تبیان، دستیار زندگی
تیم فوتبال استقلال نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا با توقف لیگ برتر جام خلیج فارس فرصت یافت تا همه توان خود را برای موفقیت در معتبرترین جام قاره کهن معطوف دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمرین استقلال چیزی شبیه محلات

فریاد قلعه نویی در سکوت


تیم فوتبال استقلال نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا با توقف لیگ برتر جام خلیج فارس فرصت یافت تا همه توان خود را برای موفقیت در معتبرترین جام قاره کهن معطوف دارد.

استقلال

آبی ها که با دو نتیجه بد مقابل ملوان در لیگ برتر و الشباب در لیگ قهرمانان دچار بحران شده اند با مشکلات بزرگی روبرو هستند. نماینده ایران که در این فصل در اتفاقی عجیب فرهاد مجیدی، پژمان منتظری، جواد نکونام را از دست داد با جدایی ابتدای فصل جباری یک مربع قدرت را در کنار خود ندارد. این در حالی است که آبی ها در طول فصل با مصدومیت های پی در پی خسرو حیدری، هاشم بیک زاده، محمد قاضی ، احمد جمشیدیان و... قبل از پیکار با حریفان به مشکلات داخلی باخته اند!

در این شرایط و در حالی که آبی ها روز بیستم اسفندماه باید برای دومین بازی در لیگ قهرمانان آسیا مقابل الریان در قطر قرار بگیرند تمرین اول هفته اینان به شدت دلسرد کننده بود.

غیبت تنی چند از بازیکنان فضایی بد به وجود آورده بود. قلعه نویی و تیمش که از ابتدای فصل به شدت از سوی کادر فنی تیم ملی مورد آزار و حاشیه قرار دارند این بار نیز چهار بازیکن اصلی را به دلیل حضور در اردوی تیم ملی در اختیار نداشتند. از سوی دیگر چند بازیکن هم برای تمرین نکردن دلایلی پیدا کرده بودند. در این وانفسا چند بازیکن هم در جریان تمرین بهانه تراشیدند تا مصائب استقلال بیش از این شود!

به عبارتی اگر کسی وارد فضای تمرین آبی ها می شد باورش نمی شد که این تیم قهرمان فصل گذشته، تیم دوم جدول و مدعی قهرمانی لیگ امسال و نیز نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیاست. تمرین استقلال چیزی شبیه یک تیم دسته دومی در یک شهرستان دور افتاده بود!

زمین تمرینی فاقد امکانات اولیه. نیمکت های رنگ و رو رفته برای کادر فنی. ابزار تمرینی دسته چندم. لباس های هفتاد و هشت رنگ و دل و دماغ آویزان حاضران در تمرین نشان می داد که آبی ها تمرین برای رفع مسئولیت را در دستور کار دارند و نمایی از رفع اشکالات و بررسی وضعیت حریف در میان نیست.

امیر قلعه نویی با کوله باری از مشکلات به دور از بازیکنان فقط گاهی خود را به اینان نشان می داد و مشخص بود که اصلا از این اوضاع راضی نیست. امیر که با وجود اشراف اطلاعاتی به فضای کار و گله های فراوانش مجبور است دندان بر جگر بگذارد و دم نزند.

به عبارتی اگر کسی وارد فضای تمرین آبی ها می شد باورش نمی شد که این تیم قهرمان فصل گذشته، تیم دوم جدول و مدعی قهرمانی  لیگ امسال و نیز نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیاست. تمرین استقلال چیزی شبیه یک تیم دسته دومی در یک شهرستان دور افتاده بود!

در گوشه و کنار 50 تماشاگر علاقه مند هم با هر ترفندی شده از زیر چتر انتظامات مجموعه آزادی گذشته و ناظر این تمرین بودند. خوب که گوش می کردی حرف های آنان قابل توجه بود. یاد آن تماشاگری افتادم که در انتهای بازی استقلال و الشباب آن قدر ایستاد تا قلعه نویی را پس از مصاحبه مطبوعاتی ببیند و به او بگوید پول لباس بچه هایش را خرج کرده و از ماهشهر خودش را به تهران رسانده است. او از امیر در خصوص نتیجه گله داشت و قلعه نویی چه می توانست بگوید جز این که چه کار می تواند انجام دهد؟

صدای تماشاگران حاضر در تمرین گاهی سکوت را می شکست. یکی از بازیکنان گله می کرد. اسم فلان بازیکن را می آورد که دیگر به درد استقلال نمی خورد. آن دیگری از حرفهای قلعه نویی سند می آورد" این بازیکنان که مانده اند و بازی می کنند نه تنها بی غیرت نیستند بلکه با غیرت ترین بازیکنان ایران هم هستند که مانده اند و با وجود مشکلات برای استقلال بازی می کنند."

