تبیان، دستیار زندگی
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در تازه ترین اظهار نظر خود به اتفاقاتی که باعث به حاشیه رفتن باشگاه پرسپولیس شده است پرداخته و در مورد مدیریت علی پروین هم پیشنهاداتی ارائه کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخت به پرسپولیس می‌آیم اما به راحتی می روم


سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در تازه ترین اظهار نظر خود به اتفاقاتی که باعث به حاشیه رفتن باشگاه پرسپولیس شده است پرداخته و در مورد مدیریت علی پروین هم پیشنهاداتی ارائه کرده است. علی دایی در مورد مدیریت این باشگاه پرطرفدار گفت: علی پروین باید مدیریت روزآمد را برای باشگاه پرسپولیس انجام دهد. الان نمی‌توانیم آن مدیریتی که مثلاً 14 سال پیش می‌کردیم را انجام دهیم.


علی دایی سرمربی پرسپولیس

علی دایی وی در پاسخ به پرسش که آیا فوتبال ما حرفه‌ای هست یا نه؟، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: در فوتبال همه چیز در تمام دنیا به یک معنی است. کرنر همه جا کرنر است، گل در همه جا گل است. حرفه‌ای بودن هم یک تعریف جهانی دارد اما شما توجه کنید در خوشبیانه‌ترین حالت یکی دو تا باشگاه حرفه‌ای فوتبال داریم.

فوتبال ما از فوتبال حرفه‌ای دنیا خیلی فاصله دارد

وی افزود: زمانیکه ما از خودمان زمین بازی و ورزشگاه نداریم، هر تیمی را اذیت می‌کنیم. خب تیمی مانند پرسپولیس با این شرایط می‌سازد. فوتبال ما از فوتبال حرفه‌ای دنیا خیلی فاصله دارد. یک باشگاه زمانی می‌تواند بگوید حرفه‌ای است که 5 راه برای درآمدزایی داشته باشد: 1- بلیت فروشی، 2- -حق پخش تلویزیونی، 3- مزایای اسپانسرینگ، 4- ترانسفر بازیکن و 5- فروش محصولات باشگاه با در نظر گرفتن حق کپی رایت.

توضیح در مورد اسپانسر در تیم‌های اروپایی

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس اضافه کرد: بلیت فروشی‌مان که در اختیار سازمان لیگ است، حق پخش تلویزیونی هم به طور کامل به باشگاه‌ها پرداخت نمی‌شود. تنها اسپانسرینگ روی پیراهن تیم‌هایمان را داریم و دیگر از تبلیغات محیطی ورزشگاه‌هایمان بی‌بهره هستیم، پول تبلیغات دور زمین هم باز به حساب سازمان لیگ واریز می‌شود. من چند سالی که در اروپا بازی می‌کردم، یک اسپانسر اصلی داشتیم که روی پیراهن درج می‌شد و صدها اسپانسر جانبی که تمام تبلیغات دورتادور زمین را در اختیار داشتند و ما هر جایی که مصاحبه می‌کردیم همیشه آرم اسپانسرهای فرعی باشگاه پشت سر ما دیده می‌شد.

فوتبال‌مان مصرف کننده است نه تولید کننده

وی که بعدازظهر امروز میهمان برنامه چهار چهار دو رادیو جوان بود، ادامه داد: در ایران اصلاً این چیزها را نداریم، در بخش ترانسفر بازیکن به خصوص در این سال‌ها باشگاه‌ها سودی عایدشان نشده است. ما اصلاً فوتبال‌مان تولید کننده نیست، رو به مصرف‌گرایی آورده و از همین رو چون بازیکنی را نمی‌‎سازیم، نمی‌توانیم ترانسفر کنیم.

نه در فوتبال، در جامعه هم حرمت‌ها از بین رفته

علی دایی در خصوص اینکه چرا دیگر در فوتبال حرمت‌ها رعایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه نه تنها در فوتبال بلکه در جامعه هم حرمت‌ها از بین رفته است. ما مربیان هم حتی بعضی وقت‌ها مصاحبه‌هایی می‌کنیم که گاها حرمت‌ها را نگاه نمی‌داریم. زمانیکه فوتبالی‌ها حرمت نگه نمی‌دارند، از افراد غیرفوتبالی که به این ورزش می‌آیند چه توقعی داریم که حرمت‌ها را حفظ کنند؟

خبرنگار جوانی که اصول حرفه‌ای را یاد نگرفته، هزار حاشیه ایجاد می‌کند

وی افزود: کسانی که در گود نیستند، می‌آیند از مربی و بازیکن و مدیرعامل انتقاد می‌کنند. خب ما از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم اما چون فوتبال ما حرفه‌ای نیست و حتی آن خبرنگار جوانی که اصول حرفه‌ای خبرنگاری ورزشی را یاد نگرفته، هزار حاشیه بد برای تیم‌ها ایجاد می‌کند. در اروپا یک بازیکن فوتبال از همان ابتدا یاد می‌گیرد کی و کجا و چگونه مصاحبه کند.

من که هیچ وقت خودم را اسطوره ندانستم و خدمتگذار مردم بودم. من با فوتبال خیلی کارها برای مملکت کرده‌ام، در مقابل فوتبال هم به من خیلی چیزها داده. فوتبال من را علی دایی کرده و زندگی من را عوض کرده است. خدا همیشه حامی من بوده و جایگاهی که دارم را مدیون لطف خدا هستم، دوست دارم مردم ما همیشه من را خدمت گذار خودشان بدانند.

وقتی می‌بینیم کسی  اوج می‌گیرد، قصد می‌کنیم او را بزنیم

سرمربی پیشین تیم فوتبال راه‌آهن ادامه داد: در جهان اصلا مصاحبه تلفنی نداریم، خب وقتی یک جوان فوتبالیست اینها را یاد نگرفته، گاها مصاحبه‌ای از او ضبط می‌شود که برایش خطر آفرین است. خب مثلا پس از پایان بازی که به قول معروف آمپر بازیکن بالاست، مصاحبه از بازیکن گرفتن خیلی کار خوبی نیست. ای کاش اجازه بدهند کمی بازیکن آرام شود بعد مصاحبه کنند، از طرف دیگر ما در کشورمان وقتی می‌بینیم کسی در حال اوج گرفتن است، قصد می‌کنیم او را بزنیم. این در سیاست و سایر قسمت‌های جامعه هم رواج یافته. این‌ها باعث شده که حرمت‌ها در فوتبال از بین برود.

فوتبال زندگی من را عوض کرد

وی در خصوص حفظ جایگاه اسطوره‌ها تاکید کرد: من که هیچ وقت خودم را اسطوره ندانستم و خدمتگذار مردم بودم. من با فوتبال خیلی کارها برای مملکت کرده‌ام، در مقابل فوتبال هم به من خیلی چیزها داده. فوتبال من را علی دایی کرده و زندگی من را عوض کرده است. خدا همیشه حامی من بوده و جایگاهی که دارم را مدیون لطف خدا هستم، دوست دارم مردم ما همیشه من را خدمت گذار خودشان بدانند.

علی دایی سرمربی پرسپولیس

تختی اسطوره است نه من

دایی خاطرنشان کرد: به نظرم در جامعه‌مان تعریف مشخصی از اسطوره نداریم با توجه به دانش من، اسطوره یک کلمه یونانی است که در زبان آنها به معنای آگاهی است. یعنی یک اسطوره به بالاترین جایگاه آگاهی در مرحله خود رسیده است. پس ما نباید به هر کس این لقب را بدهیم، من هم اسطوره نیستم. اسطوره را می‌شود برای جهان پهلوان تختی استفاده کرد. اما اگر جهان پهلوان تختی الان زنده بود، ما چه برخوردی با او می‌کردیم.

آنها که از فوتبال اطلاعی ندارند، حرمت‌ها را حفظ نمی‌کنند

وی در ادامه افزود: ما اسطوره‌های‌مان را وقتی فوت می‌کنند، یادشان را گرامی می‌داریم اما ما قدر اسطوره‌هایمان را باید در زمان زنده بودنشان بدانیم. چرا جانبازان، شهدا و خانواده‌هایشان آنقدر عزیز هستند؟ چون در راه حفظ مملکت جانشان را داده‌اند، اینها اسطوره هستند. کسانی که رفته‌اند، از جانشان گذشتند اما هیچ چیزی به دست نیاوردند. به قول معروف حرمت امامزاده را متولی‌اش حفظ می‌کند. افرادی‌که از فوتبال اطلاعی ندارند، این احترام و حرمت را نسبت به اسطوره‌های فوتبال حفظ نمی‌کنند.

چرا ورزشی‌ها جذب سیاست می‌شوند

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس یادآور شد: متاسفانه جایگاه عوض شده است. چرا ورزشکارانی مانند هادی ساعی، حسین رضازاده، علیرضا دبیر و... سمت سیاست رفتند؟ چرا افرادی که با ورزش نام ایران را بر سر جهان انداخته‌اند، جذب سیاست می‌شوند؟ چون سیاسی‌ها وارد ورزش شده‌اند یعنی جای این دو عوض شده و این هم به دلیل این است که ورزش ما دولتی بوده تا ورزش دولتی باشد. جایگاه‌ها به همین شکل عوض شده خواهد بود.

برنامه 3 سال برای قهرمانی در ایران و آسیا دادم

وی سپس به وضعیت باشگاه پرسپولیس پرداخت و در خصوص اینکه چرا جایگاه خوب پرسپولیس در حال تزلزل است، تصریح کرد: اول باید بگویم روز اولی که من سرمربی پرسپولیس شدم، یک برنامه 3 ساله دادم تا هم قهرمان ایران شویم و هم قهرمان آسیا. ما الان به اولین هدفی که برای سال اول نوشته بودیم رسیدیم. من قرارداد سه ساله با پرسپولیس بستم تا به تمامی اهداف برنامه‌ام برای پرسپولیس برسم،

جنگ قدرت‌ها، باشگاه پرسپولیس را به این روز کشانده

سرمربی پیشین تیم راه‌آهن ادامه داد: متاسفانه یک ماه است باشگاه پرسپولیس دچار حاشیه شده است. حرف بازیکنان ما این است که باید احترام‌ها حفظ شود. بازیکنان ما می‌گویند چرا احترام ما نگه داشته نمی‌شود؟ خیلی راحت بگویند مثلا چهار ماه دیگر پولتان را می‌دهیم نه اینکه وعده هفته بعد را بدهند و هفته بعد مدام برای هفته بعدش وعده داده شود. به نظرم جنگ قدرت‌ها، باشگاه پرسپولیس را به این روز کشانده است.

تنها فوتبالی بودن برای مدیرعاملی کافی نیست

وی در ادامه تاکید کرد: دولت باید نظارت جدی روی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس داشته باشد. همان بحثی که گفتم یعنی غیرحرفه ای بودن لیگ، این بلا را سر تیم ما آورده است. تنها فوتبالی بودن برای مدیرعاملی کافی نیست، علاوه بر فوتبالی بودن باید مدیریت هم بلد بود.

برای پرسپولیس عرق ریختن، نمی‌تواند ملاک مدیریت باشد

دایی ادامه داد: در تمام دنیا اگر مدیرعاملش فوتبالی باشد، یک مشاور اقتصادی خوب هم در کنارش هست. شما باشگاه بارسلونا اسپانیا را ببینید مگر مدیرعاملش فوتبالی است؟ باید ببینید چه مشاوران اقتصادی خوبی دارد. اینکه بگویند من سال‌‎ها برای پرسپولیس عرق ریخته‌ام، نمی‌تواند ملاک باشد. به نظر من توانایی‌های مدیریتی یک فرد است که برای یک باشگاه مهم است.

مگر می‌توان 600 پیشکسوت پرسپولیس را در باشگاه قرار داد

وی افزود: مطمئنا پیشکسوتان، بزرگان ما هستند و ما آنها را روی چشمانمان می‌گذاریم. باشگاه پرسپولیس 600 پیشکسوت دارد، مگر ما می‌توانیم کل این پیشکسوتان را در باشگاه قرار دهیم؟ هیچ کجای دنیا هم اینگونه نیست. باید یک تیم مدیریتی قوی بیاید و تیم را به دست بگیرد. خیلی از تیم‌های مطرح دنیا هم تیم مدیریتی‌اش اصلا فوتبالیست نیستند.

