تبیان، دستیار زندگی
زمانی که حضرت ظهور می کنند در واقع بهار مۆمنان و زمستان کافران خواهد بود. برای اهل تقوا، نجات و رحمت و برای اهل کفر و فساد، عذابی جانکاه به همراه خواهد داشت. در زمان حضرت دیگر نباید نگران این مسئله باشیم که اگر الان در خیابان امر به معروف و نهی از منکر کن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیرا باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت مهدوی،‌ بهار مۆمنان و زمستان کافران

ظهور موعود

زمانی که حضرت ظهور می کنند در واقع بهار مۆمنان و زمستان کافران خواهد بود. برای اهل تقوا، نجات و رحمت و برای اهل کفر و فساد، عذابی جانکاه به همراه خواهد داشت. در زمان حضرت دیگر نباید نگران این مسئله باشیم که اگر الان در خیابان امر به معروف و نهی از منکر کنم شاید اتفاقی برایم رخ دهد، آن زمان، زمان پادشاهی اهل دین است. و اهل دین از جمله کسانی هستند که در رفاه و آسایش به سر خواهند برد.

«و نرید أن نمُنَّ علی الذین استضعفوا فی الأرض و نجعلهم أئمةً و نجعلهم الوارثین

و ما در برابر او خواستیم بر آنان که در زمین ضعیف شمرده شدند منت نهاده ایشان را پیشوایان خلق کنیم و وارث دیگران قرار دهیم.(سوره قصص، آیه5)

در مقاله قبل برخی راهکارهای اخلاقی دولت مهدوی مورد اشاره قرار گرفت. در اینجا بحث مزبور را دنبال می کنیم.

3. گسترش معرفت و اخلاق

روز ظهور قائم ما برای کافران و مشرکان عذابی جانکاه و برای مۆمنان و اهل تقوا، نجات و رحمت است. در آن عصر زیبا و هیجان‏انگیز انسان‏ها از درون تحول می‏یابند و بینش‏های مادی به اندیشه‏های معنوی و روحانی تبدیل می‏شود. کوته‏بینی‏های افراد جای خود را به تفکرات عمیق انسانی خواهد داد و در اثر انقلاب عظیمی که در درون انسان‏ها رخ می‏دهد، مدینه فاضله تشکیل خواهد شد.

طبق فرمایش پیامبر اکرم(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلَّم) همه مردم به اطاعت و عبادت خداوند گراییده، در اجرای احکام دیانت می‏کوشند. در نتیجه وقتی در رأس همه جوامع عالم، انسان کامل و معصومی باشد که بتواند رفتار عاقلانه را به مردم بیاموزد، طبیعتاً مردم به سراغ عبادت خداوند خواهند رفت و فسادهای اخلاقی برچیده می‏شوند. اگر هم عده‏ای مزاحمت ایجاد کنند و مانع تعقل مردم شوند و امنیت اخلاقی را ازبین ببرند، از گردونه هستی حذف خواهند شد.(1)

در پرتو ارشاد و تعلیمات و هدایتگری حضرت مهدی(عجل‏الله فرجه‏)، افکار و اندیشه‏های مردم رشد می‏یابد و معرفتشان به کمال می‏رسد. براساس روایات وارده، یعنی اصلاح کامل و همه جانبه رفتار، اخلاق، پندار و گفتار انسان‏ها به دست امام زمان(عجل‏الله فرجه‏) و در پرتو دولت اخلاقی مهدوی صورت می‏گیرد.

دوران حکومت حضرت بهترین دوران شکوفایی معارف می‏باشد. معارفی که در طول قرن‏های گذشته بر همگان مستور مانده‏است. منجی عالم بشریت با آمدنش، باعث می‏شود که جهل و نادانی جای خود را به علم و معرفت و دانایی بدهد و ظلمت و تاریکی جای خود را به نور و روشنایی بدهد. و جهان از وجود آن نور گرامی منور گردد. بدین ترتیب در پرتو ارشاد و تعلیمات و هدایتگری حضرت مهدی(عجل‏الله فرجه‏)، افکار و اندیشه‏های مردم رشد می‏یابد و معرفتشان به کمال می‏رسد. براساس روایات وارده، یعنی اصلاح کامل و همه جانبه رفتار، اخلاق، پندار و گفتار انسان‏ها به دست امام زمان(عجل‏الله فرجه‏) و در پرتو دولت اخلاقی مهدوی صورت می‏گیرد.

در هر حال یکی از مأموریت‏های حضرت مهدی(عجل‏الله فرجه‏) نجات انسان‏ها از فساد اخلاقی است و طبق فرمایش قرآن کریم:«الله أعلم حیث یجعل رسالته» «خداوند بهتر می‏داند رسالت خویش را در چه خاندانی قرار دهد.»(2)

4. نهضت علمی

واضح است که علت برخی از نابسامانی‏ها و کجروی‏های انسان، جهل و ناآگاهی است. امام زمان(عجل‏الله فرجه‏) در عصر حضور پربرکتشان علم و دانایی مردم را افزایش خواهند داد.

پیامبر گرامی اسلام(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلَّم) در حدیثی ضمن توصیف قیام امام عصر(عجل‏الله‏) فرمودند: «وی سراسر عالم را از علم و دانایی بهره‏مند می‏سازد،، پس از آنکه به جهل و نادانی گرفتار آمده‏باشد.»(3)

به‏طور قطع امام زمان(عجل‏الله‏) از ابزارهای پیشرفته که در زمان حکومتشان رشد چشمگیری هم خواهد کرد، برای گسترش دانایی بهره خواهد گرفت.

