سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
محبت و دوستی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، ایمان و بغض به آنها کفر است. امرشان، امر خدا و نهیشان نهى خدا است. اطاعتشان، اطاعت خدا و نافرمانیشان نافرمانى خدا است. و دوستشان، دوست خدا و دشمنشان، دشمن خدا است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت‌هاى خدا برتر از فرشتگان

اهل بیت

محبت و دوستی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) ایمان، و بغض به آنها کفر است. امرشان، امر خدا و نهیشان نهى خدا است. اطاعتشان، اطاعت خدا و نافرمانیشان نافرمانى خدا است. و دوستشان، دوست خدا و دشمنشان، دشمن خدا است.


در این مقاله دو سوال از مباحث امامت را مطرح کرده و به آنها به طور خلاصه پاسخ خواهیم داد:

چرا نام ائمه ی معصومین (علیهم السلام) به طور صریح در قرآن نیامده است؟

باید توجه داشت که هرچند نام ائمه ی اطهار (علیهم السلام) در قرآن به طور صریح نیامده است، لکن در کلام پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به طور صریح نام ائمه ی معصومین (علیهم السلام) و مخصوصاً على بن ابى طالب (علیه السلام) ذکر شده است که مصداق روشن آن حدیث غدیر است که به منزله‏ى اعلام رسمى خلافت امیرالمۆمنین على (علیه السلام) مى‏باشد. حدیث غدیر از جهت سند متواتر و از جهت دلالت شواهد روشنى بر امامت حضرت على (علیه السلام) دارد.

از این گذشته در خود قرآن هم آیاتى در شأن حضرت على (علیه السلام) نازل شده که مهم ترین آنها آیه ی 55 سوره‏ى مائده است که مى‏فرماید: "ولى شما خدا و رسول و آن مۆمنانى که نماز به پا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند، است". و در کتب تفسیر و تاریخ و روایى شیعه و سنى آمده است که این آیه پس از انفاق حضرت على (علیه السلام) انگشترش را در حال نماز و در رکوع نازل شده است و مصداق خارجى آن جز على بن ابى طالب (علیه السلام) نیست، پس هر چند به طور صریح نام حضرت على (علیه السلام) در قرآن نیامده است، اما اشارات واضحى به آن حضرت شده است.

اما این که چرا به طور صریح نام ایشان برده نشده است، لااقل دو جواب مى‏تواند داشته باشد.

اوّلا: بناى قرآن براین است که مسائل را به صورت کلى، و به شکل اصل و قاعده بیان کند، نه این که جزئیات و ریز مسایل را تشریح نماید. چنان که در موارد بسیارى روش قرآن این چنین بوده است.

محبت و دوستی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، ایمان و بغض به آنها کفر است. امرشان، امر خدا و نهیشان نهى خدا است. اطاعتشان، اطاعت خدا و نافرمانیشان نافرمانى خدا است. و دوستشان، دوست خدا و دشمنشان، دشمن خدا است

از این رو امام صادق (علیه السلام) هنگامى که از ایشان سۆال مى‏شود: چرا نام امامان (علیهم السلام) در قرآن نیامده مى‏فرماید: همچنان که خدا نماز و زکات و حج را به شکل اصل و قانون کلى نازل فرمود و جزئیات آن را تشریح نکرد، بلکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خود نحوه ی انجام و احکام جزئى آنها را بیان فرمود، در مورد ولایت هم، پیامبر خود به خلافت حضرت على (علیه السلام) و اهل بیتش تصریح نمود، بدون این که در قرآن نیازى به ذکر نام تک تک ائمه (علیهم السلام) باشد.

