تبیان، دستیار زندگی
دوقوله های فوتبالی از ان دسته موضوعاتی است که بکر و دست نخورده باقی مانده و پیدا کردن یک جفت وفتبالیست همزاد که از کودکی در کنار هم رشد پیدا کردند و بعد ها در مستطیل سبز در پست های مختلف نمایش خیره کننده ای را ایفا کردند خیلی سخت به نظر میرسد. پیدا کردن ن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین جوادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو قولوهای افسانه ای فوتبال


دوقوله های فوتبالی از ان دسته موضوعاتی است که بکر و دست نخورده باقی مانده و پیدا کردن یک جفت وفتبالیست همزاد که از کودکی در کنار هم رشد پیدا کردند و بعد ها در مستطیل سبز در پست های مختلف نمایش خیره کننده ای را ایفا کردند خیلی سخت به نظر میرسد.
پیدا کردن نام های مختلف و اینکه کدام یک از آن دوقولوها توانسته از "قل" دیگر اش موفق تر باشد نیز از نکته اول سخت تر و مهم تر!‌اما فانتزی بودن داستان را همین قصه می سازد که از میان دوبرادر همسان و یک شکل کدام یک در زمین فوتبال بیشتر درخشیده و موفق ترین "قل" های واقعی فوتبالی چه کسانی هستند.

دوقلوهای فوتبال

فرانک و رونالد دی‌بوئر

فرانک و رونالد متولد 15 می 1970 یکی از موفق‌ترین دوقلوهای فوتبالی اهل هلند هستند. آنها با هم در تیم‌های مطرحی چون بارسلونا، رنجرز و آژاکس بازی کرده‌اند. رونالد برادر بزرگتر است اما فرانک فوتبالیست بهتری است. آنها در کنار هم در دو تیم الریان و الشمل نیز حضور داشتند. همراه هم در آژاکس 5بار برنده اریدیوایز شدند و مزه قهرمانی لیگ قهرمانان را نیز چشیدند. رونالد به تنهایی نیز در اسکاتلند و در تیم گلاسكورنجرز 5قهرمانی مختلف كسب كرده است. این برادرها 179 بازی برای هلند انجام دادند که 112 بازی آن متعلق به فرانک بوده و روی هم 13 گل برای کشورشان به ثمر رسانده‌اند. رونالد حالا مفسر فوتبال در كشورش است ولی فرانك روزهای بهتری را سپری می‌كند و سرمربی آژاكس است.

حمیت و حلیل آلتینتاپ

حمیت که هشتم دسامبر 1982 متولد شده تنها 10 دقیقه کوچکتر از برادر دوقلویش حلیل است. آنها که دورگه آلمانی و ترک هستند، در تیم‌ملی تركیه حضور دارند و در بوندس‌لیگا هم سابقه زیادی دارند. حلیل در حال‌حاضر برای تیم آزبورگ در بوندس‌لیگا بازی می‌كند و برادرش حمیت نیز عضو تیم گالاتاسرای است. جالب اینجاست که آنها خارج از زمین هیچ رقابتی با هم ندارند و با هم به تفریحاتی چون آشپزی می‌پردازند. در سبک بازی، حمیت به شدت تحت‌تاثیر برادرش بود اما بعدها توانست روند موفقیت‌آمیز خودش را داشته باشد. حلیل شم گلزنی خوبی دارد و در فصل بازی‌های 2006-2005 در بوندس‌لیگا 20 گل به ثمر رساند ضمن آنکه در کایزرسلاترن و شالکه هم خوب ظاهر شده بود. اما حمیت بسیار موفق‌تر از برادرش بود و تیمهای بزرگی چون شالكه، بایرن و رئال‌مادرید را پشت‌سر گذاشته است. او در تیم‌ملی هم موفق‌تر از برادرش بود و حتی به خاطر گل زیبایش مقابل قزاقستان در سال 2010 جایزه پوشکاش را دریافت کرد.

