تبیان، دستیار زندگی
براساس آمار‌های موجود و نظر بسیاری از کارشناسان در حال حاضر دو مانع اصلی مانند سدی محکم در برابر بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان قد علم کرده است، موانعی که باید هر چه سریع‌تر کوتاه و کوتاه‌تر شود، تا جایی که دیگر خانواده‌ها برای زاد و ولد دغدغه این مو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زایمان طبیعی رایگان می‌شود


براساس آمار‌های موجود و نظر بسیاری از کارشناسان در حال حاضر دو مانع اصلی مانند سدی محکم در برابر بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان قد علم کرده است، موانعی که باید هر چه سریع‌تر کوتاه و کوتاه‌تر شود، تا جایی که دیگر خانواده‌ها برای زاد و ولد دغدغه این موانع را نداشته باشند.
نوزاد، فرزند،زایمان

از یک طرف میزان ناباروری در کشور کم نیست و شمار قابل‌توجهی از زوجین با این مشکل دست به گریبان هستند و از سوی دیگر هزینه‌های درمان ناباروری و گرانی داروهای آن بزرگ‌ترین مانع رفع مشکل این زوجین است. در آن سوی ماجرا یکی دیگر از عواملی که می‌توان از آن به‌عنوان دلیل کم‌شدن جمعیت خانوار در جامعه یاد کرد هزینه‌های بهداشتی بارداری و عمل زایمان است.

انگار خبرهایی است

اما روز گذشته دو خبر پیرامون زاد و ولد و درمان ناباروری در کشور منتشر شد، خبر اول که از قضا مدتی پیش هم در قالب یادداشتی آن را پیشنهاد داده بودیم، مربوط است به رایگان‌شدن هزینه‌های زایمان طبیعی در کشور، خبری که به نقل از معاون درمان وزیر بهداشت اعلام شد. خبر دوم هم از برنامه‌ریزی برای تحت پوشش قرار گرفتن هزینه‌های داروهای ناباروری توسط سازمان بیمه سلامت ایرانیان حکایت دارد.

خبر اول:  رایگان‌شدن هزینه‌های زایمان‌ طبیعی

محمد حاجی آقا‌جانی، معاون درمان وزیر بهداشت از انجام رایگان عمل زایمان طبیعی در صورت اختصاص سهم سلامت از محل هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. به گفته آقاجانی، باید منتظر شنیدن اخباری خوش در حوزه سلامت بود چرا که در صورت تخصیص اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها شاهد برطرف‌شدن برخی از کمبودها در حوزه سلامت خواهیم بود.

خبر دیگری که باز در حوزه سلامت و در زمینه تسهیل شرایط فرزندآوری اعلام شد، خبری بود که مانع دوم یعنی ناباروری را مورد توجه قرار داده و با اعلام لیست داروهای درمان ناباروری زیر چتر حمایتی بیمه توانست نویدبخش فراهم‌آمدن مقدمات درمان زوج‌های نابارور باشد. انوشیروان بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از پوشش بیمه‌ای 10 قلم داروی ناباروری توسط سازمان بیمه سلامت ایران خبر داد

بنا بر اظهارات معاون درمان وزیر بهداشت، یکی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه رایگان‌شدن انجام عمل زایمان طبیعی است. این اقدام مثبت وزارت بهداشت را می‌توان اولین گام در مسیر کاهش دغدغه‌های بچه‌دار‌شدن خانواده‌ها دانست اما مشروط بر اینکه این طرح از مرحله وعده خارج و وارد فاز عملیاتی شود. زمانی این طرح می‌تواند تاثیرگذاری خود را بر تغییر روند جمعیت اعمال کند که از حالت وعده خارج شده و زوجین هنگام مراجعه به مراکز درمانی و زایشگاه‌ها فقط و فقط شوق بچه‌دار‌شدن را داشته باشند و نه نگرانی از پرداخت هزینه‌ها.

نوزاد، فرزند،زایمان

خبر دوم: بیمه برای داروهای ناباروری

خبر دیگری که باز در حوزه سلامت و در زمینه تسهیل شرایط فرزندآوری اعلام شد، خبری بود که مانع دوم یعنی ناباروری را مورد توجه قرار داده و با اعلام لیست داروهای درمان ناباروری زیر چتر حمایتی بیمه توانست نویدبخش فراهم‌آمدن مقدمات درمان زوج‌های نابارور باشد. انوشیروان بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از پوشش بیمه‌ای 10 قلم داروی ناباروری توسط سازمان بیمه سلامت ایران خبر داد.

به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران،50 درصد هزینه این 10 قلم داروی ناباروری تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران قرار گرفته است.

همه باید دست به کار شویم

این روزها همه از عواقب و مضرات کاهش جمعیت و پایبندی و اصرار بی‌مورد به شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» دهه‌های گذشته حرف می‌زنند. علاوه بر این به‌صورت مرتب از زبان کارشناسان اجتماعی هم درباره حرکت جمعیت کشور از میانسالی به سمت کهنسالی هشدار‌هایی اعلام می‌شود، اما تا به امروز شاهد اقدامی عملی یا طرحی در راستای تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری نبوده‌ایم و از این جهت می‌توان نگران بود که دیوار بلند موانع فرزندآوری و زاد و ولد در کشور همچنان بلند بماند و همچون سدی در برابر اشتیاق مردم برای زاد و ولد خودنمایی کند.

یکی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه رایگان‌شدن انجام عمل زایمان طبیعی است. این اقدام مثبت وزارت بهداشت را می‌توان اولین گام در مسیر کاهش دغدغه‌های بچه‌دار‌شدن خانواده‌ها دانست اما مشروط بر اینکه این طرح از مرحله وعده خارج و وارد فاز عملیاتی شود

نکته قابل توجه زمانی مشخص می‌شود که وجود نگرانی‌هایی از این دست می‌تواند در تصمیم‌گیری خانواده‌ها برای ازدیاد جمعیت به عنوان بزرگ‌ترین مانع تعریف شود و نبود سیاست‌های تشویقی برای ترغیب خانواده‌ها هم می‌تواند مزید بر علت شده و تهدید پیری جمعیت را پر آب و رنگ‌تر کند. به هر روی به نظر می‌رسد ارائه این پیشنهاد شایسته وزارت بهداشت برای رایگان‌شدن هزینه‌های زایمان و عملی‌شدن این پیشنهاد می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات بعدی و عملی در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور باشد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : وطن امروز