ظهور

امام صادق(علیه‏السلام) در این باره می‏فرمایند: «علم و دانش27حرف است. تمام آنچه پیامبران الهی برای مردم آوردند، دو حرف بیش نبود و مردم تاکنون جز آن دو حرف را نشناخته‏اند. اما هنگامی که قائم ما قیام کند، 25 حرف دیگر را آشکار و در میان مردم منتشر می‏سازد و دو حرف دیگر را با آن ضمیمه می‏کند تا27 حرف انتشار یابد.»(4)

این حدیث به وضوح جهش علمی عصر انقلاب حضرت را مشخص می‏سازد و از وجود قوی‏ترین نظام آموزشی و عالی‏ترین برنامه‏های تربیتی در آن عصر خبر می‏دهد. و باتوجه به این حدیث تحول و پیشرفت علمی بشر در آن زمان نسبت به اعصار گذشته چند برابر خواهد بود.

5. برخورد با متخلفان

در هر جامعه‏ای افرادی وجود دارند که ناآگاهانه خلافی را مرتکب می‏شوند که با امر به معروف و نهی از منکر متنبه می‏شوند و متوجه خطای خود می‏گردند. اما عده‏ای نیز هستند که جز با اجرای حکم و برخورد سخت‏گیرانه متنبه نمی‏شوند. زمانی که حضرت ظهور می کنند در واقع بهار مۆمنان و زمستان کافران خواهد بود. برای اهل تقوا، نجات و رحمت و برای اهل کفر و فساد، عذابی جانکاه به همراه خواهد داشت. در زمان حضرت دیگر نباید نگران این مسئله باشیم که اگر الان در خیابان امر به معروف و نهی از منکر کنم شاید اتفاقی برایم رخ دهد، آن زمان، زمان پادشاهی اهل دین است. و اهل دین از جمله کسانی هستند که در رفاه و آسایش به سر خواهند برد چرا که حامی پر قدرت و توانمندی چون حضرت مهدی (عجل‏الله فرجه‏) از آنها حمایت می نماید. امام باقر(علیه‏السلام) در وصف حضرت مهدی (عجل‏الله فرجه‏) و یارانش فرموده‏اند:«...یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر».(5)

دوران حکومت حضرت بهترین دوران شکوفایی معارف می‏باشد. معارفی که در طول قرن‏های گذشته بر همگان مستور مانده‏است. منجی عالم بشریت با آمدنش، باعث می‏شود که جهل و نادانی جای خود را به علم و معرفت و دانایی بدهد و ظلمت و تاریکی جای خود را به نور و روشنایی بدهد. و جهان از وجود آن نور گرامی منور گردد.

امام جواد (علیه‏السلام) نیز به نقل از پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلَّم) فرموده‏اند:«او حدود را اقامه خواهد کرد.»(6)

امام زمان که مظهر خدای سبحان است، برای حفظ امنیت جامعه با برخی از افراد برخورد سخت‏گیرانه‏تر دارد. امام علی(علیه‏السلام) فرمود:

آگاه باشید که قائم ما اهل بیت برای آنان که طالب هدایت باشند، بس است و برای آنها که بخواهند عبرت بگیرند، عبرت است و برای آنان که کبر و نخوت ورزند، عذابی جانکاه است. چنانکه خدای تبارک می‏فرماید: "مردم را از روزی که عذاب خدا فرامی‏رسد بترسان".(7)

حسن ابن هارون نمدفروش گوید: نزد امام صادق(علیه‏السلام) نشسته بودم که یکی از ایشان پرسید: آیا وقتی امام قائم قیام نمود، برخلاف روش علی(علیه‏السلام) رفتار خواهد کرد؟ فرمود: آری بدان جهت که علی(علیه‏السلام)  با منت گذاشتن و دست برداشتن(از مردم و مخالفین) رفتار می‏نمود برای اینکه می‏دانست پس از او پیروانش بزودی مغلوب دشمنان خواهند شد و اینکه قائم چون قیام کند در میان ایشان با شمشیر و اسیر ساختن رفتار خواهد کرد زیرا او می‏‏داند که شیعه او پس از او هرگز مغلوب دشمنان نمی‏شوند.(8)

نتیجه‏گیری

پس در آن عصر زیبا و هیجان‏انگیز انسان‏ها از درون تحول می‏یابند و بینش‏های مادی به اندیشه‏های معنوی و روحانی تبدیل می‏شود. و حضرت راهکارهایی را ارائه می‏دهند که مورد استفاده همگان قرار می‏گیرد. و آن روز ظهور قائم ما از پشت پرده غیبت است که برای کافران و مشرکان عذابی جانکاه و برای مۆمنان و اهل تقوا، نجات و رحمت است. «و سیعلم الذین ظلموا أیَّ منقلبٍ ینقلبون»

پی‏نوشت‏ها

1. روزگار رهایی، کامل سلیمان، صفحه606.

2. سوره انعام، آیه124.

3. بحار الأنوار، جلد52، صفحه253.

4. همان، جلد52، صفحه336.

5. همان، جلد51، صفحه47.

6. همان، جلد52، باب27.

7. سوره ابراهیم، آیه44.

8. نرم‏افزار نور، الغیبة نعمانی،ترجمه غفاری،صفحه327.

سمیرا باقری     

بخش مهدویت تبیان


منابع:

پایگاه تحقیقاتی نورمگز.

بحارالأنوار.

روزگار رهایی.

مطالب مرتبط:

راهکارهای اخلاقی دولت مهدوی

‏کارکردهای دولت امام مهدی(عج)

خصوصیات عصر ترازو!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.