند در آیه‌7 سوره ابراهیم می‌فرماید: «خداوند اعلام كرده ‌است كه اگر شكر كنید حتماً روزی شما را افزون خواهم كرد و اگر ناسپاسی كنید قطعاً عذاب من سخت خواهد بود.»

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:همسران جوان

مطالب مرتبط:

هر روز به عشقتان آب بدهید

نمک زندگی ،به میزان لازم

دشمنان عشق را اخراج کنید

خانواده همسرتان  را دریابید...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.