تبیان، دستیار زندگی
هاشمی رفسنجانی چند سالی بود که مقارن با دولت قبل سفر نوروزی کیش خود را تعطیل کرده بود اما نوروز 93 را مطابق گذشته به این جزیره رفت که این سفر با حاشیه های روبرو بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غائله جدید خودسرها برای هاشمی


هاشمی رفسنجانی چند سالی بود که  مقارن با دولت قبل  سفر نوروزی کیش خود را تعطیل کرده بود اما نوروز 93 را مطابق گذشته به این جزیره رفت که این سفر با حاشیه هایی روبرو شد.


هاشمی

این ماجرا  را سایت عصر ایران نزدیک به هاشمی رفسنجانی به نقل از یک منبع آگاه اینگونه روایت می کند :"قبل از ورود هاشمی به محل سخنرانی شماری از حاضران که به جهت گیری های سیاسی خاص معروف بودند؛ با سرو صدا و فریاد مانع از انجام سخنرانی شدند. تیم حفاظت و تشریفات هاشمی نیز که از وضعیت محل برنامه سخنرانی آگاه می شوند مانع از حضور هاشمی می شوند و این برنامه سخنرانی لغو می شود. پیش از این ناتمام ماندن سخنرانی مطرح شده بود که صحت ندارد و معترضین مانع از آغاز سخنرانی شدند."

به نوشته  این سایت "هاشمی به رسم هر ساله به کیش سفر می کند و از روز سوم فروردین وارد جزیره شده است. البته سفرهای نوروزی هاشمی به کیش در چند سال اخیر در دولت قبل به دلیل عدم همکاری و کارشکنی مدیران محلی جزیره، انجام نشده بود. قرار ندادن مکان استقرار و تعداد مناسب خودرو و عدم همکاری با تیم تشریفات و حفاظتی هاشمی از جمله اقدامات مدیران سابق کیش در چند سال اخیر برای جلوگیری از سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به جزیره بود."

مقام معظم رهبری: اینكه عده ای برخی را ضدولایت و ضد بصیرت بنامند و شعار بدهند نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده كاملاً مخالف این كارها هستم كه قبلاً هم نظیر آن در مرقد مطهر حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذكر دادم جلوی این كارها را بگیرند

این اعتراضات و عدم مناسب بودن شرایط و کنسل شدن سخرانی  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز باعث شده تا جاسم جادری استاندار هرمزگان اقدام به برکناری مسعود قانعی فرد، فرماندار بندرلنگه و محمدحسین حسن بیگی، بخشدار کیش و نیز رئیس دفتر خود کند.

سایت عصر ایران دلیل این برکناری را اینگونه عنوان می کند" گفتنی است استاندار هرمزگان از سفر هاشمی به جزیره کیش اطلاع نداشته و این موضوع یکی از دلایل این برکناری ها بوده است." البته سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل استانداری هرمزگان مدعی شده که "اظهار نظر برخی از سایت ها مبنی بر برکناری فرماندار بندرلنگه را بخاطر اغتشاش در سخنرانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در کیش را قویا تکذیب می کنیم ... آقای هاشمی رفسنجانی در روز سه شنبه و روزهای قبل از آن در محافل عمومی این جزیره سخنرانی نداشته است."

اما سایت های منتقد با رو تیتر و تیترهای چون تداوم اعتراضات مردمی به عملکرد هاشمی؛ سخنرانی هاشمی در کیش هم ناتمام ماند، تسلای استاندار به رفسنجانی و.... به استقبال این خبر رفتند با تاکید بر این مسئله که این موضوع تکرار مسائلی مشابه است که در سفر کرمانشاه و کرمان رخ داده به تداوم اعتراضات مردمی به برخی از عملکرد های هاشمی رفسنجانی اشاره داشتند هر چند بسیاری از رفتار و مواضع هاشمی رفسنجانی با هاشمی دهه 60 متفاوت می باشد و کسانی که زمانی  وی را عالیجناب سرخ پوش می نامیدند ازحامیان و شریکان سیاسی ایشان شده اند و انتقادهایی به این مواضع و رفتارهای سیاسی وارد است اما این سایت ها ازاین نکته غافل شده اند که این نوع اعتراضات و انتقادها به این شیوه و برهم زدن سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت ادامه روش عده ای خودسر وابسته به جریاناتی خاص و اقدامی نابجا و ناصحیح است که در چند سال اخیر در برخی مقاطع زمانی گذشته شاهد آن بودیم از جمله  اختلال در سخنرانی سید حسن خمینی در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی در مرقد ایشان، اختلال و قطع سخرانی علی لاریجانی  در حرم حضرت معصومه در 22 بهمن ماه 91، سخرانی هاشمی رفسنجانی در کرمانشاه و یا رفتارهایی چون حمله به سفارت انگلیس.

