تبیان، دستیار زندگی
برق گران شده بود، آب گران شد و گاز هم گران خواهد شد. دولت اسفند را مناسب افزایش قیمت ها دانسته است. بر اساس مصوبه ابلاغی هیئت وزیران نرخ تعرفه آب مصرفی در قبوض جدید با افزایش ۲۰ درصدی محاسبه خواهد شد.بنا به این گزارش مصوبه هیئت وزیران در خصوص تعدیل نرخ آب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب و برق چرا گران شد؟


برق گران شده بود، آب گران شد و گاز هم گران خواهد شد. دولت اسفند را مناسب افزایش قیمت ها دانسته است. بر اساس مصوبه ابلاغی هیئت وزیران نرخ تعرفه آب مصرفی در قبوض جدید با افزایش 20 درصدی محاسبه خواهد شد.بنا به این گزارش مصوبه هیئت وزیران در خصوص تعدیل نرخ آب از ابتدای بهمن ماه سال جاری به وزارت نیرو ابلاغ شد.
قبض اب و برق و گاز

بر اساس این مصوبه، دولت از مجوز افزایش نرخ آب که در قانون بودجه 92 تا سقف 38 درصدی از سوی مجلس صادر شده بود، استفاده کرده و با درنظر گرفتن ملاحظاتی، افزایش 20 درصدی تعرفه آب را مصوب کرده است.یکشنبه هفته جاری حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از قطعی بودن افزایش نرخ تعرفه مصرفی آب در سال جاری خبر داده بود.به گفته این مقام مسئول، با این افزایش نیز مجموع هزینه پرداختی قبوض آب برای مشترکان کم مصرف تا 500 تومان و برای مشترکان پرمصرف تا 2500 تومان گران می شود که این رقم در سبد هزینه خانوار بسیار ناچیز است.

برنامه‌ای برای افزایش مجدد قیمت آب در سال 93 نداریم

معاون وزیر نیرو با تایید افزایش 20 درصدی قیمت آب بر اساس مصوبه دولت، تاکید کرد این وزارتخانه برای افزایش مجدد قیمت آب در سال آینده ندارد. علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو تصریح کرد: قیمت آب امسال 20 درصد براساس مصوبه دولت و به استناد قانون افزایش پیدا کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال 93 نیز قیمت آب افزایش پیدا می‌کند؟ گفت: در حال حاضر صحبتی از افزایش قیمت آب در سال 93 نیست و پیش‌بینی ما این است که با همین رقم بیان شده کارها را پیش ببریم. افزایش قیمت آب در برنامه های دولت برای فاز دوم هدفمندی قرار ندارد و به همین دلیل دولت پیش از اجرای فاز دوم این قانون، افزایش قیمت آب را ابلاغ کرده است. درحالی که معاون اول رییس‌جمهور مصوبه افزایش 20 درصدی قیمت آب از ابتدای ماه بهمن را ابلاغ کرده است، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می‌گوید تعرفه های جدید آب هنوز از سوی وزارت نیرو به این شرکت ابلاغ نشده است. براساس مصوبه ای که تاریخ ششم اسفندماه سال جاری به امضای معاون اول رییس‌جمهور رسیده است، قیمت آب شهری و روستایی 20 درصد افزایش می‌یابد، اما شرکت آبفای کشور که متصدی صدور قبوض آب است می‌گوید جزییات تعرفه های جدید هنوز از سوی وزارت نیرو ابلاغ نشده است.

علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو تصریح کرد: قیمت آب امسال 20 درصد براساس مصوبه دولت و به استناد قانون افزایش پیدا کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال 93 نیز قیمت آب افزایش پیدا می‌کند؟ گفت: در حال حاضر صحبتی از افزایش قیمت آب در سال 93 نیست و پیش‌بینی ما این است که با همین رقم بیان شده کارها را پیش ببریم

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص گفت: وزارت نیرو سناریوهای مختلفی را درخصوص قیمت آب به دولت داده بود و برای اعمال تعرفه های جدید، باید جزییات قیمت جدید آب در پله های مختلف مصرف و در بخش‌های شهری و روستایی به آبفا ابلاغ شود که هنوز این اتفاق نیافتاده است. براساس بخشنامه ای که به امضای معاون اول رییس‌جمهور رسیده است، افزایش 20 درصدی نرخ تعرفه‌های آب شهری و روستایی و خدمات دفع فاضلاب و اعمال آن از اول بهمن ماه امسال برای اجرا به وزارت نیرو و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ شده است. در روزهای گذشته، پس از انتشار ناگهانی مصوبه دولت برای افزایش قیمت برق، وزیر نیرو رشد 25 درصدی تعرفه های برق را مورد تایید قرار داده بود. دولت پیشتر قیمت متوسط آب خانگی در بخش شهری را 250 تومان اعلام کرده بود که اکنون با احتساب رشد 20 درصدی قیمت به 300 تومان می‌رسد. همچنین متوسط قیمت خانگی آب در بخش روستایی 95 تومان اعلام شده بود که اکنون به 114 تومان افزایش پیدا می‌کند.

