تبیان، دستیار زندگی
محمد پنجعلی سرپرست جدید پرسپولیس در گفت و گو با تبیان از ضعف ساختار فوتبال ایران سخن گفت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال ایران ضعف ساختاری دارد


محمد پنجعلی  سرپرست جدید پرسپولیس در گفت و گو با تبیان از ضعف ساختار فوتبال ایران سخن گفت.


دوره تازه لیگ قهرمانان فوتبال آسیا آغاز شد و نمایندگان ایران پا به این رقابتها گذاشتند تا با حریفان خود مصاف داشته باشند. این یک جدال نابرابر است. جدال نابرابر نه به لحاظ قدرت بازیکنان درون میدان بلکه معتقدم فوتبال ما بیرون از مستطیل سبز به آنها می بازد. در فوتبال ایران تفکر حرفه ای و تشکیلاتی حاکم نیست. عمده مشکل فوتبال ایران ساختار دولتی باشگاه هاست.

پنجعلی

تا زمانی که ما با یک برنامه ریزی مناسب فوتبال را به مردم و بخش خصوصی نسپاریم با چنین مشکلاتی به مسیر اشتباه خود می رویم. کشورهای پیشرفته دنیا فوتبال را به مردم سپرده اند و ثمرات آن را مشاهده می کنند. ما در ایران اگر شاهد موفقیت نسبی هم هستیم به دلیل خلاقیت و توانایی های فردی است. در این زمینه من ایمان دارم که فوتبال ما در آسیا کم نظیر و حتی بی نظیر است.

متاسفانه در چنبره حضور دولت در فوتبال گرفتاریم. آخرین موفقیت فوتبال باشگاهی ما با پرسپولیس در جام در جام و در نسل ما بود و سالهاست در حسرت یک جام باشگاهی به سر می بریم. آنچه دنیا تجربه کرده وبه نتیجه رسیده را باید مدنظر قرار دهیم. اسپانیا،ایتالیا، آلمان و حتی کره جنوبی و ژاپن چه کرده اند. چرا نباید ما این کار را الگوی خود قرار دهیم. چرا نباید این کاررا با توجه به شرایط فرهنگی و اقلیمی خودمان به کار نبندیم؟

با حضور بخش خصوصی شایسته سالاری حاکم می شود. این طور نیست که شخصی از سوی دولت گمارده شود و بودجه عمومی صرف شود و همه دنبال نتیجه باشند. من راضی به صرف بودجه عمومی نیستم. فوتبال ایران با این همه طرفدار توان این را دارد که درآمدسازی کند و خرج خود را درآورد. چرا باید در این باره بودجه دولتی صرف شود؟

این همه علاقه مند به فوتبال یک سرمایه بزرگ هستند. بخش خصوصی می تواند با پخش تلویزیونی و بلیت فروشی و سایر کارهایی که در همه دنیا شاهد آن هستیم به کار سرو سامان دهد و باشگاه های ما می توانند در مقابله با رقبا بهترین نتایج را بگیرند.

در شرایط موجود نیازی به گفته من نیست هواداران مثل همیشه حامی تیم های ایرانی خواهند بود. اما قبل از آن باید توجه کنیم که پیروزی های مقطعی ما را فریب ندهد. صعود فوتبال ما به جام جهانی چون باعث خوشحالی مردم شد ما راهم خوشحال کرد اما یادمان نرود که ما چگونه صعود کردیم. تا روزی که دل به اتفاقاتی مثل گل ایران به کره جنوبی ببندیم ویا در تعیین مربیان تیم ملی بد کار کنیم اوضاع فوتبال خوب نمی شود. سپردن کار به یک مربی ناموفق در رده جوانان و نوجوانان و پاداش دادن به او بابت شکست ها گویای واقعیت های تلخ در تشکیلات فوتبال ایران است.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان