تبیان، دستیار زندگی
این روز‌ها آثار بیش از ۴۵۰ هنرمند روی دیوار گالری‌های پایتخت است و این عدد بدون احتساب بیش از ۱۴۰۰ هنرمندی است که آثارشان در جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جشن تصویرسال به نمایش درآمده. رکوردزنی مدیرکل هنرهای تجسمی در بازدید از گالری‌های تهران در روزهای گذشته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسفند داغ گالری‌های پایتخت


این روز‌ها آثار بیش از 450 هنرمند روی دیوار گالری‌های پایتخت است و این عدد بدون احتساب بیش از 1400 هنرمندی است که آثارشان در جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جشن تصویرسال به نمایش درآمده. رکوردزنی مدیرکل هنرهای تجسمی در بازدید از گالری‌های تهران در روزهای گذشته آماری قابل توجه در فضای تجسمی اسفندماه را شکل داده است.

اسفند داغ گالری‌های پایتخت

با فرارسیدن اسفند ماه، گالری‌های تهران چهره‌ای متفاوت به خود گرفته‌اند. به هر طرف که نگاه می‌کنی علاوه بر نمایش انفرادی آثار تجسمی، هنرمندانی را می‌بینی که در قالب گروه‌های کوچک و بزرگ کنارهم آمده‌اند تا این بار مخاطبین را با نمایش همزمان آثارشان روبه رو کنند.

به این ترتیب این روز‌ها با گردهمایی نزدیک به 470 هنرمند اتفاقی کم نظیر و شوق انگیز هنرمندان را در گالری‌ها شاهد هستیم که شوروحال ویژه‌ای به فضای هنری بخشیده، تعداد زیادی از گالری‌ها هم برگزاری نمایشگاه‌های گروهی را در دستور کار قرار داده‌اند و به یکباره حضور یکپارچه و پرشمار هنرمندان تجسمی را در هفته‌های پایانی سال رقم زده‌اند. جالب‌تر اینکه در میان صد‌ها هنرمندی که هم اکنون آثارشان روی دیوار گالری‌های تهران رفته اسامی هنرمندان طراز اول هنرهای تجسمی هم کم نیست. غلامحسین نامی، بهرام دبیری، علی اکبر صادقی، ژازه طباطبایی، نصرت اله مسلمیان، منوچهر معتبر، مریم زندی و ده‌ها نفر دیگر تعدادی از این هنرمندان هستند که بار دیگر فرصت دیدار آثارشان در نمایشگاه‌های پایانی سال فراهم شده است.

علاوه بر این نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های دیگری که همزمان در آخرین ماه سال برگزار می‌شوند با وجود لحاظ نشدن در این مجموعه سهمی از ارائه و نمایش آثار تجسمی را به خود اختصاص داده‌اند. جشنواره هنرهای تجسمی فجر با نمایش 986 اثر از 877 هنرمند در 9 رشته هنرهای تجسمی در موسسه فرهنگی هنری صبا و فرهنگسرای نیاوران، همچنین جشن تصویر سال با نمایش 550 اثر از هنرمندان عکاس در گالری‌های خانه هنرمندان ایران از عمده این رویداد‌ها است. نخستین حراج آثار هنری موسسه خیریه رعد هم که با نمایش آثار 76 هنرمند جمعه 9 اسفند به کار خود پایان داد یکی از رویدادهای با اهمیت در آخرین ماه سال بود.

گالری آریا با نمایش آثار 240 هنرمند در چهارمین نمایشگاه ث‌تابلوهای کوچکث‌ پرتعداد‌ترین نمایشگاه گروهی این روز‌ها بود. گالری لاله با نمایش 96 هنرمند، دومین نمایشگاه پرتعداد اسفندماه گالری‌های تهران را با میزبانی سومین نمایشگاه فروش آثار چند نسل از هنرمندان ایران را رقم زده وگالری طراحان آزاد هم در ادامه سنت سالیانه خود که بخشی از فعالیت خود را صرف برگزاری نمایشگاه انسان دوستانه می‌کند میزبان نمایشگاه گروهی هنرمندان معاصر به نفع خانه خورشید بود.

گالری شیرین میزبان آثار منتخبى از برگزیدگان چهاردوره دو سالانه نقاشی دامون فر با موضوع ث‌پاک کن ث‌ بود. گالری پنجره در نمایشگاه گروهی پازل آثار هنرمندان پیشکسوت و جوان را در کنار هم به نمایش در آورد. آراه ابریشم؛ میزبان نمایشگاه گروهی عکس با عنوان "جابه جایی" بود. نمایشگاه "فیگوراتیو 1" با نمایش 11 هنرمند در گالری ویستا و گالری مهروا هم میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان عاشقانه‌های ایرانی بودند.

جالب‌تر اینکه در میان صد‌ها هنرمندی که هم اکنون آثارشان روی دیوار گالری‌های تهران رفته اسامی هنرمندان طراز اول هنرهای تجسمی هم کم نیست. غلامحسین نامی، بهرام دبیری، علی اکبر صادقی، ژازه طباطبایی، نصرت اله مسلمیان، منوچهر معتبر، مریم زندی و ده‌ها نفر دیگر تعدادی از این هنرمندان هستند که بار دیگر فرصت دیدار آثارشان در نمایشگاه‌های پایانی سال فراهم شده است.

گالری آرته نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان "بی‌ربط نیست" را با نمایش آثار 10 هنرمند روی دیوار برد و نسرین عیوضیان، ژینوس میثاقی و ساناز آبایی هم آثار خود را در گالری الهه در معرض نمایش عمومی قرار دادند. گالری شیلا؛ در نمایشگاه "آغاز" میزبان 10 هنرمند جوان بود.

علاوه بر این‌ها ده‌ها گالری دیگر پایتخت نیز  با نمایش انفرادی آثار تجسمی در روزهای پایانی سال 1392 پذیرای علاقمندان به هنرهای تجسمی هستند.

مدیرکل هنرهای تجسمی رکورد بازدید از گالری‌ها را به نام خود ثبت کرد

مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی هم در بازدید‌های پرشمار خود از گالری‌های تهران رکورد قابل توجهی از خودش به جا گذاشته که در میان مدیران هنری چندان مسبوق به سابقه نیست. ملانوروزی در حالی که بیش از 45 روز از انتصابش به این سمت نمی‌گذرد طی این مدت به دفعات از 26 گالری دیدن کرده و بعضا به دلیل وسعت و ویژگی تعدادی از نمایشگاه‌ها بازدیدهای چندباره از آن‌ها داشته است.

ملانوروزی در هفته های گذشته از گالری‌های مژده، شکوه، موزه امام علی(ع)، خانه هنرمندان ایران، عکسخانه شهر، موسسه صبا، فرهنگسرای نیاوران، بنفشه، گلستان، شیرین، ساربان، آران، خروش، اثر، اعتماد، هما، سیحون، زیرزمین دستان، طراحان آزاد، ماه، بوم، ماه مهر، پنجره، راه ابریشم و پردیس ملت بازدید کرده و نکته جالب توجه این است که او گالری هایی با سلایق و رویکردهای مختلف و متنوع را برای بازدید انتخاب کرده که گویای دغدغه‌مندی او در آگاهی یافتن از ویژگی ها و کارکردهای مختلف جامعه هنرهای تجسمی است.

بخش هنری تبیان


منبع: هنر آنلاین