جزئیات افزایش 194 تا 7000 تومانی قبوض برق از سال 93

با افزایش 24 درصدی متوسط قیمت برق از 43 تومان به 53 تومان در مصارف خانگی بر اساس مصوبه جدید دولت، هزینه خانوارها برای قبوض برق از 194 تومان تا 7000 تومان در 7 پلکان افزایش خواهد یافت. افزایش 24 درصدی نرخ برق در بخش خانگی که در قبوض جدید این دوره اعمال خواهد شد، نگرانی‌هایی را در مورد افزایش زیاد قبوض برق در بین اقشار جامعه در پی داشته که برای شفاف تر شدن نتایج اعمال این مصوبه جدید دولت به شناسایی میزان مصرف در کشور و میزان تغییر در صورتحساب هر مشترک بر اساس افزایش 24 درصدی تعرفه ها جدول آن را منتشر می کنیم.

در جدول زیر میزان تغییر مبلغ پرداختی مشترک در قبوض برق جدید بر اساس میزان مصرف آورده شده است

پله مصرف

 (کیلوات ساعت)

درصد صورتحساب

درصد تجمیعی صورت حساب

تغییر در صورتحساب ماهانه

 (ریال)

0 - 50

13.15

13.15

1943

51 - 100

15.55

28.7

9055

101 - 150

21.41

50.11

17465

151 - 200

18.6

68.71

27146

201 - 250

12.99

81.69

43301

251 - 300

7.95

89.64

62615

بیشتر از 300

10.35

100

بیشتر از 70000

افزایش 20 درصدی قیمت آب از ابتدای بهمن

در حالی که مصوبه هیأت وزیران حاکی از افزایش 20 درصدی قیمت آب از ابندای بهمن‌ماه است، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می‌گوید: تاکنون هیچ تعرفه جدیدی که حاکی از افزایش قیمت آب باشد، به شرکت آبفای کشور ابلاغ نشده است.حمیدرضا جانباز در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش 24 درصدی قیمت برق، آیا قیمت آب نیز گران شده است، افزود: تاکنون هیچ تعرفه جدیدی مبنی بر افزایش قیمت آب به شرکت آبفای کشور ابلاغ نشده است، بنابراین به محض اینکه مصوبه جدیدی در این رابطه صورت گیرد و به ما ابلاغ شود، ما آن را اعمال می‌کنیم.وی تاکید کرد: تاکنون هیچ تعرفه جدیدی در مورد افزایش قیمت آب به ما ابلاغ نشده است، بنابراین به محض ابلاغ هر گونه مصوبه جدیدی از سوی وزارت نیرو ما آن را اطلاع رسانی می‌کنیم.

چگونه پول کمتری برای قبض بدهیم؟

این در حالی است که وی روز گذشته از قطعی بودن افزایش نرخ تعرفه مصرفی آب در سال جاری خبر داده بود. متن مصوبه هیأت وزیران که دیروز در سایت صبحانه منتشر شده حاکی از افزایش 20 درصدی قیمت آب و اعمال آن از اول بهمن ماه جاری است.بر اساس این مصوبه که به وزارت نیرو ابلاغ شده است، دولت از مجوز افزایش نرخ آب که در قانون بودجه 92 تا سقف 38 درصدی از سوی مجلس صادر شده بود، استفاده کرده و با درنظر گرفتن ملاحظاتی، افزایش 20 درصدی تعرفه آب را مصوب کرده است.

گاز هم شاید اسفند گران شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: هنوز مصوبه‌ای برای افزایش قیمت گاز از سوی دولت ابلاغ نشده اما امکان افزایش قیمت گاز در سال جاری وجود دارد.

حمیدرضا عراقی اظهار داشت: تا این لحظه هیچ مصوبه ای مبنی بر افزایش نرخ تعرفه گاز مصرفی از سوی دولت به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ نشده است. طبیعتا ممکن است دولت از مجوزی که مجلس در قالب بودجه سال 92 برای افزایش نرخ حامل های انرژی در سال جاری داده استفاده کند و تعرفه گاز را افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه امکان افزایش قیمت گاز در سال جاری وجود دارد، گفت: هر زمان که مصوبه افزایش نرخ تعرفه ها به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ شود، جزئیات آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

پیش از این دولت با استفاده از مجوز افزایش 38درصدی قیمت حاملهای انرژی در قانون بودجه سال 92، متوسط قیمت برق را 24 درصد و آب را 20 درصد گران کرده بود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : تسنیم، فارس و ایسنا

مطالب مرتبط:

اجرای زیرپوستی فاز دوم گرانی‌ها!

موج گرانی‌ها در راه است؟

وام مسکن عامل گرانی خانه؟!