تبیان، دستیار زندگی
در آستانه سال جدید و همزمان با جشن بزرگ نیكوكاری شكوفه های لبخند بر لبان كودكان نیازمند جوانه زد و امید فردای روشن را در دل آنان زنده كرد. در آستانه سال نو بازار مملو از جمعیت است و خانواده ها به همراه فرزندان خود برای خرید پوشاك مورد نیاز در سال جدید در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور در جشن نیکوکاری خرید از بازار محبت خدا


در آستانه سال جدید و همزمان با جشن بزرگ نیكوكاری شكوفه های لبخند بر لبان كودكان نیازمند جوانه زد و امید فردای روشن را در دل آنان زنده كرد. در آستانه سال نو بازار مملو از جمعیت است و خانواده ها به همراه فرزندان خود برای خرید پوشاك مورد نیاز در سال جدید در تكاپو هستند.
جشن نیکوکاری ،جشن عاطفه ها

هر كس به فراخور درآمد و نیاز خود خرید می كند و در این میان كودكان فارغ از هر گونه مساله و مشكل از والدین خود بهترین و شكیل ترین وسایل را طلب می كنند. هیاهو در بازار موج می زند و صدای قهقهه كودكان كه برای خرید به بازار آمدند شور و نشاط دیگری به بازار بخشیده است. در میان جمعیت پسر بچه ای با گونه های گل انداخته و لباسی مندرس چند بسته آدامس و چند عدد بادكنك در دست دارد و برای فروش آنان به دنبال بچه ها می دود و گاهی خانواده ها با لحنی نامناسب از خرید آدامس و بادكنك خودداری كرده و او را به كناری می زنند. پسر بچه با آهی سوزناك به لباس و كفش های مغازه ها چشم دوخته و حسرت داشتن آن را در دل می پروراند. این شرایطی است كه بسیاری از خانواده های كم درآمد و محروم دارد و وظیفه همه مردم دستگیری و كمك به این اقشار است.

در این راستا مردم هر آنچه از خیر و انفاق در وجود خود داشته‌اند آن را برای شادی دل کودکان، زنان، پیران و فقرا جامعه در طبق اخلاص قرار می‌دهند و سود آنها در این معامله معنوی، لبخندی است که شادی دل‌های زیادی را به همراه دارد.

جشن نیکوکاری در 24 سالگی قرار گرفته و مردم ایران زمین در آستانه سال نو به منظور کمک به همنوعان و تقسیم شادی‌ها در 14، 15 و 16 اسفند ماه با شعار "توانمندسازی خانواده‌ها " به استقبال از این جشن می‌روند تا همه بتوانند بهار را به خوبی، آغاز کنند.

اکنون که دستان فرزندانمان را می گیریم و به بازار می بریم تا برایشان شادی بخریم چه خوب است که آنها را به شاد کردن دل کودکانی دیگر ترغیب کنیم. بچه ها زودتر از بزرگترها همدلی نشان می دهند پس خرید برای بچه ها را بهانه حضور کمرنگ در جشن نیکوکاری قرار ندهیم.

جشن نیکوکاری در 24 سالگی قرار گرفته و مردم ایران زمین در آستانه سال نو به منظور کمک به همنوعان و تقسیم شادی‌ها در 14، 15 و 16 اسفند ماه با شعار "توانمندسازی خانواده‌ها " به استقبال از این جشن می‌روند تا همه بتوانند بهار را به خوبی، آغاز کنند

هر کدام از اعضای خانواده سهمی از خرید خود را به نیازمندان اختصاص دهد تا دست محرومان خالی نماند در این شب عید. خداوند به کمک ما برکت می دهد این وعده آن وجود تبارک و تعالی است.

اثر اجتماعی کمک به همنوع، ایجاد همدلی و پرهیز از خودپسندی ها و خودخواهی های ما است که در رفتارهای ترافیکی، رعایت حقوق شهروندی، رعایت حقوق همسایگان و از این قبیل نمایان می شود.

شرکت در جشن شاد کردن دل نیازمندان و نونوار کردن ظاهر آنان، فرصتی است برای نونوار کردن اخلاقیات و هر آنچه به درونیات ما مربوط است. شب عید خانواده ها، متناسب با میزان درآمد خانوادگی، نونوار می شوند؛ اما به لحاظ ظاهری. نونوار شدن درونیات، خیلی ارزان تر از تازه شدن لباس، فرش ومبلمان تمام می شود. کسی نمی تواند با 10هزارتومان کالای 100هزارتومانی بخرد اما خداوند نیکی مۆمن را 10 برابر می کند. مثل این است که 10هزارتومان کمک کنیم و حداقل 100هزارتومان محبت خداوند را برای خود بخریم هر چند که عنایات حضرت حق در اعداد و ارقام نمی گنجد و این اعداد فقط برای تشریح روشن تر مطلب بود.

نیکوکاری و احسان

مهمترین رویکرد جشن نیکوکاری فرهنگ‌سازی و تقویت روح انفاق و نیکوکاری در بین همه اقشار جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان است .نیکی به دیگران اصل و محور همه خوبی‌ها، دژ استوار و زکات نعمت‌هاست، احسان، تجارتی سودمند است که ضرر در آن راه ندارد و لبیک گفتن به نیروی ذاتی و درونی است.

با اشاره  به اینکه امسال جشن نیکوکاری طی روزهای چهاردم، پانزدهم و شانزدهم اسفند ماه برگزار خواهد شد14اسفند اختصاص به مدارس و دانش آموزان دارد و روز 15 اسفند در پایگاه هایی در سطح میادین شهر دایر می شود ، مردم هدایای خود را تقدیم خواهند کرد و 16 اسفند نیز در میعادگاه های نماز جمعه ، مردم به یاری مستمندان خواهند رفت.

معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه بیش از 380 مرکز نیکوکاری تاکنون در مساجد سراسر کشورفعال شده است، گفت: تا کنون بیش از هفت هزار نفر از خیران در زمینه‌های مختلف برای همکاری با مراکز نیکوکاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز تمامی مساجد جامع کشور که دارای امکانات لازم برای اجرای این طرح هستند، به عنوان مرکز نیکوکاری تبدیل خواهند شد و مشکلات مردم در همان محل زندگیشان برطرف می‌شود.

وی تقویت کارکرد اجتماعی مساجد، شناسایی نیازمندان واقعی محله و ارائه خدمت به آنان در محل سکونت، ترویج سنتهای حسنه اسلامی و توسعه مشارکتهای مردمی، تامین عدالت و رضایت اجتماعی، گسترش ارتباطات بین مردم در محله، مردمی شدن حمایتهای اجتماعی با رویکرد توانمندسازی، بهره‌گیری از حضور و تخصص مردم در عرصه خدمت رسانی به محرومان، تقویت ارتباطات مردم محله با مسجد، تقویت همبستگی اجتماعی و همدردی عمومی را بخشی از اهداف ایجاد مراکز نیکوکاری محله است.

شب عید خانواده ها، متناسب با میزان درآمد خانوادگی، نونوار می شوند؛ اما به لحاظ ظاهری. نونوار شدن درونیات، خیلی ارزان تر از تازه شدن لباس، فرش ومبلمان تمام می شود.

همچنین در ارتباط با نحوه ارائه کمک‌های نقدی و غیر نقدی خیران و نیکوکاران،خیران و نیکوکاران می‌توانند نوع کمکهای خود را از طریق پایگاه اطلاع رسانی امداد؛ دفاتر این نهاد در سراسر کشور، حضور در مراسم جشن عاطفه‌ها، نیکوکاری و جشن رمضان، از طریق صندوق صدقات، تلفن همراه( همراه اول و ایرانسل) با شماره گیری #33*733* و یا کارتهای الکترونیکی عضو شبکه شتاب اعلام کنند.

قشر آسیب پذیر و محروم جامعه با تنگناها و مشكلات اقتصادی و مالی روبرو هستند به طوری كه در تامین نیازهای اولیه زندگی نیز با مشكل مواجه می شوند. همزمان با سال جدید افراد بی بضاعت چشم به راه كمك خیرین و نیكوكاران هستند تا با كمك آنان بتوانند با لباس های نو سال جدید را آغاز كنند.

با اشاره به تحریم های دشمنان بر علیه ایران اسلامی ، حضور سخاوتمندانه دانش آموزان و اولیا آنان در پایگاه های جشن نیكوكاری دیده می شود . این تحریم ها نه تنها حضور مردم را كمرنگ نخواهد کرد بلكه موجب رشد كمی و كیفی كمك های نقدی و غیر نقدی آنان خواهد شد.

فرآوری: طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1-ویستا / 2- پارسی نیوز / 3- همدان ایران