رهبر انقلاب: كسانی كه راه می افتند و شعار می دهند اگر واقعاً حزب اللهی و مۆمن هستند بدانند كه این كارها به ضرر كشور و خلاف شرع است و اگر هم اعتنایی به این حرف ها ندارند كه حسابشان جداست

بد اخلاقی های سیاسی که ادامه روندی است که در فضای سیاسی چند سال اخیر باب شده است و کمی نشات گرفته از بداخلاقی های موجود و فضای رقابت های ناسالم سیاسی میان چهره ها و احزاب است که رسانه ها به آن دامن زده و به اشتباه میان افکار عمومی کشیده می شود  که تکرار آن با واکنش مقام معظم رهبری نیز روبرو شد ایشان در 28 بهمن ماه با انتقاد صریح و شدید از اقدام اخیر برخی افراد در بر هم زدن مجلس سخنرانی رئیس مجلس در قم فرمودند: اینكه عده ای برخی را ضدولایت و ضد بصیرت بنامند و شعار بدهند نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده كاملاً مخالف این كارها هستم كه قبلاً هم نظیر آن در مرقد مطهر حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذكر دادم جلوی این كارها را بگیرند.

رهبر انقلاب افزودند: كسانی كه راه می افتند و شعار می دهند اگر واقعاً حزب اللهی و مۆمن هستند بدانند كه این كارها به ضرر كشور و خلاف شرع است و اگر هم اعتنایی به این حرفها ندارند كه حسابشان جداست. متسفانه علی رغم تذکرات صریح رهبری این اقدامات و بیان اینگونه انتقادات و اعتراض ها در کیش هم ادامه داشته و عده ای هنوز با توجه به بیانات و رهنمودهای رهبری بر روش خود پافشاری دارند و با تفسیر به رای های خود بر خط افراط کاریشان ادامه می دهند،عده ای که برخی بعضا با نیت خالص اما عمل اشتباه دچار خطا می شوند و بعضا بازیچه رقابت های سیاسی قرار می گیرند.

رهبری همواره تذکرات لازم را در جهت حفظ وحدت و عدم اختلاف افکنی و اتحاد و انسجام ملی بیان داشته اند و این عده را مورد خطاب قرار دادند و در مقاطع دیگر از جمله یکشنبه سیاه مجلس هم که منجر به رفتار ناشایست رئیس دولت دهم در مجلس شد تذکراتی را به رئیس دو قوه دادند اما هنوز بر خلاف این تذکرات و رهنمودها چه در میان سیاسیون و چه برخی از گروه های سیاسی و افراد شاهد تندروی ها و بد اخلاقی هایی هستیم.

افراد چه با نیت خالص سازی، انتقاد و  یا تکلیف گرایی مجاز به چنین رفتاری هایی ساختار شکنانه ، خلاف شرع و قانون، دور از ادب و وحدت شکنانه نیستند بلکه باید روش های صحیح و سازنده را ابری بیان مواضع و انتقادهای خود بر گزینند،  بصیرت خود را افزایش دهند و از افراط و تفریط پرهیز نمایند.

در اخر به تذکری از رهبری  پیرامون نیت خالص سازی با روش وحدت شکنی اشاره می کنیم: در صدر اسلام، خوب، با پیغمبر اكرم یك عده بودند؛ سلمان بود، اباذر بود، ابىّ‌بن‌كعب بود، عمار بود، كى بود، كى بود؛ اینها درجه‌ى اول و خالص‌ترینها بودند؛ عده‌اى دیگر از اینها یك مقدارى متوسطتر بودند؛ یك عده‌اى بودند كه گاهى اوقات پیغمبر حتّى به اینها تشر هم می زد. اگر فرض كنید پیغمبر در همان جامعه‌ى چند هزار نفرى - كه كار خالص‌سازى خیلى آسانتر بود از یك جامعه‌ى هفتاد میلیونى كشور ما - میخواست خالص‌سازى كند، چه كار می كرد؟ چى برایش می ماند؟ آن كه یك گناهى كرده، باید می رفت؛ آن كه یك تشرى شنفته، باید می رفت؛ آن كه در یك وقتى كه نباید از پیغمبر اجازه‌ى مرخصى بگیرد، اجازه‌ى مرخصى گرفته، باید می رفت؛ آن كه زكاتش را یك خرده دیر داده، باید می رفت؛ خوب، كسى نمی ماند. امروز هم همین جور است.»

امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان

مطالب مرتبط:

حواشی دیدار هیات اروپایی با هاشمی

انتقاد شدید توکلی از موضع هاشمی درباره سوریه

معادله هاشمی و دانشگاه آزا