واسیلی و آلکسی برژوتسکی

برادران برژوتسکی 20 ژوئن 1982 متولد شدند که به نوعی مایه استحکام دفاع تیم روسیه‌ای زسکاموسکو برای سال‌ها هستند. البته آنها با قدرت، شادمانه و دلیرانه در هر قسمت از عقب زمین بازی می‌کنند. تنومندی آنها با این قد و وزن به هر حال نشان می‌دهد که از چه سرزمینی آمده‌اند. درواقع از آن دست افرادی هستند که شما دوست ندارید در خیابان با آنها رودررو شوید و بهتر است که در همان زمین فوتبال بمانند. این برادرها تقریبا یک دهه است که با هم در دفاع کار می‌کنند؛ چه در سطح باشگاهی و چه در سطح ملی. واسیلی 60 و آلکسی 45 بازی برای روسیه انجام داده است و روی هم رفته بیش از 500 بازی باشگاهی داشته‌اند. زمانی که در سال 2008 بازنشسته شدند، سه عنوان قهرمانی لیگ دسته یک روسیه، شش جام حذفی روسیه، چهار سوپرکاپ روسیه و یک جام یوفا را به ارمغان برده بودند.

سرالکس فرگوسن یک بار به شوخی گفته بود که داسیلوا مدتی می‌خواست در بازی مقابل بیرمنگام به جای برادرش فابیو به میدان برود. این نشان می‌دهد که آنها چقدر به هم شباهت دارند. فابیو بازیکن ارزشمندی است که توانسته بارها برادرش را با کمک‌هایش شوکه کند.

گیلرمو و گوستاو باروش شلوتو

دوقلوهای آرژانتینی چهارم می 1973 متولد شدند. البته گیلرمو به علت تجربه‌هایی که در جام ام‌ال‌اس با تیم کلمبوس کرو داشت، شهرت بیشتری کسب کرد. با همه اینها این برادران دوره فوتبالی خوبی را در بوکاجونیورز و خیمنازیا تجربه کردند. گوستاو مسیر برادرش را در حرکت به سوی آمریکا دنبال کرد اما وارد ام‌ال‌اس نشد.

آدام و جیمز چمبرز

اوایل حرفه آدام چمبرز به شدت شبیه برادرش و آینه تمام نمای او بود. آنها هر دو برای تیم گرووال بازی کرده‌اند که از سال 1996 به عضویت این تیم درآمدند و بعد در جولای 97 به عضویت وست‌برومویچ درآمدند. بعد از آنکه در سیستم تیم جوانان این باشگاه رشد کردند و در ژانویه 1999 به آدم‌هایی حرفه‌ای بدل شدند. در بازی‌های فصل 99-1989 تبدیل به اولین دوقلویی شدند که انگلستان را در هر سطحی مطرح کردند. به خصوص با کارهایی که در تورنمنت جام‌جوانان در نیجریه انجام دادند.

مارسین و مایکل زولاکوف

مایکل که در 22 آوریل 1976 متولد شده دفاع تیم آنکاراگوچو است. برادر دوقلوی وی مارسین نیز مهاجم تیم زسکابلچاتو است. آنها اولین دوقلویی بودند که با هم برای لهستان بازی کردند و در فوریه 2000 مقابل فرانسه قرار گرفتند. آنها همچنین در مسابقات جام‌جهانی 2002 هم‌تیمی بودند.

کریستین و دامیانو زنونی

این دوقلو‌های ایتالیایی حتی از دیگر دوقلوهای ایتالیایی یعنی برادران فلیپینی هم معروف‌تر هستند. این‌دو برادر در سال 1977 متولد شده‌اند. دامیانو در سال 2000 نخستین بازی خود را در سری‌آ انجام داد. دامیانو تنها یک بار برای تیم‌ملی ایتالیا مقابل انگلیس به میدان رفت. کریستین زنونی برادر او در فوتبال به اندازه دامیانو موفق نبود.

خورخه و خولیو دلی‌والدز

برادران پدیده فوتبال پاناما، متولد 12 مارس 1966 بودند که در تیم‌ملی پاناما بازی کرده‌اند. شاید بتوان گفت تله‌پاتی آنها باعث شد 36 گل زیبا در سطح ملی به ثمر برسانند. آنها در آخرین سال بازی‌شان در تیم آرابه‌یونیدو همبازی بودند و در كنار یكدیگر در سال 2005 از فوتبال خداحافظی كردند و به مربیگری پرداختند و حالا خولیو مربی تیم‌ملی پاناما است و خورخه مربی تیم‌های پایه پاناما.

لوکاس و توماس دوشک

جمهوری چک قطعا بسیار مفتخر بود که 12 سپتامبر 1978 این برادران پا به دنیا گذاشتند تا بعدها به خدمت‌رسانی در فوتبال بپردازند. یافتن اطلاعات درباره این دوقلوها مانند نفوذ به کا‌گ‌ب امری ناممکن به نظر می رسد. آنها با هم از 1999 تا 2004 در تیم اسلاویا‌پراگ به بازی پرداختند. با هم وارد تیم زیر 21 ساله‌های جمهوری چک شدند و به تیم ملی راه یافتند. یکی از آنها در پست مهاجم و یکی هم در پست دفاع بازی می‌کردند.

یوریون و هنریکو دراست

دوقلوهای متولد 21 ژانویه 1987 در هلند که هردو در پست دفاع برای تیم‌هایشان خوش درخشیدند. آنها در 24 سالگی توانستند پتانسیل ویژه خود را در فوتبال به نمایش بگذارند ولی هرگز نتوانستند راهی تیم‌های بزرگ هلندی شوند. یوریون در عین‌جوانی سال گذشته از فوتبال خداحافظی كرد ولی هنریكو عضو تیم بریدا می‌باشد.

آنتونیو و امانوئله فیلیپینی

این دو چهره سرشناس فوتبال ایتالیا در 3 جولای 1973 و در شهر برشیا به دنیا آمدند و هر دو نیز در پست هافبک میانی به میدان رفتند. این دو در برشیا سال‌ها همبازی بودند. کارنامه آنتونیو از برادر خود پربارتر است. آنتونیو به مدت 11 سال در برشیا بازی کرد و در 245 بازی، 15بار برای این تیم گل زد. او پس از آن به پالرمو، لاتزیو و لیورنو پیوست و در سال 2010 نیز دوباره برشیا بازگشت. امانوئل یك سال زودتر از آنتونیو از فوتبال خداحافظی کرد. آنها به همراه هم در 6تیم مختلف باشگاهی بازی کردند و به نوعی هرگز از هم جدا نشدند

میگوئل و خاویر فلانو

متولد 19 آگوست 1984 در پامپلونای اسپانیا که چهار سال را کنار هم در اوساسونا به بازی پرداختند و در سال 2009 بود كه جدایی آنها آغاز شد چرا كه خاویر راهی نومانسیا شد و بعد از آن هم الچه و حالا در میراندس توپ می‌زند اما میگوئل هنوزهم در اوساسونا است و به یكی از بهترین بازیكنان این تیم تبدیل شده است و كاپیتان دوم تیم بعد از پونیال است.

سانا و ساینی نیاسی

برادران خشن فوتبال گامبیا كه متولد 31 ژانویه 1989 هستند كار خود را در باشگاه گامبیاپورت آغاز كردند و با درخشش در این باشگاه بود كه راهی ام‌ال‌اس شدند. سانا در باشگاه مونترال ایمپكت توپ می‌زند و ساینی در دی‌سی‌یونایتد. آنها از سال 2010 عضو تیم‌ملی كشورشان شده‌اند ولی بازی‌های ملی زیادی در كارنامه ندارند.

رافائل و فابیو داسیلوا

سرالکس فرگوسن یک بار به شوخی گفته بود که داسیلوا مدتی می‌خواست در بازی مقابل بیرمنگام به جای برادرش فابیو به میدان برود. این نشان می‌دهد که آنها چقدر به هم شباهت دارند. فابیو بازیکن ارزشمندی است که توانسته بارها برادرش را با کمک‌هایش شوکه کند. این برادران برزیلی می‌خواهند نسل موفق آینده کشورشان باشند. فابیو و رافائل این شانس را داشتند که با توانایی‌های خود وارد بهترین تیم‌های باشگاهی جهان شوند. آنها با تیم فلومینسه شروع کردند اما بعد وارد منچستریونایتد شدند و سپس با لباس تیم‌ملی برزیل به میدان رفتند. رافائل بازی‌های بیشتری برای یونایتد انجام داده اما فابیو در تیم‌ملی حضور بیشتری داشته است. فابیو ازدواج کرده و یک دختر نیز دارد و به نوعی پیشروتر از رافائل است و اگرچه اساسا روند متفاوتی داشتند اما شباهت بیش از حد آنها غیرقابل انکار است.

