تبیان، دستیار زندگی
سال 1393 سال مهمی برای دولت و ملت خواهد بود چراکه قرار است فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرایی شود. یارانه خیلی ها قطع می شود اما هنوز هیچ کس نمی داند چه کسی از لیست یارانه بگیران خارج خواهد شد. قرار است تا چند روز آینده فرم خود اظهاری را مردم پر کنند تا خاط
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیازمند محترم! یارانه شما قطع می شود


سال 1393 سال مهمی برای دولت و ملت خواهد بود چراکه قرار است فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرایی شود. یارانه خیلی ها قطع می شود اما هنوز هیچ کس نمی داند چه کسی از لیست یارانه بگیران خارج خواهد شد.
یارانه

قرار است تا چند روز آینده فرم خود اظهاری را مردم پر کنند تا خاطرات روزهای کسب اطلاعات اقتصادی خانوار و خوشه بندی در سال 1388 دوباره زنده شود. در آن سال ها دولت از مردم خواسته بود اطلاعات خود را ارائه بدهند و بعد از جمع آوری اطلاعات مردم را خوشه بندی کرده بود. دولت بعدا از مردم درخواست کردند برای اینکه از خوشه خود مطلع شوند به سامانه اعلامی از طرف سازمان هدفمندی یارانه ها پیامک کنند. اما در کمال تعجب آنهایی که نیازمند بودند در خوشه پولداران و بسیاری از ثروتمندان در خوشه نیازمندان قرار گرفته بودند تا اعتراض های بسیاری انجام شود. مردم در شبکه های اجتماعی و اینترنت هم پیام های طنزی برای همدیگر می فرستادند مانند اینکه نیازمند محترم! یارانه به شما تعلق نمی گیرد یا ثروتمند عزیز شما یارانه خواهید گرفت. حالا بعد از 4 سال باز هم روزهای یارانه ای آغاز شده و باید یارانه بگیران دوباره ثبت نام کنند تا نیازمندان و ثروتمندان تفکیک شوند و یارانه اغنیا حذف شود. در این بین سوالات متعددی به وجود می آید که پاسخ آنها با گذشت زمان مشخص می شود چون دولت برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده اطلاعاتی طرح های خود را بعد از اجرا توضیح می دهد. در این بین سوالات متعددی به وجود آمده که در اینجا چند تا از آنها را مطرح می کنیم. یارانه چه کسانی حذف خواهد شد؟ سقف درآمد مردم برای حذف یارانه چقدر خواهد بود؟ دولت چگونه می‌خواهد نیازمندان را شناسایی کند؟ در فرم خوداظهاری برای دریافت یارانه، متقاضیان باید چه اطلاعاتی به دولت بدهند؟ اگر سرپرست خانوار درآمد زیر سقف اعلامی دولت داشته اما شغل دوم یا درآمدهای فرعی مانند دلالی هم داشته باشد تکلیف چه خواهد شد؟ افرادی که درآمدهای غیررسمی داشته باشند چگونه شناسایی می‌شوند؟ معیار دولت برای نیازمند‌بودن یا پولدار بودن افراد چه خواهد بود؟ آیا کسی که با وام، خودرو و خانه خریده و به نوعی مسکن و ماشین او در رهن بانک است، نیازمند محسوب می‌شود یا پولدار؟ آیا کسی که برای مداوای بیماری خود و افراد تحت تکفلش وام گرفته و هر ماه کلی قسط هم باید بدهد پولدار محسوب می‌شود؟ کسی که برای ازدواج فرزندش وام گرفته اما درآمد او بیش از یک میلیون تومان در ماه است، جزو کدام دسته قرار می‌گیرد؟ کسی که شغل فصلی دارد چگونه شناسایی می‌شود؟ آن کشاورزی که 6 ماه در سال درآمد ندارد جزو ثروتمندان محسوب می‌شود یا نیازمندان؟ اصلا آنهایی که شغل ثابتی ندارند و درآمد بالایی دارند و پول خود را به حساب‌های بانکی واریز نمی‌کنند، چگونه شناسایی می‌شوند؟

آیا کسی که برای مداوای بیماری خود و افراد تحت تکفلش وام گرفته و هر ماه کلی قسط هم باید بدهد پولدار محسوب می‌شود؟ کسی که برای ازدواج فرزندش وام گرفته اما درآمد او بیش از یک میلیون تومان در ماه است، جزو کدام دسته قرار می‌گیرد؟ کسی که شغل فصلی دارد چگونه شناسایی می‌شود؟ آن کشاورزی که 6 ماه در سال درآمد ندارد جزو ثروتمندان محسوب می‌شود یا نیازمندان؟ اصلا آنهایی که شغل ثابتی ندارند و درآمد بالایی دارند و پول خود را به حساب‌های بانکی واریز نمی‌کنند، چگونه شناسایی می‌شوند؟

دولت قصد دارد برای پرداخت یارانه نقدی ثروتمندان را شناسایی کند یا نیازمندان را؟ ساز و کار شناسایی این دو مورد بسیار متفاوت است مثلا اگر دولت قصد داشته باشد نیازمندان را شناسایی کند می‌تواند به آمارهای دستگاه‌های حمایتی مراجعه کند اما برای شناسایی ثروتمندان حتما باید به اطلاعات شخصی مانند حساب‌های بانکی مراجعه کند.

یارانه

دولت از کدام فرآیند استفاده خواهد کرد؟ اگر دولت بخواهد فقط سقف درآمدی را ملاک قرار دهد بی‌عدالتی فراوانی رخ خواهد داد چراکه اگر سقف درآمد یک میلیون تومانی معیار دادن یا ندادن یارانه قرار گیرد بسیاری از شاخصه‌ها نادیده گرفته می‌شود و خانواده دو نفره با خانواده 10 نفره، ساکن تهران با ساکن روستایی دور افتاده از مرکز، مستاجر با صاحبخانه، بدهکار با طلبکار از نظر دولت یکسان خواهند بود. البته آنگونه که شنیده شده در فرم خوداظهاری متقاضیان باید اطلاعات اقتصادی خود مانند دارایی‌ها و املاک را اظهار کنند اما ملاک اصلی دولت همان سقف درآمد خواهد بود و این سقف درآمد می‌تواند پاشنه آشیل یارانه نقدی باشد. مثلا سقف درآمد یک نفر یک میلیون و 200 هزار تومان است و درآمد او 200 هزار تومان بیشتر از سقف احتمالی خواهد بود اما این فرد به علت نیاز فراوان تسهیلاتی دریافت کرده که ماهانه 250 هزار تومان به‌طور خودکار از حقوق وی کسر می‌شود. آیا درآمد این فرد 950 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود یا همان یک میلیون و 200 هزار تومان؟ مستاجرانی که در تهران حداقل 500 هزار تومان حقوق خود را باید اجاره بدهند آیا این 500 هزار تومان را باید جزو درآمد خود اظهار کنند یا نه؟ یک کارمند باید حقوق دریافتی را اظهار کند یا حقوق واقعی بدون کسوراتی مانند بیمه و مالیات را؟

نکته عجیب در پرداخت یارانه نقدی، موضوع جریمه یارانه‌ای است؛ فرض کنید سرپرست خانوار تشخیص داده به یارانه نقدی نیاز دارد و کسورات حقوق را در فرم اظهار یارانه از سقف درآمدی کم می‌کند و یارانه می‌گیرد. اگر دولت بعدا تشخیص دهد که این فرد نباید یارانه می‌گرفته و گرفته، می‌تواند او را تا 3 برابر یارانه دریافتی خود جریمه کند!

نکته عجیب در پرداخت یارانه نقدی، موضوع جریمه یارانه‌ای است؛ فرض کنید سرپرست خانوار تشخیص داده به یارانه نقدی نیاز دارد و کسورات حقوق را در فرم اظهار یارانه از سقف درآمدی کم می‌کند و یارانه می‌گیرد. اگر دولت بعدا تشخیص دهد که این فرد نباید یارانه می‌گرفته و گرفته، می‌تواند او را تا 3 برابر یارانه دریافتی خود جریمه کند!

یارانه

اصلا این چه استدلالی است؟ دولت فرم خوداظهاری می‌دهد و راستی‌آزمایی می‌کند و هر کسی که اطلاعات ناقص یا اشتباه داده را شناسایی می‌کند و به آنهایی که نیازمند هستند یارانه می‌دهد، حالا این چه استدلالی است که بعد از پرداخت یارانه، دریافت‌کننده جریمه شود؟ آن فرد اطلاعات خود را به درستی داده و خود را نیازمند می‌داند اما دولت او را نیازمند نمی‌داند و یارانه هم می‌دهد حال چه کسی اشتباه کرده است؟ دولت یا آن متقاضی یارانه؟ فرض کنید اصلا دولت به درستی تشخیص داد که اشتباه کرده و به یک پولدار یارانه داده است، چگونه می‌خواهد این یارانه را بگیرد؟ آیا آن کسی که یارانه گرفته زیر بار این جریمه می‌رود؟ اگر کسی جریمه را نپردازد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

سعی خواهیم کرد در روزهای آینده پاسخ این سوالات را به دست آورده و منتشر کنیم.

 آیا غیر از سوالات بالا شما نیز ابهامات دیگری در این زمینه دارید؟ آن را مطرح کنید تا خبرنگاران اقتصادی تبیان برای دریافت جواب سوالات شما از مسوولان دولتی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


مطالب مرتبط:

 یارانه می دهند؟یارانه نمی دهند؟

همه یارانه می گیرند با ... ؟