تبیان، دستیار زندگی
هنگام ولادت حضرت زینب (س)، چون رسول خدا در سفر بود، حضرت فاطمه (س) از همسرش علی (ع) درخواست کرد که نامی برای فرزندشان انتخاب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب نام حضرت زینب (س)

حضرت زینب (س)

نامی آسمانی

هنگام ولادت حضرت زینب (س)، چون رسول خدا در سفر بود، حضرت فاطمه (س) از همسرش علی (ع) درخواست کرد که نامی برای فرزندشان انتخاب کند. علی (ع) در جواب فرمود: من بر پدرت سبقت نمی‌گیرم، صبر می‌کنیم تا پیامبر از سفر برگردد. چون پیامبر بازگشت و خبر ولادت نوزاد فاطمه (س) را از زبان علی (ع)  شنید فرمود: "فرزندان فاطمه فرزندان من هستند ولی خداوند در باره آنان تصمیم می‌گیرد".

بعد از آن جبرئیل نازل شد و پیام آورد که خداوند سلام می‌رساند و می‌فرماید: نام این دختر را زینب بگذارید که این نام را در لوح محفوظ نوشته‌ام. آن گاه رسول خدا زینب را گرفت و بوسید و فرمود: توصیه می‌کنم که همه این دختر را احترام کنند، که او مانند خدیجه کبری است.

یعنی همان گونه که فداکاری های خدیجه در پیشبرد اهداف پیامبر و اسلام بسیار ثمربخش بود، ایثار، صبر و استقامت زینب در راه خدا نیز در بقا و جاودانگی اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یكى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى كامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است. قرآن كریم در آیات متعددى به صابران بشارت داده  و پاداش‏هاى فراوان آن‏ها را یادآورى نموده است. زینب علیهاالسلام از این جهت در اوج كمال قرار دارد.

حضرت زینب (س) نیز ازعاشقان عبادت و شب زنده داران عاشق بود، و هیچ مصیبتى او را از عبادت باز نداشت

زینت پدر

زینب، یعنی زینت پدر و این نامی است که خداوند برای ایشان انتخاب کرد ، که با انجام رسالت خویش زینت بخش تاریخ شد و موجب افتخار و سرافرازی خاندان وحی و ولایت گشت. و به همین دلیل است که نام حضرت زینب(س) در تاریخ کربلا که تاریخ جاودانگی اسلام و تشیع است، به خاطر فداکاری‌هایش، زیبا،‌درخشان و جاودانی است.

در دامان عطوفت

حضرت زینب بیش از پنج سال با پیامبر نبوده است و این مدت زمان، کافی است که او از اصحاب پیامبر اسلام به شمار آید.

این پنج سال فرصتی بود که زینب علیها السلام از تابش نور وجود پیامبر بهره گیرد و پیامبر رحمت، او را در دامان مهر و عطوفت خود نوازش کند و از جرعه‌های معرفت سیراب سازد و صبر و استقامت را در د وجودش قرار دهد. چرا که پیامبر بر مصیبت ها و ناگواری های مسیر زندگی حضرت زینب به خوبی آگاه بود و می دانست که تاب تحمل این رنج‌ها و حوادث ناگوار را تنها روحی بلند و قلبی چون کوه و دلی سرشار از عشق به خدا خواهد داشت. گویا مصیبت و سختی، با سرنوشت زینب عجین گشته و خداوند صبر و پایداری را در او جلوه‌گر ساخته است.

حضرت زینب (س) نیز ازعاشقان عبادت و شب زنده داران عاشق بود، و هیچ مصیبتى او را از عبادت باز نداشت. امام سجاد علیه السلام فرمود:" عمه‏ام زینب در مسیر كوفه تا شام همه نمازهاى واجب و مستحب را اقامه مى‏نمود و در بعضى منازل از شدت گرسنگى و ضعف، نشسته نماز می گزارد."

حضرت زینب (س)از حضرت فاطمه (س) نقل می کنند:

ما وسیله ‏ارتباط خدا با مخلوق‏هاى او هستیم. ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاكى‏ ها، ما راهنمایان روشن خداییم و وارث پیامبران اوهستیم.

مشارق انوار الیقین، ص 51

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: هیئت مکتب باقر- آوینی- شیعه ها

مطالب مرتبط:

فاطمه معصومه (س) دختر دوست داشتنی خاندان پیامبر

داستان گردنبند حضرت زهرا(س)

داستان زندگی حضرت زینب (س)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.