آندرس و توماس راولی

توماس راولی را همه فوتبال‌دوستان به خوبی می‌شناسند. او یک فوتبالیست شاخص و دروازه‌بانی قابل در تیم‌ملی سوئد بود. در حالی که برادرش آندرس نیز در پست دفاع عقب، کمک بسیاری به او می‌کرد ولی هرگز به اندازه توماس مشهور نشد. آنها متولد 13 آگوست 1959 هستند و حالا سال‌هاست كه فوتبال را كنار گذاشته‌اند. جالب است كه هردوی آنها حالا از مفسران ورزشی مطرح كشور سوئد هستند.

ابه و پیتر ساند

پیتر به نسبت برادرش کمتر شناخته شده است و حتی گاهی آن اوایل که بازی می‌کرد فوتبال دوستان دانمارکی به او می‌گفتند چقدر شبیه ابه‌ است. برادران ساند كه در سال 1972 متولد شده‌اند، ابتدا وارد تیم بروندبی شدند، هرچند پیتر نتوانست در بازی اول تیم همراه برادرش وارد زمین شود. به رغم شباهت بسیار، استعداد و موفقیت آنها هیچ شباهتی به هم نداشت. ابه به جام‌جهانی راه یافت و در 3بار همراه تیم بروندبی برنده لیگ دانمارک نیز شد. او حتی با تیم شالکه در بوندس‌لیگا آلمان به قهرمانی رسید و آقای گل بوندس‌لیگا و سوپرلیگا هم شد. ابه ساند دوبار بهترین بازیکن سال دانمارک شد و در مقابل برادرش تنها در چند باشگاه رفت‌وآمدی عادی داشت.

هیساتو و یوتو ساتو

برادران دوقلوی ژاپنی متولد 12 مارس 1982 هستند که در جی‌لیگ بازی می‌کنند. هیساتو در تیم هیروشیما بازی کرده که طی 200 بازی بیش از 100 گل به ثمر رسانده است. یوتو نیز در تلاش است همراه جف‌یونایتد به لیگ برتر ژاپن راه پیدا کند.

فیلیپ و دیوید دگن

برادران سوئیسی دگن تقریبا در همه عمر بازی‌شان بدبخت و حقیر بودند. به نوعی می‌توان گفت که آنها دوره حرفه‌ای یکسانی داشته‌اند و البته فیلیپ برای باشگاه‌های بزرگتری بازی کرده است و حتی در لیورپول نیز درخشید. دیوید عمده اوقات تیمش در باشگاه یانگ‌بویز گذشت. آنها به همراه باشگاه باسیل سه بار قهرمان لیگ شدند و البته دیوید توانست دو بار هم برنده جام سوئیس شود. فیلیپ 32 بازی برای سوئیس و دیوید 14 بازی برای این تیم انجام داده است. اگرچه هر دو برای ترکیب تیم‌ملی در جام 2006 انتخاب شدند اما فقط این فیلیپ بود که امکان بازی را پیدا کرد.

دنیس و جرارد دی‌نویر

آنها سومین برادران دوقلوی هلندی این فهرست هستند. آنها متولد 4 آپریل 1969 هستند و هردو كارشان را از باشگاه اسپارتا روتردام آغاز كردند سپس هردو راهی باشگاه هیرنوین شدند و چندفصل در آن تیم حضور داشتند. جرارد در سال 2002 راهی فاینورد شد و دنیس از سال 2001 به نایمیخن پیوست. آنها در سال پایانی بازی‌شان بار دیگر در باشگاه دوردرخت به یكدیگر پیوستند و در كنار هم از فوتبال خداحافظی كردند.