ثانیا: در مثل چنین مسأله‏اى، که احتمال مخالفت زیاد است، مصلحت در آن است که قرآن به صورت غیر صریح و با اشاره و کنایه مطلب را بیان نماید؛ زیرا احتمال دارد که دامنه ی مخالفت با مسأله ی امامت ائمه (علیهم السلام)، به مخالفت با قرآن و اصل دین کشیده شود، که مسلما این به صلاح مسلمانان نخواهد بود؛ یعنى چه بسا مخالفین با ولایت حضرت على (علیه السلام) به جهت مخالفت با آن حضرت - اگر آیه‏اى به طور صریح ولایت آن حضرت را بیان مى‏فرمود - آن آیه را تحریف یا تبدیل یا حذف نمایند، و آن گاه ارزش اسلام به عنوان دین خاتم و قرآن به منزله ی یک کتاب آسمانى جاودان، هتک مى‏گردید. افزون بر این باید توجه داشت اگر خداوند در قرآن مى‏فرماید: "ما قرآن را نازل کردیم و خود حافظ آن هستیم" یکى از راه‏هاى حفظ قرآن به این است که انگیزه‏هاى مخالفت و تحریف را به صورت طبیعى از میان بردارد. لذا در قرآن اوّلاً به ولایت ایشان به طور صریح و با ذکر نام پرداخته نشده است، ثانیا: آیات مربوط به ولایت حضرت على (علیه السلام) و نیز آیه ی تبلیغ که مربوط به ابلاغ رسمى ولایت حضرت على (علیه السلام) است و نیز آیه ی تطهیر که راجع به عصمت اهل بیت(علیهم السلام) است، در لابلاى آیاتى که در ظاهر هیچ ارتباطى با بحث مورد نظر ندارند، گنجانده شده است، تا حتى المقدور انگیزه‏هاى تحریف و تبدیل فروکش نماید و قرآن در طول تاریخ از هر گونه تعرض مصون و محفوظ باشد.

نظر شیخ صدوق(ره) درباره صفات و ویژگی‌های امامان معصوم (علیه السلام) چیست؟

در این نوشته، خلاصه‌ای از اعتقادات شیخ صدوق (ره) درباره صفات و ویژگی‌ها ائمه اطهار (علیهم السلام) بیان می‌شود.

1ـ  پیغمبران و رسولان و حجت‌هاى خدا (علیهم السلام) برتر از فرشتگانند.[1]

بناى قرآن براین است که مسائل را به صورت کلى، و به شکل اصل و قاعده بیان کند، نه این که جزئیات و ریز مسایل را تشریح نماید. چنان که در موارد بسیارى روش قرآن این چنین بوده است

2ـ  خدای‌ تعالى مخلوقات را براى حضرت محمّد پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت او (علیهم السلام) آفریده است و اگر ایشان نبودند خداوند آسمان‌ها و زمین، بهشت و جهنم، آدم و حوا، فرشته و هیچ آفریده دیگری را نمی‌آفرید.[2]

3ـ ائمه اطهار (علیهم السلام) «اولو الامر» هستند، -که خداوند دستور به اطاعت و پیروی از آنها فرموده است-، شاهدان بر مردم، ابواب اللَّه، راه خدا، راهنمای به سمت خداوند، جایگاه اسرار خدا، نمایندگان وحى و ستونهای توحید هستند. ایشان معصوم و محفوظ از خطا و لغزش هستند که حق‌تعالى ناپاکى را از ایشان برده و ایشان را خوب پاکیزه کرده است. برای آنها معجزه‌ها و نشانه‌هاست. وجود ایشان ضامن امنیت زمین است، چنان‌چه ستاره‌ها امان اهل آسمانند و مَثَل ایشان مَثَل کشتى نوح است که هر که سوار آن شد نجات یافت.[3]

4ـ محبت و دوستی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، ایمان و بغض به آنها کفر است. امرشان، امر خدا و نهیشان نهى خدا است. اطاعتشان، اطاعت خدا و نافرمانیشان نافرمانى خدا است. و دوستشان، دوست خدا و دشمنشان، دشمن خدا است.[4]

5ـ حجت‌هاى خداوند بعد از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)، دوازده امامند.[5] و حجت الهى در زمین خدا و خلیفه او در میان بندگانش در این زمان قائم منتظر محمّد بن حسن بن على بن محمّد بن على بن موسى بن جعفر بن محمّد بن على بن حسین بن على بن ابی‌طالب (علیه السلام) است. او همان کسى است که خدای تعالی به وسیله دو دست مبارک او سراسر زمین را فتح می‌کند تا در تمام زمین هیچ مکانی یافت نشود، مگر آن‌که در آن صدای اذان شنیده شود و این‌که دین یکسره از آنِ خدای تعالی باشد.[6]

 

پی نوشتها:

[1]. شیخ صدوق‏، اعتقادات الإمامیة، ص 89، کنگره شیخ مفید

[2]. همان، ص 93.

[3]. همان، ص 93 – 94.

[4]. همان، ص 94.

[5]. همان، ص 93.

[6]. همان، ص 95.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

اعتقادات الإمامیه ـ شیخ صدوق

 

مطالب مرتبط:

پیوند اهل بیت علیهم السلام و قرآن

آثار و برکات دوستی با اهل بیت(علیهم السلام)

اسرای اهل بیت در مجلس یزید

 

مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین