تبیان، دستیار زندگی
ریس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران در مورد کنترل نشدن بازار سکه و طلا و تبعات آن پیش بینی کرد: اگر مسوولان بانک مرکزی نسبت به کنترل این وضعیت اقدام نکنند به حتم شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت سکه دربازار خواهیم بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا دلار و سکه بالا می روند؟


ریس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران در مورد کنترل نشدن بازار سکه و طلا و تبعات آن پیش بینی کرد: اگر مسوولان بانک مرکزی نسبت به کنترل این وضعیت اقدام نکنند به حتم شاهد افزایش 10 تا 15درصدی قیمت سکه دربازار خواهیم بود.

سکه و ارز

بازار طلا، سکه و ارز از هفته گذشته با نوسانات افزایشی مواجه شده‌ است و این روند در هقته جاری همچنان ادامه دارد.با مقایسه قیمت‌ها در روز دوشنبه نسبت به دیروز می‌توان نتیجه گرفت که قیمت انواع طلا، سکه و ارز افزایش یافته‌ است.

در حال حاضر قیمت هر گرم طلای 18عیار از مرز 100 هزار تومان عبور کرده و سکه تمام هم حدود 6000 تومان تا رسیدن به مرز یک میلیون تومان فاصله دارد.

دیروز دلار در بازار 3077 تومان و یورو 4240 تومان خرید و فروش می‌شود. هرچند که با توجه به نزدیکی به ایام عید نوروز و افزایش تقاضا برای سفرهای خارجی این وضعیت قابل پیش‌بینی بود.

نوع طلا

قیمت ‌دوشنبه

تفاوت قیمت نسبت به روز گذشته

هرگرم‌ طلای 18عیار

100 هزار و 70 تومان

2097 تومان افزایش

هر مثقال طلا

433 هزار 500 تومان

9100 تومان افزایش

اونس جهانی

1346 دلار و 60 سنت

17 دلار افزایش

نوع سکه

سکه‌ تمام‌ طرح‌ جدید

994هزار و500 تومان

24 هزار و 500 تومان افزایش

سکه‌ تمام‌ طرح‌ قدیم

984هزار تومان

15000 تومان افزایش

نیم سکه

506 هزار تومان

10000 تومان افزایش

ربع سکه

298 هزار تومان

2000 تومان کاهش

یک گرمی

202 هزار تومان

7000 تومان افزایش

نوع ارز

دلار آمریکا

3077 تومان

42 تومان افزایش

یورو

4240 تومان

50تومان افزایش

احتمال افزایش 15درصدی قیمت سکه تا آخر سال/ علت افزایش نرخ دلار

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با اشاره به افزایش قیمت دلار به 3075 دربازار گفت: با توجه به نزدیکی به نوروز و همچنین افزایش میزان سفرهای خارجی شاهد بالا رفتن تقاضا برای خرید ارز به ویژه دلار هستیم.

احمد وفادار با بیان این مطلب به اقتصادپرس اظهار داشت:نبود توازن میان عرضه و تقاضا سبب شده تا شاهد کمبود دلار دربازار و افزایش نرخ این ارز باشیم.مدیریت بانک مرکزی اگر اقدام نکند شاهد ایجاد بحران ارز در کشور خواهیم بود.

اکنون عده زیادی گردشگر برای خرید ارزبه صرافی ها مراجعه می کنند و تقاضای خرید دربازار را افزایش داده اند.با توجه به میزان تقاضا اکنون با کمبود دلار در بازار مواجه هستیم و بانک مرکزی باید برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت ها به سرعت وارد عمل شود و دلار را با بازار تزریق کند.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی اکنون 1347.5دلار معامله می شود و قیمت هر گرم طلای 18عیار 99هزار تومان و هر مثقال طلا نیز435 هزار توان قیمت گذاری شده است.هر سکه بهار آزادی اکنون 990هزار تومان، سکه نیم بهار 450هزار ، ربع سکه 290هزار و سکه های یک گرمی 200هزار تومان قیمت گذاری شده است

وی تاکید کرد:نمی توان میزان مشخصی از گردش ارز دربازار ارائه کرد زیرا برخی ازصرافی ها دارای مجوز فروش ارز ازبانک مرکزی بوده و برخی دیگر مجوز نداشته و در کنار فروش سکه ،ارز نیز ارائه می کنند اما نمی توان تشخیص داد چه میزان دلار در بازار معامله می شود.

وی درپاسخ به این سووال که اگر بانک مرکزی وضعیت فعلی بازار ارز را سامان ندهد، چه اتفاقی می افتد،گفت:به حتم شاهد افزایش 5 تا 8درصدی نرخ ارز به ویژه دلار خواهیم بود.

ریس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران درباره قیمت اظهار داشت: هر اونس طلا در بازارهای جهانی اکنون 1347.5دلار معامله می شود و قیمت هر گرم طلای 18عیار 99هزار تومان و هر مثقال طلا نیز435 هزار توان قیمت گذاری شده است.هر سکه بهار آزادی اکنون 990هزار تومان، سکه نیم بهار 450هزار ، ربع سکه 290هزار و سکه های یک گرمی 200هزار تومان قیمت گذاری شده است.

طلا و ارز

وی با تایید کمبود سکه های نیم،ربع و یک گرمی در بازار به سبب نزدیکی به ایام نوروز میزان تقاضا بسیارافزایش یافته و این مساله موجب کاهش سکه دربازار شده است.معمولا در آستانه نوروز برخی ازسازمان ها و ادارات به جای پرداخت نقدی عیدی به کارمندان خود سکه می دهند و این کار حجم تقاضا را بالا می برد.

این مسوول در مورد کنترل نشدن بازار سکه و طلا و تبعات آن پیش بینی کرد: اگر مسوولان بانک مرکزی نسبت به کنترل این وضعیت اقدام نکنند به حتم شاهد افزایش 10 تا 15درصدی قیمت سکه دربازار خواهیم بود.

وفادار با اشاره به رکود حاکم بر بازارخرید و فروش طلا در تهران گفت:بازار همچنان در رکود به سر می برد و با توجه به تجربه سالیان گذشته امیدواریم شاهد رونق این بازار از25اسفند تا اول فروردین 93 باشیم.

وی در مورد علت این رکود توضیح داد: تا پیش ازهفته آخر اسفند مردم معمولا برای خرید سایرمایحتاج خانواده اقدام می کنند و در صورت وجود نقدینگی مازاد طلا می خرند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : اقتصاد پرس و ایسنا

مطالب مرتبط:

خطای استراتژیک در بازار ارز

 چرا آرامش بازار ارز طوفان شد؟

 دریای بازار سکه و ارز همچنان مواج