تبیان، دستیار زندگی
رئیس ‌جمهوری روسیه اقدامات مسکو در قبال اوکراین را کاملا متناسب با رویدادهای این کشور و در خطر بودن جان اتباع روس در اوکراین دانست و نخست‌وزیر روسیه نیز «ویکتور یانوکوویچ» را رئیس‌ جمهوری قانونی اوکراین نامید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاع پوتین از روسیه در قبال اوکراین


رئیس ‌جمهوری روسیه اقدامات مسکو در قبال اوکراین را کاملا متناسب با رویدادهای این کشور و در خطر بودن جان اتباع روس در اوکراین دانست و نخست‌وزیر روسیه نیز «ویکتور یانوکوویچ» را رئیس‌ جمهوری قانونی اوکراین نامید.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه شب گذشته در مذاکراتی تلفنی با "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان تاکید کرد که اقداماتی که روسیه در رابطه با اوضاع در اوکراین انجام داده است، کاملا مناسب با تحولات در حال وقوع در این کشور است.

پوتین

در این مذاکرات که به ابتکارعمل طرف آلمانی صورت گرفت، پوتین در پاسخ به ابراز نگرانی مرکل در مورد حوادث در منطقه کریمه اوکراین، توجه وی را به تهدیدات بی امان نیروهای ملی گرای تندرو در اوکراین جلب کرد که جان شهروندان روسی و منافع قانونی روسیه در این کشور را در معرض خطر جدی قرار داده است.

پوتین پیش از این نیز در مذاکراتی تلفنی با روسای جمهوری آمریکا و فرانسه نسبت به خطر واقعی که جان اتباع و نظامیان روسی در خاک اوکراین ابراز نگرانی کرده بود.

مدودف: رهبران جدید اوکراین دوام نخواهند آورد

نخست‌وزیر روسیه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: رهبران جدید اوکراین که به صورت غیرقانونی قدرت را تصاحب کرده‌اند و بر اساس قوانین خودشان کشورداری می‌کنند، با یک انقلاب دیگر و خونریزی جدیدی روبرو خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "دیمیتری مدودف"، نخست‌وزیر روسیه گفت: در حالی که ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری برکنار شده اوکراین در اصل هیچ اختیاری ندارد، همچنان رهبر مشروع این کشور بر اساس قانون اساسی اوکراین است و اگر گناهکار و مجرم است، باید استیضاح و محاکمه شود.

والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه در برنامه تلویزیونی «یکشنبه شب با والنتینا» اعلام کرد که این کشور هرگز با اوکراین جنگ نخواهد کرد

وی در ادامه مطلب خود در فیس‌بوک نوشت: هر اقدام دیگر نظیر تصاحب قدرت خلاف قانون است و باعث بی‌ثباتی شدیدی می‌شود. باعث پدید آمدن یک انقلاب جدید و خونریزی دوباره می‌شود.

این اظهار نظرها از جانب نخست‌وزیر روسیه بخشی از یکسری از اظهارنظرهای این کشور است که مشروعیت دولت جدید حامی غرب اوکراین را از زمان فرار یانوکوویچ مورد حمله قرار داده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از جانب پارلمان این کشور مجوز گرفت تا در صورت تمایل سربازان روس را به اوکراین اعزام کند و از شهروندان روس و روس زبان‌ها در این کشور حفاظت به عمل آورد.

مدودف افزود: روسیه آماده برقراری و توسعه روابط محترمانه و چند جانبه با اوکراین و برقراری روابط دو جانبه با این کشور است. اوکراین برای مسکو تنها معرف گروهی از مردم نیست که خونشان در میدان استقلال کی‌یف ریخته شد. روسیه نیازمند یک اوکراین قوی و باثبات است. یک شریک اقتصادی و قابل پیش‌بینی روسیه خواستار روابط ضعیف با اوکراین نیست.

روسیه هرگز با اوکراین جنگ نخواهد کرد

روسیه

رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه تاکید کرد که هرگز جنگی بین روسیه و اوکراین رخ نخواهد داد و مسکو درصدد بازگرداندن «یانوکوویچ» به قدرت نیست و مردم اوکراین باید خود رئیس‌جمهور مورد نظرشان را انتخاب کنند.

خبرگزاری «ایتارتاس» وشت: "والنتینا ماتوینکو" رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه در برنامه تلویزیونی «یکشنبه شب با والنتینا» اعلام کرد که این کشور هرگز با اوکراین جنگ نخواهد کرد.

وی تاکید کرد که روسیه طرحی برای بازگرداندن بازگرداندن قدرت در اوکراین بدست ویکتور یانوکوویچ ندارد و این مسئله ای است که باید ملت اوکراین در مورد آن تصمیم بگیرند.

این مقام بلندپایه افزود: ملت اوکراین باید تصمیم بگیرند که چه کسی را می خواهند بعنوان رئیس‌جمهور انتخاب کنند و این مسئله باید از طریق برگزاری انتخاباتی کاملا شفاف و قانونی صورت بگیرد.

ماتوینکو همچنین تاکید کرد: روسیه نمی‌تواند با افرادی که در حال حاضر قدرت در اوکراین را بدست گرفته اند، مذاکره کند و صبر خواهد کرد تا دولتی قانونی در این کشور بر سر کار آید. این کشور فعلا حکومت قانونی ندارد و مسئله اعطای اعتبار مالی روسیه به اوکراین نیز تا زمان مشخص شدن این مسئله مسکوت باقی خواهد ماند.

ضمن اینکه "ویتالی یارما" معاون اول نخست وزیر موقت اوکراین اعلام کرد که مقامات کی یف در حال بررسی امکان بستن مرزهای دولتی بین اوکراین و روسیه هستند.

وی افزود: مسئله بستن مرزها با روسیه و برقراری کنترل شدید اتباع روسی که وارد خاک اوکراین خواهند شد، در حال بررسی است و بزودی در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از جانب پارلمان این کشور مجوز گرفت تا در صورت تمایل سربازان روس را به اوکراین اعزام کند و از شهروندان روس و روس زبان‌ها در این کشور حفاظت به عمل آورد.

جان کری به اوکراین سفر می‌کند

وزیر امور خارجه امریکا در پی تحولات اخیر و اقدامات روسیه فردا به کیف، پایتخت اوکراین می رود تا حمایت کشورش را از دولت جدید کیف اعلام کند.

وزیر امور خارجه امریکا روز سه شنبه به کیف، پایتخت اوکراین می رود تا حمایت کشورش را از دولت جدید کیف اعلام کند.

خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وزارت امور خارجه امریکا روز یکشنبه بیانیه ای کوتاه صادر و در آن اعلام کرد جان کری، وزیر امور خارجه این کشور در سفر به اوکراین، حمایت واشنگتن را از مقامات موقت کیف اعلام خواهد کرد.

این تصمیم در حالی مطرح می شود که یک مقام مسئول در امریکا اعلام کرد نیروهای روسیه کنترل کامل جمهوری خودمختار کریمه را در دست دارند.

فراوری: باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس، ایسنا، مشرق، واحد مرکزی خبر

مطالب مرتبط:

ژاندارک اوکراین

اوكراین؛ سهم آمریکا یا روسیه؟!

خونین ترین شب اوکراین به روایت تصویر