تبیان، دستیار زندگی
طبق روایات شریفه امام نوری است که بر همه دلها تابیده می شود و همه از این نور فیض می برند و مانند ایشان نورانی می گردند. ایشان در حقیقت با عمل خویش همه چیز را به مردم خواهند آموخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیرا باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهکارهای اخلاقی دولت مهدوی
ظهور

طبق روایات وارده، در عصر ظهور حضرت مهدی(عجل‏الله‏ فرجه) آموزش و پرورش به اوج تکامل خود می رسد و تمام اهداف انبیاء و اولیا برای تعلیم انسان ها  و تعالی بعد اخلاقی آنها به کارگرفته خواهد شد. معارف اسلامی و تعلیم احکام و مسائل دینی همه جا را فرا می گیرد. تا جاییکه بانوان خانه‏دار به‏راحتی می توانند از کتاب خدا و سنت پیامبر (صلی‏الله‏علیه‏و‏آله) تکالیف خود را فرا بگیرند و خود را از جهات اخلاقی به کمال برسانند.

سلمان فارسی از پیامبراکرم(صلی‏الله‏علیه‏و‏آله)نقل می کند که: ای مردم آیا شما را به مهدی بشارت ندهم؟ گفتند:آری، فرمود: بدانید که خداوند تعالی در امتم سلطانی عادل و امامی دادگر مبعوث می کند که زمین را از عدل و داد پر می کند، همانطور که از ظلم و جور پر شده باشد. او نهمی از فرزندان پسرم حسین است. نام او نام من و کنیه او کنیه من است.(1)

برنامه های اخلاقی زمان ظهور

امام عصر(عجل‏الله‏ فرجه) در زمان حضورشان چگونه معضلات اخلاقی و اجتماعی را حل می نمایند؟ او بی‏تردید برنامه‏ای همه جانبه خواهد داشت. آنچه در ادامه می‏آید قسمتی از برنامه‏های ایشان می‏باشد که برگرفته از آیات و روایات ائمه معصومین(علیهم السلام) است.

1. احیای کتاب خدا و سنت نبوی

حضرت در زمان حضورشان این انسان‏های خسته از جور و بیداد و شرارت های زمانه، را به سه اصل توحید، نبوت و امامت دعوت می نماید. طبق روایات وارده، در آن زمان آموزش و پرورش به اوج تکامل خود می رسد و تمام اهداف انبیاء و اولیا برای تعلیم انسان ها  و تعالی بعد اخلاقی آنها به کارگرفته خواهد شد. معارف اسلامی و تعلیم احکام و مسائل دینی همه جا را فرا می گیرد. تا جاییکه بانوان خانه‏دار به‏راحتی می توانند از کتاب خدا و سنت پیامبر (صلی‏الله‏علیه‏و‏آله) تکالیف خود را فرا بگیرند و خود را از جهات اخلاقی به کمال برسانند.

طبق روایات شریفه امام نوری است که بر همه دلها تابیده می شود و همه از این نور فیض می برند و مانند ایشان نورانی می گردند. ایشان در حقیقت با عمل خویش همه چیز را به مردم خواهند آموخت.

همانگونه که امام باقر(علیه‏السلام) می فرمایند: در زمان حضرت مهدی علوم و حکمت را چنان خواهید آموخت که یک زن خانه‏دار در منزل خودش طبق قرآن و شیوه رسول خدا حکم خواهد کرد.(2)

امام باقر(علیه‏السلام) فرمودند: «یدعوا الناس إلی کتاب الله و سنة نبیه و الولایة لعلی ابن ابی طالب و البراءة من عدوه» او مردم را به سوی کتاب خدا و سنت پیامبر و ولایت علی ابن ابی طالب و بیزاری از دشمنان دعوت می‏کند.(3)

دعوت ایشان به قدری تأثیرگذار است که امام علی(علیه‏السلام) فرمودند:

«حتی لایبقی قریة إلا نودی فیها بشهادة أن لا‏إله‏إلا‏الله و أنَّ محمداً رسول‏الله بکرةً و عشیّاً» دیگر هیچ نقطه‏ای از زمین نمی‏ماند، جز اینکه هر صبح و شام  در آن به یکتایی خدا و رسالت پیامبر ندا داده‏می‏شود.(4)

و امام صادق(علیه‏السلام) نیز در عصر ظهور هر نوع کفر و شرک و نفاق را رد می‏کند و فرمودند: سلطنت امروز، دیروز و فردا نیز از آن خداست، لکن هنگامی که قائم ما قیام کند، جز خدای تبارک و تعالی پرستیده نمی‏شود.(5)

یعنی اخلاق اسلامی به اوج خود می رسد و فطرت انسان ها بیدار شده و خدایی را که بواسطه انبیاء امر به خلق نیکو و عظیم می کند را، می پرستند.

حضرت علی(علیه‏السلام) فرمودند: در آن دوران همانا شیعیانمان را می بینم که در مسجد کوفه خیمه‏ها زده و جلسات تعلیم قرآن به پا کرده‏اند و مردم را با معارف قرآن آنگونه که نازل شده آشنا می کنند.(6)

از این روایت مشخص می شود که احیای قرآن کریم به صورت صحیح و آموزش همگانی قرآن کریم و سنت نبوی چه مقدار حائز اهمیت می شود. آن جناب  علاوه براین با احیای قرآن و سنت نبوی ارزش ها را نیز آموزش می دهد.

چنانچه حضرت علی(علیه‏السلام) در خطبه ملاحم می فرمایند: چون مهدی(عجَّل‏الله فرجه) ظهور کند، خواهش های نفسانی را به هدایت آسمانی باز گرداند، پس از آنکه رستگاری را به هوای نفس باز گردانده باشند. آرا و افکار را پیرو قرآن می کند، پس از آنکه به بهانه تفسیر، قرآن را تابع رأی خود گردانده باشند. او مسئولان و کارگزاران را بر اعمال بدشان کیفر خواهد داد. مهدی(عجَّل‏الله) به شما نشان خواهد داد که روش عادلانه در حکومت چگونه است و آنچه را که از کتاب و سنت متروک مانده، زنده خواهد ساخت.(7)

طبق روایات شریفه امام نوری است که بر همه دلها تابیده می شود و همه از این نور فیض می برند و مانند ایشان نورانی می گردند. ایشان در حقیقت با عمل خویش همه چیز را به مردم خواهند آموخت.

2. عمل به روش رسول خدا

کارآمدترین روش در تعلیم و تربیت انسان ها عامل بودن مربی به گفته های خود است. اگر مربی به گفته های خود عامل باشد می تواند شاگردان نیکویی تربیت نماید و به قول معروف آنچه از دل برآید بر دل نشیند.

اساساً رمز توفیق انبیاء و امامان معصوم در امر تبلیغ دین، شیوه رفتاری آن بزرگواران است. رفتار و حرکات حضرت در آن دوران که در معرض همگان قرار خواهد گرفت، بالاترین آموزش و نوعی تعلیم عملی به حساب می آید. زیرا وجود امام جلوه تمام عیار برنامه ها و دستورهای الهی است. امامی که معلمانی بی‏نظیر و غیرقابل وصف داشته، معلمانی که هر یک نوری هستند و همه با هم نیز نوری واحد.

امام صادق(علیه‏السلام) درباره روش آن حضرت در زمان ظهور می فرمایند: چنان می کند که رسول خدا رفتار می کرد، آنچه قبل از او بوده همه را ویران می کند، همانگونه که رسول خدا شالوده دوران جاهلیت را ویران ساخت و اسلام را از نو آغاز می کند.(8)

در روایات متعددی نیز آمده است که آنچه به مردم فرمان می دهد، خود بیش از دیگران به آن عمل می کند، و آنچه را که مردم را از آن نهی می کند،خود بیش از همگان از آن می پرهیزد.(9)

ادامه دارد....

پی نوشت:

1. نرم افزار نور، اسرار آل محمد، ترجمه سلیم ابن قیس هلالی، صفحه679.

2. غیبت نعمانی، صفحه238.

3. بحارالأنوار، جلد51، صفحه47.

4. ینابیع المودة، قندوزی، جلد3، صفحه240.

5. روزگار رهایی، کامل سلیمان، صفحه643.

6. مستدرک الوسائل، جلد3، صفحه369.

7. نهج البلاغه، خطبه138(خطبه ملاحم).

8. نرم افزار نور، الغیبة نعمانی، ترجمه غفاری، صفحه326.

9. من لایحضره الفقیه، جلد4، صفحه419.

سمیرا باقری     

بخش مهدویت تبیان


مطالب مرتبط:

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.