وی در خصوص ماندنش در باشگاه پرسپولیس هم اظهار کرد: اگر اتفاق خاصی نیفتد و مالک جدید باشگاه مشکلی با کار کردنم نداشته باشد، در خدمت باشگاه هستم. من برنامه 3 ساله برای تیم دارم و نحوه جذب بازیکنان هم بر همین اساس است. ما امسال قطعا سهمیه آسیا را به دست می‌‎ آوریم و باید برای سال آینده و حضور در لیگ قهرمانان آسیا برنامه‌ریزی کنیم.

پروین باید مدیریت روزآمد را برای باشگاه پرسپولیس انجام دهند

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس با بیان اینکه علی پروین بزرگ باشگاه پرسپولیس است،یادآور شد: ایشان باید مدیریت روزآمد را برای باشگاه پرسپولیس انجام دهند. ما باید با زمان پیش برویم، ما الان نمی‌توانیم آن مدیریتی که مثلاً 14 سال پیش می‌کردیم، را انجام بدهیم. فوتبال اگر حرفه‌ای باشد، باید یک مدیر حرفه‌ای هم داشته باشد که باشگاه را به شکل سازمانی مدیریت کند. خب وقتی باشگاه به بازیکن من چیزی نداده، من چه توقعی از بازیکنم داشته باشم؟

علی دایی سرمربی پرسپولیس

دوران چوپان دروغگو و تصمیم کبری گذشته

وی خاطرنشان کرد: دنیای امروز پیشرفت کرده است و یک بچه 5 ساله به راحتی با یک تبلت وارد اینترنت می‌شود. دیگر دوران چوپان دروغگو و تصمیم کبری گذشته است، باید به روز کار کنیم. تصمیم وزارت ورزش و جوانان برای خصوصی‌سازی باشگاه استقلال و پرسپولیس جدی است و امیررضا خادم به عنوان نماینده وزرات ورزش تلاش‌های جدی برای خصوصی‌سازی این دو باشگاه انجام می‌دهد. البته خصوصی‌سازی باشگاه پرسپولیس باید کارشناسی شود، باید پیش از هر کاری مسئله حقوقی باشگاه ها را درنظر بگیرند.

خریدار پرسپولیس باید برنامه اقتصادی خوبی داشته باشد

دایی یادآور شد: پرسپولیس باشگاهی مردمی است و باید علاقه طرفداران را هم در نظر بگیرد. این تیم باید به فردی واگذار شود که دل هواداران را به دست آورد، اگر کسی که قصد خرید باشگاه پرسپولیس را دارد مدیریت اقتصادی خوبی داشته باشد و مشکلات اخیر باشگاه را حل کند، در بحث فنی هم تیم رشد می‌کند و رضایت هواداران را هم در پی‌دارد. فوتبال ورزشی فکری است، وقتی بازیکن تیم من فکرش درگیر مسائل مالی است قطعاً خوب هم بازی نمی‌کند. کسی که تیم را می‌خواهد بخرد باید برنامه اقتصادی خوبی داشته باشد.

امسال قطعا آسیایی می‌شویم

وی در خصوص ماندنش در باشگاه پرسپولیس هم اظهار کرد: اگر اتفاق خاصی نیفتد و مالک جدید باشگاه مشکلی با کار کردنم نداشته باشد، در خدمت باشگاه هستم. من برنامه 3 ساله برای تیم دارم و نحوه جذب بازیکنان هم بر همین اساس است. ما امسال قطعا سهمیه آسیا را به دست می‌‎ آوریم و باید برای سال آینده و حضور در لیگ قهرمانان آسیا برنامه‌ریزی کنیم.

من را نخواهد، به راحتی هم می‌روم

سرمربی پیشین تیم فوتبال راه‌آهن تصریح کرد: وقتی به پرسپولیس آمدم، تمام مسائلم با این باشگاه را فراموش کردم و برای خدمت به پرسپولیس و مردم و هواداران آمدم. من سخت به پرسپولیس می‌آیم اما اگر کسی من را نخواهد، به راحتی هم می‌روم. برای دفاع از حق و حقوق بازیکنانم مجبور شدم جواب عده‌ای را بدهم، من هیچ وقت در هیچ حاشیه‌ای نباشم، آنها آنقدر علیه من مصاحبه می‌کنند و چاره‌ای برای من جز جواب دادن نمی‌گذارند.

خبرنگارانی که به تمرین می‌آیند، انصاف و عدالت را رعایت نمی‌کنند

وی در پاسخ به این پرسش که می‌گویند تیم پرسپولیس تمرین دهنده خوبی ندارد؟ اذعان داشت: من به این حرف اعتقاد ندارم. هم من بر سر تیم هستم و هم کادر فنی تیم ما امسال خوب کار کرده است. از همه می‌خواهم یک روز سر تمرینات تیم ما بیایند و نحوه تمرینات ما را ببینند تا بفهمند چطور تمرین می‌کنم. به نظرم چون خیلی از افراد نمی‌توانند سر تمرینات حاضر شوند، اخبار تمرینات در رسانه‌ها را می‌خوانند و خبرنگارانی که از تمرین‌های ما در روزنامه ها می‌نویسند، به نظر من انصاف و عدالت را رعایت نمی‌کنند و همه جزئیات را نمی‌نویسند. اینها باعث می‌شود کسی که از دور اخبار تمرینات ما را می‌شنود، چنین خیالی را بکند که با واقعیت کاملاً متفاوت است.

علی دایی سرمربی پرسپولیس

اعلام شرط پاکی فوتبال

دایی در خصوص پاکی در فوتبال ما هم یادآور شد: به نظر من شرط پاکی در فوتبال‌مان سالم‌سازی مدیریت و زیرساخت‌های فوتبال‌مان است.

کی‌روش در سه بازی آخر مقدماتی توانایی‌هایش را نشان داد

وی در خصوص تیم ملی هم تاکید کرد: اول از همه باید تشکر کنم از اینکه همه بازیکنان تیم ملی و کادر فنی‌شان توانستند به جام جهانی صعود کنند و امیدوارم حضوری مقتدرانه در جام جهانی داشته باشند. کارلوس کی‌روش در 3 بازی آخر توانایی‌های فنی خود را نشان داد. اما در خود بازی‌های جام جهانی کار ما سخت است.

امیدوارم تیم ملی حضوری آبرومندانه در جام جهانی داشته باشد

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس ادامه داد: متاسفانه بدلیل نبود بازی‌های تدارکاتی مناسب کمی کار ما سخت است، در جام جهانی بهترین بازیکنان‌ها پا به میدان می‌گذارند. کار ما در جام جهانی سخت بوده و امیدوارم حضوری آبرومندانه در آن بازی‌ها داشته باشیم.

تیم ملی در برخی پست‌ها ضعف دارد

وی در خصوص استفاده از دورگه‌ها در تیم ملی هم اظهار کرد: این مساله برمی‌گردد به اینکه بازیکنان دورگه ما رفتار و بازی حرفه‌ای‌تری دارند. من هم قبول دارم ما در بعضی از پست‌ها ضعف داریم، فردی مانند رضا عنایتی جزو نوابغ هستند. وقتی در این سن و سال با 12 گل آقای گل لیگ برتر شده، این ضعف بازیکن سازی ماست. ما وقتی کسی را داریم قدرش را نمی‌ ‍ دانیم و وقتی هم آن فرد می‌رود، حسرت می‌خوریم که چرا جایگزینی برایش نداریم خب این مساله اشتباه است.

اینقدر فوتبال را نکوبید

دایی در پایان گفت: اگر قرار است تیتری را برای این گفتگو بزنید، لطفا بنویسید اینقدر فوتبال را نکوبید. براساس رای همه، دیگر فوتبال آن جذابیت قبل را ندارد. بیایید کمک کنیم ورزشی که در درون خانه‌های همه مردم ایران قرار دارد مجددا به آن جذابیت و محبوبیت سابقش برگردد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر