تبیان، دستیار زندگی
طاووس ها در آسیا زندگی میکردند،اما به خاطر پرهای رنگیشان از هزاران پیش تا کنون در پارک ها و باغ های سراسر جهان نگهداری میشوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرنده‌ای با رنگ‌آمیزی شگفت انگیز
طاووس

طاووس یکی از زیباترین پرند گان جهان است.

طاووس ها در آسیا زندگی میکردند،اما به خاطر پرهای رنگیشان از هزاران پیش تا کنون در پارک ها و باغ های سراسر جهان نگهداری میشوند.

طاووس ها صدای بلند و گوشخراشی دارند و از حلزونها،قورباغه ها،حشره ها و گیاهان تغذیه می کنند.

طاووس های ماده دم های کوتاهی دارند و پر هایشان تیره تر از نرهاست.

پرهای دم طاووس،سبز یا آبی درخشان است که نقش های زیبایی به شکل چشم دارند. نر ها برای جلب توجه ماده ها پرهایشان را باز می کنند و تکان میدهند.

طاووس هندی بومی هند، پاکستان و سری‌لانکا است و پرندهء ملی هند به ‌شمار می‌رود. و طاووس سبز که پرنده‌ای در معرض انقراض است بومی شرق میانمار تا جاوه است. طول قد آن به 2,30 متر می‌رسد. معمولاً پرهایش را برای زیبایی خود می‌گستراند تا در مقابل ماده خود که فاقد این گونه پرهاست خودنمایی کند. این پرنده صدایی بلند دارد و از پرندگان دانه و میوه‌خوار است.

رنگ‏آمیزی شگفت‏انگیز طاووس

طاووس، از زیباترین پرندگان است که هر بیننده‏ای را در نگاه نخست، متوجه رنگ‏آمیزی شگفت‏انگیز پرهای خود می‏سازد. امیرمۆمنان علی علیه‏السلام به تشریح عظمت آفرینش طاووس پرداخته و می‏فرمایند: " از شگفت‏انگیزترین پرندگان در آفرینش، طاووس است که خداوند آن را در استوارترین شکل موزون آفرید و رنگ‏های پر و بالش را به نیکوترین رنگ‏ها بیاراست؛ با بال‏های زیبا که پرهای آن به روی یکدیگر انباشته شده و دُم کشیده‏اش که چون به سوی ماده پیش می‏رود، آن را چونان چتری گشوده و بر سر خود سایبان می‏سازد، گویا بادبان کشتی است که ناخدا آن را برافراشته است....

اگر رنگ‏های پرهای طاووس را به روییدنی‏های زمین تشبیه کنی، خواهی گفت: دسته گلی است که از شکوفه‏های رنگارنگ گل‏های بهاری فراهم آمده است، و اگر آن را با پارچه‏های پوشیدنی همانند سازی، مانند پارچه‏های زیبای پر نقش و نگار یا پرده‏های رنگارنگ یمن است، و اگر آن را با زیورآلات مقایسه کنی، مانند نگین‏های رنگارنگی است که در نواری از نقره با جواهرات زینت شده است".

پرهای طاووس، همانند برگ خزان رسیده می‏ریزد و دوباره رشد می‏کند و به هم می‏پیوندد، تا بار یگر شکل و رنگ زیبای گذشته خود را بازیابد، بی‏آن که میان پرهای نو و ریخته شده، تفاوتی وجود داشته باشد

ریزش و رویش پرهای طاووس

امیرمۆمنان در سخنانی به بیان ریزش و رویش پرهای طاووس پرداخته و می‏فرماید: «طاووس، چونان شکوفه‏های پراکنده‏ای است که باران بهار و گرمای آفتاب را در پرورش آن نقش چندانی نیست و شگفت آور آن که هر از چند گاهی، از پوشش پرهای زیبا بیرون می‏آید و تنْ عریان می‏کند. پرهای او پیاپی فرو می‏ریزد و از نو می‏روید.

پرهای طاووس، همانند برگ خزان رسیده می‏ریزد و دوباره رشد می‏کند و به هم می‏پیوندد، تا بار یگر شکل و رنگ زیبای گذشته خود را بازیابد، بی‏آن که میان پرهای نو و ریخته شده، تفاوتی وجود داشته باشد یا رنگی جا به جا بروید. اگر در تماشای یکی از پرهای طاووس دقت کنی، لحظه‏ای به سرخی گل، و لحظه‏ای دیگر به سبزی زَبَرجَد و گاه به زردی زر ناب جلوه می‏کند. راستی! هوش‏های ژرف‏اندیش و عقل‏های پرتلاش، چگونه این همه از حقایق موجود در پدیده‏ها را می‏تواند درک کند، و چگونه گفتار توصیفگران، به نظم کشیدن این همه زیبایی را می تواند بیان کند؟"

زیبایی‏های گردن طاووس

هر عضو طاووس، در بردارنده شگفتی‏های بسیار است. امیرمۆمنان علیه‏السلام در سخنانی درباره گردن طاووس می‏فرماید: «برفراز گردن طاووس، به جای یال، کاکلی سبزرنگ و پر نقش و نگار روییده، و برآمدگی گردنش چونان آفتابه‏ای نفیس و نگارین است. از گلوگاه تا روی شکمش، به زیبایی رنگ‏آمیزی شده یا چون پارچه حریر براق یا آیینه‏ای شفاف که پرده برروی آن افکندند، درآمده است.

در اطراف گردنش، گویا چادری سیاه است که چون رنگ آن شاداب می‏باشد، به نظر می آید با رنگ سبز تندی درهم آمیخته که در کنار شکاف گوشش، جلوه خاصی دارد. کمتر رنگی می‏توان یافت که طاووس از آن در اندامش نداشته باشد، یا با شفافیت و صیقل فراوان و زرق و برق جامه‏اش، آن را جلای برتری نداده باشد."

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: وبلاگ ساجد- dp1

مطالب مرتبط:

به پرندگان نگاه کن

ماهی‌ای که راه می‌رود

موش‌های باهوش

پروانه‌های شیششه‌ای

ملخها صدا تولید میکنند

مارماهی برقی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.