تبیان، دستیار زندگی
اروندرود یکی از مناطق مورد بازدید زائران مناطق عملیاتی دفاع مقدس محسوب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاهکار رزمندگان


اروندرود یکی از مناطق مورد بازدید زائران مناطق عملیاتی دفاع مقدس محسوب می‌شود.

مناطق عملیاتی

اروندرود از بزرگ‌ترین رودهای جهان است که از به هم پیوستن دجله و فرات در القرنه عراق و اتصال کارون در خرمشهر به آن تشکیل می‌شود.

اروند به معنی تیز و تندرو و در دوره باستان به تمام طول رود دجله و اروندرود امروزی گفته می‌شد. به اروند، رود وحشی نیز می‌گویند. در اروند دو نوع جریان وجود دارد: جریان آرام بر سطح آن و جریانی سریع متلاطم در عمق آن، این رودخانه به علت جزر و مدها و نوع حرکتش این لقب را گرفته است.

این رودخانه دائم مورد مناقشه ایران و عراق بوده و حاکمیت مطلق بر این رودخانه از آرزوهای دیرینه حاکمان بغداد بوده است.

یکی از اهداف رژیم بعثی عراق در هجوم سراسری به ایران، حاکمیت مطلق بر اروند و انتقال مرزهایش به ساحل شرقی این رودخانه بود.

اروند در دوران دفاع مقدس، شاهد عملیات والفجر 8، یکی از بزرگ‌ترین نبردهای دوران جنگ بود. عملیات والفجر 8 در روز 20 بهمن 64 با رمز «یا فاطمه الزهرا» با عبور از اروندرود حد فاصل خسروآباد تا رأس‌البیشه آغاز شد و پس از 78 روز جنگ تمام عیار شهر فاو به تصرف رزمندگان درآمد؛ عملیات دلیرانه‌ای که تمامی کارشناسان نظامی را متعجب کرد.

در شمال شرق اروندکنار، روبروی شهر فاو عراق، بنای یادبود شهدای والفجر 8 قرار دارد که هشت شهید گمنام در نوروز سال 1380 همزمان با ایام محرم حسینی در این محل و در ساحل رودخانه اروندرود به خاک سپرده شدند.

پل بعثت که از آن به عنوان شاهکار مهندسی جنگ می‌توان نام برد پس از شش ماه تلاش و به‌کارگیری 3400 قطعه لوله، توسط ستاد مهندسی رزمی کربلا و با پشتیبانی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) و ستادهای مرکزی پشتیبانی جهاد سازندگی استان‌های خراسان و خوزستان در روز 22 مهرماه 65 در 10 کیلومتری جنوب شهر فاو و همزمان با عید مبعث بهره‌برداری شد

پل بعثت

پس از تصرف شهر ساحلی فاو در عملیات والفجر 8 و قطع ارتباط عراق با آب‌های خلیج فارس، رژیم بعث عراق همه توان خود را برای به زانو درآوردن رزمندگان به کار بست و شهر فاو و نیروهای مستقر در آن را زیر آتش سنگین حملات هوایی و زمینی و ... خود گرفت.

با آنکه عبور نیروی نظامی از اروندرود از نظر کارشناسان نظامی دنیا غیرممکن بود و پشتیبانی از این حجم نیرو در فاو فقط از طریق رودخانه، پل مناسبی را می‌طلبید لذا به همت نبوغ و درایت ایرانی احداث پل با مشخصات ویژه‌ای چون بهره‌مندی از استتار کامل و سایر تدابیر دفاعی در دستور کار فرماندهان جنگ و مسئولین قرارگاه کربلا قرار گرفت.

پل بعثت که از آن به عنوان شاهکار مهندسی جنگ می‌توان نام برد پس از شش ماه تلاش و به‌کارگیری 3400 قطعه لوله، توسط ستاد مهندسی رزمی کربلا و با پشتیبانی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) و ستادهای مرکزی پشتیبانی جهاد سازندگی استان‌های خراسان و خوزستان در روز 22 مهرماه 65 در 10 کیلومتری جنوب شهر فاو و همزمان با عید مبعث بهره‌برداری شد و به این علت پل بعثت نام گرفت.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا