تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدارش در مرحله انتخابی جام ملت‌های 2015 استرالیا در ورزشگاه انقلاب میزبان کویت است و شاگردان کی‌روش در آخرین دیدار رسمی‌شان در سال 92 که جنبه نخستین دیدار تدارکاتی در راه حضور موفق در جام جهانی برزیل را دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفته ششم مقدماتی جام ملت‌های آسیا

کویت،آخرین حریف رسمی پیش از جام جهانی/ انتقام بعد از 4 سال


تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدارش در مرحله انتخابی جام ملت‌های 2015 استرالیا در ورزشگاه انقلاب کرج میزبان کویت است و شاگردان کی‌روش در آخرین دیدار رسمی‌شان در سال 92 که جنبه نخستین دیدار تدارکاتی در راه حضور موفق در جام جهانی برزیل را دارد، برای شکست دادن کویت پس از 4 سال و 345 روز به میدان می‌روند.
هفته ششم و پایانی از مرحله انتخابی مسابقات فوتبال جام ملت‌های 2015 استرالیا فردا دوشنبه با برگزاری یک دیدار از گروه B آغاز می‌شود، دیداری که به درخواست فدراسیون فوتبال یا بهتر بگوییم کارلوس کی‌روش دو روز زودتر از سایر دیدارهای این مرحله برگزار می‌شود، مسابقه‌ای تشریفاتی که برای تیم ملی کشورمان بیشتر جنبه تدارکاتی دارد تا یک بازی رسمی.

ایران و کویت

تیم ملی ایران که پس از دیدار با لبنان در هفته پنجم از این رقابتها، در هیچ دیدار تدارکاتی دیگری به میدان نرفته، دوشنبه پس از 104 روز دوباره به میدان می‌رود. دیدار با کویت نخستین مسابقه رسمی - تدارکاتی تیم ملی در راه آماده‌سازی جهت حضور موفق در جام جهانی است. این دیدار به قول کارلوس کی‌روش مسابقه‌ای برای ارزیابی وضعیت بازیکنان جوان لیگ است و این نفرات برای اینکه فرصت حضور در فهرست نهایی تیم ملی را بدست آوردند، باید در این بازی رضایت سرمربی پرتغالی تیم ملی و دستیارانش را جلب کنند.

تدبیر کی‌روش، تعویق بازی

تا چند وقت پیش برگزاری بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی فوتبال ایران به یک بحران تبدیل شده بود. بعد از آنکه صعود تیم ملی ایران به مسابقات جام جهانی 2014 برزیل قطعی شد، این تیم به جز برگزاری چند مسابقه در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا در هیچ رقابت دیگری حاضر نشد، آنهم درحالیکه تیم‌هایی مانند کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا دیگر نمایندگان آسیا در جام جهانی برزیل طی ماه‌های گذشته برنامه‌های گسترده‌ای برای خود تدارک دیده و مسابقات دوستانه زیادی انجام داده‌اند تا با پشتوانه قوی به برزیل بروند.

به همین خاطر کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی تلاش کرد تا با استفاده از کوچکترین فرصت‌های پیش رو، زمان را به نفع تیم ایران بخرد و بازیکنانش را با حداقل مسابقات تدارکاتی برای جام جهانی آماده کند. روز 28 آبان‌ماه گذشته بود که صعود ایران به مسابقات جام ملت‌های آسیا با برتری مقابل لبنان قطعی شد تا آخرین دیدار تیم ملی در تهران مقابل کویت هر دو تیم جنبه تشریفاتی داشته باشد.

از این رو، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال درخواست کرده تا دیدار با کویت زودتر برگزار شود تا او بتواند از "فیفا دی" چهاردهم اسفندماه بهترین استفاده را ببرد که خوشبختانه فیفا و فدراسیون کویت با این درخواست موافقت کردند و این بازی از روز 14 به 12 اسفندماه تغییر کرد.

آخرین پیروزی ایران برابر کویت هم به دیدار دوستانه دو تیم در 23 مارس سال 2009 باز می‌گردد که تیم ایران با تک گل دقیقه 83 مازیار زارع که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، برابر میزبان خود به پیروزی دست یافت. همچنین آخرین بازی دو تیم در تهران هم در مرحله نخست مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی بود که تیم ایران با هدایت علی دایی توانست با 2 گل کویت را شکست دهد

قضاوت یک قرقیز، دومین سفر به کرج

طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا "دیمیتری ماشنستوف" به همراه "سرگی گریشوچنکو" و "چینی بکوف ضمیربک" از کشور قرقیزستان دیدار تیم‌های ایران و کویت را در ورزشگاه انقلاب کرج قضاوت می‌کنند. داور چهارم این بازی "فیزولین تیمور" از قرقیزستان است. همچنین ناظر داوری از کشور اردن و ناظر بازی از کشور سریلانکا انتخاب شده است.

این دومین بازی تیم ملی در زمان هدایت توسط کارلوس کی‌روش است که در ورزشگاه انقلاب کرج برگزار می‌شود. دیدار اول روز سیزدهم اردیبهشت‌ماه سال 91 بین دو تیم ایران و موزامبیک صورت گرفت که تیم ملی کشورمان با 3 گل از سد این حریف خود گذشت. محمد غلامی(11)، قاسم دهنوی(41) و پژمان نوری(59) در آن مسابقه دروازه موزامبیک را باز کردند.

اولین و آخرین دیدار در سال 92

دیدار مخفیانه با تیم امید امارات نخستین دیدار دوستانه ایران در سال 92 بود اما اولین بازی رسمی شاگردان کارلوس کی‌روش در این سال شمسی بازی با کویت در روز ششم فرودین‌ماه بود. امروز پس از 342 روز دوباره ایران و کویت درحالی برابر هم به میدان می‌روند که این آخرین بازی رسمی ملی‌پوشان کشورمان در سال 92 است.

البته تیم ایران پیش از پایان سال جاری دو روز پس از بازی با کویت به مصاف گینه می‌رود، آنهم در دیداری تدارکاتی. این دو مسابقه آخرین دیدارهای مردان کی‌روش پیش از ورود به سال 93 که سال مهمی برای فوتبال خواهد بود است، سالی که در آن تیم ملی باید بعد از 8 سال در مهمترین تورنمنت فوتبال در جهان یعنی جام جهانی 2014 برزیل به میدان برود.

ایران و کویت

نبرد سی‌ و هفتم بعد از 342 روز

تیم‌های ملی ایران و کویت فردا دوشنبه برای سی و هفتمین مرتبه برابر همدیگر به میدان می‌روند. اولین رویارویی دو تیم به نخستین روز سال 1972 باز می‌گردد که ایران در چارچوب رقابتهای مقدماتی المپیک مونیخ با دو گل علی پروین (20) و علی جباری (47) از سد کویت گذشت و آخرین نبرد آنها به هفته دوم از مرحله انتخابی جام ملت‌های 2015 - استرالیا برمی‌گردد که تیم ایران در ورزشگاه الصداقه والسلام کویت با ناداوری و اعلام یک پنالتی نادرست در دقیقه 75 برابر این تیم عربی به تساوی یک بر یک رضایت داد.

در این 41 سال، ایران 16 پیروزی، 12 تساوی، 8 باخت برابر کویت بدست آورده و 44 مرتبه دروازه این تیم را باز کرده و 32 بار هم دروازه‌اش را باز شده دیده است. بهترین پیروزی ایران برابر کویت در سال 2002 شکل گرفت که ملی پوشان کشورمان در دیداری دوستانه با نتیجه 3 بر یک کویت را در خانه شکست دادند و برد 3 بر صفر کویت برابر ایران در دیداری دوستانه که سال 98 برگزار شد، تلخ‌ترین شکست ملی پوشان ایران برابر این حریف عربی بود.

آخرین پیروزی ایران برابر کویت هم به دیدار دوستانه دو تیم در 23 مارس سال 2009 باز می‌گردد که تیم ایران با تک گل دقیقه 83 مازیار زارع که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، برابر میزبان خود به پیروزی دست یافت. همچنین آخرین بازی دو تیم در تهران هم در مرحله نخست مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی بود که تیم ایران با هدایت علی دایی توانست با 2 گل کویت را شکست دهد.

فردا یکشنبه و بعد از 342 روز، این دو تیم بار دیگر برابر همدیگر به میدان می‌روند و شاگردان کی‌روش می‌خواهند پس از 4 سال و 345 روز مقابل این تیم عربی به پیروزی دست یافته و صعودی مقتدرانه به جام ملت‌های 2015 استرالیا داشته باشند.

برنامه نخستین دیدار از هفته ششم و پایانی مرحله گروهی رقابتهای مقدماتی فوتبال جام ملت‌های 2015 استرالیا به شرح زیر است:

دوشنبه - 12/12/92

* ایران - کویت، ساعت 17:30، ورزشگاه انقلاب کرج

بخش ورزشی تبیان

منبع : مهر