آرنار و بیارکی گانلوگسن

این برادران فوتبالی از اهالی ایسلند هستند و به نوعی مطرح‌ترین فوتبالیست کشورشان در کنار ایدور گودیانسون هستند. آنها متولد 3 مارس 1973 هستند و در شروع كارشان در چندباشگاه دانماركی هم در كنار هم حضور داشتند تا اینكه آرنار راهی لیگ جزیره شد و البته در سال 2011 هم از فوتبال خداحافظی كرد ولی بیاركی همیشه در لیگ كشور ماند و هنوزهم مشغول بازی در تیم هافنارفور است.

برادران دوقو

لارس و اسون بندر

دوقلوهای 21 ساله آلمانی در آینده فوتبالیست‌های مطرحی خواهند شد. درواقع آنها پتانسیل ویژه‌ای برای ستاره شدن دارند. این برادرهای مستعد در مونیخ 1860 بازی می‌کنند و سپس لارس به بایر‌لورکوزن رفت. در حالی که اسون با بورسیا دورتموند راهی بوندس لیگا شد. هرکدام از آنها چه در حد باشگاهی و چه ملی بازیگرانی خوب هستند و اتحاد خوبی در بازی‌های مشترک دارند. کارشناس‌ها معتقدند آنها یک دهه عالی را پیش رو خواهند داشت.

آرشیل و شوتا آروالادز

اگر قرار باشد به یکی از موفق‌ترین دوقلوهای فوتبالی اشاره کنیم حتما باید به این برادران گرجستانی اشاره کرد. شوتا در کشورش به یک اسطوره معروف است و همیشه آقای گل تیم‌ملی‌شان بوده است؛ ضمن آنکه در عرصه باشگاهی هم حضورهای موفقی در آژاکس و رنجرز داشته است. برادرش آرشیل با پیشینه‌ای خوب در فوتبال رشد کرده و 32 بار در تیم‌ملی ظاهر شده است. او در تیم‌های باشگاهی زادگاهش مانند دینامو تبیلسی، ترابوزان‌اسپور و بریدا هم خوب بازی کرده است. متاسفانه عمده چیزی که باعث شهرت او شده، عنوان برادر دوقلوی شوتا است.

رنه و ویلی واندیکرکوف

به جز دوقلوهای معروف بوئر در هلند می‌توان به چند دهه قبل رفته و یادی از برادران کرکوف در دهه 70 کرد. آنها در یکی از طلایی‌ترین دوران فوتبال هلند و باشگاه پی‌اس‌وی ظاهر شدند. رنه در جام‌جهانی 1974 درخشید و حتی در بازی فینال به عنوان ذخیره راهی میدان شد. ویلی جنس بازی بهتری داشت و 63 بازی برای تیم‌ملی انجام داد در حالی که برادرش تنها 47 بازی ملی انجام داد. ویلی برای پی‌اس‌وی در بیش از 500 بازی به میدان رفت و این برادرها با هم سه عنوان قهرمانی اریدیوایز به دست آوردند. آنها با هم در جام هلند، جام یوفا و جام‌جهانی به میدان رفتند اگرچه در جام‌جهانی به آرژانتین باختند.

دیوید و دین هولدس‌ورث

دیوید و دین شباهتی به عمده دوقلوها ندارند. آنها متولد 8 نوامبر 1968 هستند و در عین حال مانند دو قطب مخالف هم. دیوید فردی بسیار جدی در حالی که دین از آن دست فوتبالیست شاد و شوخ است. هر دوی این فوتبالیست‌های سابق حالا در کار مربیگری هستند.

حسام و ابراهیم حسن

دوقلوهای مصری هم ثابت کردند که مثل اکثر دوقلو‌هایی که از آنها اسم بردیم تمایل دارد در فوتبال مطرح شوند. حسام حسن، مهاجم معروف مصری به همراه برادرش در سال 1966 در قاهره به دنیا آمد. او که به تازگی از فوتبال خداحافظی کرده به حرفه مربیگری روی آورده، حکم علی دایی مصر را دارد و در 150 بازی ملی بیش از 50 گل برای تیمش به ثمر رسانده است. شهرت حسام‌حسن به خاطر درخشش در بازی ملی اوست. برادر او ابراهیم یک بازیکن حرفه‌ای در پست دفاع راست بود که بیش از یکصدبار برای تیم‌ملی بازی کرد. آنها در چند باشگاه همبازی بودند.

حسین جوادی

بخش ورزشی تبیان