استقلال

یک طرفدار دو آتشه قلعه نویی هم با صدای بلند به دوستانش چنین می گفت: این طرفداران باید چند سال مثل پرسپولیس بدون قلعه نویی حسرت قهرمانی و صعود به آسیا را بچشند تا قدر او را بدانند! دیدید پرسپولیسی ها در بازی با صبا چقدر خوب از تیمشان حمایت کردند. آیا پس از یکی دو نتیجه بد باید بازیکنان را بی غیرت بخوانند به قلعه نویی معترض شوند. اگر مثل پرسپولیسی ها چند سال بد نتیجه بگیرند چه خواهند کرد؟

در  روزهایی که  زمزمه  واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی  به گوش می رسد نکته مهم در این است که گویا این دو تیم پرطرفدار به آخر خط اداره این چنینی رسیده اند. دو تیمی که با یک برنامه ریزی معمولی و حمایت هواداران می توانند همه گونه صاحب امکانات شوند در چنبره اداره دولتی گرفتار هستند. کار به جایی رسیده که مدیری رسانه ای چون فتح الله زاده هم خود را نشان نمی دهد و به قول یک اهل فن: فتح الله زاده پس از برکناری رویانیان خطر را بیخ گوش خود احساس می کند و در سایه ماندن را به شدت بر حضور در رسانه ترجیح می دهد.

یک تمرین نصف و نیمه از استقلال در واپسین روزهای سالجاری ده ها نکته دیگر در دل خود داشت و دل، دلسوزان را به شدت درد می آورد اما چه می توان گفت که میخ آهنین نرود بر سنگ...

این همه "تز". این همه ادعای مدیریت و دلسوزی در این چند ساله چه بر سر تیم های پرطرفدار فوتبال ما آورده است؟ آیا عمر ما کفاف خواهد داد تا روزی تمرین این دو تیم را در زمین اختصاصی مشاهده کنیم؟ آیا روزی فرا خواهد رسید که کادر فنی این تیم ها به جای دادن هوش و حواس خود به حاشیه ها به رفع ضعف های تکنیکی و تاکتیکی تیم خود و بررسی نقاط ضعف و قوت حریفان بپردازند؟

مهدی رحمتی، بوبکر کبه، پژمان نوری، مجید غلام‌نژاد، علیرضا نیکبخت واحدی، تونی کالواریو، آرش برهانی و سیاوش اکبرپور تنها بازیکنان اصلی بودند که دراین تمرین حاضر بودند و این در حالی است که بیش از نیمی از این افراد هم غالبا نیمکت نشین هستند. در این تمرین پس از کمی دویدن و کار با توپ استقلالی ها فوتبال درون تیمی در نصف زمین را انجام دادند. در این میان  سیاوش اکبرپور به دلیل مصدومیت در این بازی شرکت نکرد

نگاهی اجمالی به گزارش تمرین استقلال در روز شنبه دهم اسفند گویای بسیاری از واقعیت هاست.

تمرین استقلال تنها با 8 بازیکن اصلی

تمرین استقلال در ساعت 15:30 در زمین شماره دو آزادی تنها با حضور 8 بازیکن اصلی این تیم برگزار شد. در این تمرین  بازیکنان امید این تیم حاضر هم بودند تا تعداد نفرات به تشکیل دوتیم کفاف دهد که نداد!.

سرپرست استقلال در این خصوص گفت: برخی از بازیکنان بعدا به ما اضافه می‌شوند. ساموئل به خارج از کشور رفته است. چند تن از بازیکنان برای دیدن خانواده‌هایشان به شهرستان رفته‌اند که به زودی به جمع ما اضافه خواهند شد. البته برخی بازیکنان مثل عمران‌زاده به دلیل بیماری مادرش و یا مهرداد اولادی به دلیل ثبت نام در دانشگاه در این تمرین غایب هستند.

مهدی رحمتی، بوبکر کبه، پژمان نوری، مجید غلام‌نژاد، علیرضا نیکبخت واحدی، تونی کالواریو، آرش برهانی و سیاوش اکبرپور تنها بازیکنان اصلی بودند که دراین تمرین حاضر بودند و این در حالی است که بیش از نیمی از این افراد هم غالبا نیمکت نشین هستند. در این تمرین پس از کمی دویدن و کار با توپ استقلالی ها فوتبال درون تیمی در نصف زمین را انجام دادند. در این میان  سیاوش اکبرپور به دلیل مصدومیت در این بازی شرکت نکرد.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان