تبیان، دستیار زندگی
یک خبرگزاری انگلیسی مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را به عمد منتشر نکرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش ضد ایرانی آژانس اتمی؟!


یک خبرگزاری انگلیسی مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را به عمد منتشر نکرده است.


رویترز در گزارشی مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته انتشار گزارشی درباره برنامه هسته‌ای ایران که اطلاعی از محتوای آن در دست نیست خودداری کرده است.

آژانس انرزی اتمی

طبق ادعای این خبرگزاری انگلیسی منابع مطلع گفته‌اند آژانس به علت تحرکاتی در سیاست خارجی ایران که به دنبال بهبود روابط تهران با سایر کشورها بود تصمیم به عدم انتشار این گزارش گرفت.

منابع مطلع گفته‌اند راهی برای اطلاع از محتوای اطلاعاتی که آژانس گردآوری کرده بوده وجود نداشته است، اگر چه یکی از این منابع گفته این گزارش به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران دامن می‌زد.

این منابع خبری که به دلیل حساسیت موضوع خواستند از آنها نام برده نشود مدعی شدند گزارش منتشر نشده آژانس جزییات بیش‌تری درباره گزارش این سازمان بین‌المللی در نوامبر 2011 فراهم می‌کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این سال گزارشی درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرد که در آن ادعاهایی درباره جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد. انتشار این گزارش به تحریم‌های گسترده علیه ایران منجر شد.

آژانس به دلیل بهبود روابط ایران با جهان، از انتشار گزارش مهم خود خودداری کرده است

بازرسان آژانس انرژی اتمی سازمان ملل قصد ارائه گزارشی مهم در مورد ایران داشتند که می توانست زوایای بیشتری از تحقیقات این کشور در زمینه بمب اتمی را اشکار سازد، اما به دلیل بهبود روابط تهران با جهان از انتشار آن منصرف شد.

رویترز مدعی شد: بازرسان آژانس انرژی اتمی سازمان ملل قصد ارائه گزارشی مهم در مورد ایران داشتند که می توانست زوایای بیشتری از تحقیقات این کشور در زمینه بمب اتمی را اشکار سازد، اما به دلیل بهبود روابط تهران با جهان از انتشار آن منصرف شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این گزارش این خبرگزاری انگلیسی آمده است: چنین گزارشی می توانست ایران را خشمگین و تلاش ها برای حل و فصل مناقشه ده ساله بر سر برنامه هسته ای تهران را با مشکل مواجه کند.

بنابرادعای منابع، آژانس بین المللی انرژی اتمی فعلا قصد انتشار این گزارش جدید را ندارد.

منابع می گویند: هیچ راهی وجود ندارد تا از اطلاعات جمع آوری شده توسط آژانس اگاهی پیدا کنیم.

رژیم صهیونیستی پس از انتشار گزارش رویترز از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست که اطلاعات کامل در مورد احتمال فعالیت‌های نظامی در برنامه‌های هسته‌ای ایران را منتشر کند.

با این حال، پیتر جنکینز سفیر سابق انگلیس در آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید: ایران اکنون کاملا به تعهداتش تحت ان پی تی عمل می کند و  پاسخگویی به سئوالات در مورد فعالیت های گذشته و آینده هسته ای خود را آغاز کرده است.

دخالت اسرائیل در امور آژانس:

مقام صهیونیستی: آژانس گزارش خود درباره ایران را منتشر‌ کند

رژیم صهیونیستی پس از آنکه خبرگزاری رویترز مدعی شد آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش کامل خود درباره ایران را به تعویق انداخته است مدعی شد آژانس باید این گزارش را منتشر کند.

به نقل از رویترز، رژیم صهیونیستی پس از انکه خبرگزاری رویترز مدعی شد آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش کامل خود درباره ایران  را منتشر نکرده است مدعی شد آژانس باید این گزارش را منتشر کند.

این رژیم که از پیشرفت گفتگوهای ایران و غرب در زمینه هسته ای خشمگین است مدعی شد آژانس باید همه اطلاعات درباره جنبه نظامی فعالیت های هسته ای ایران را منتشر کند.

یووال اشتانیتز، وزیر امور راهبردی این رژیم در بیانیه ای اعلام کرد آژانس نباید به دلایل حساسیت های دیپلماتیک بخشی از گزارش خود را منتشر نکند. نقش آژانس ارائه اطلاعات درباره جنبه های نظامی برنامه هسته ای ایران است و از آژانس می خواهم تا در اولین فرصت گزارش کامل را منتشر کند.

آژانش اتمی

این اظهارات مداخله جویانه اسرائیل درحالی است که هنوز هیچ مقام رسمی گزارش قبلی رویترز را تایید نکرده است.

جالب توجه است که رویترز در خبر قبلی خود پیش بینی کرده بود که اسرائیل به این اقدام آژانس اعتراض خواهد کرد.

مقامات رسمی آژانس تاکنون واکنشی به این اخبار نشان نداده‌اند. منابع خبری افزودند هیچ راهی وجود ندارد که فهمید چه اطلاعاتی در گزارش جدید نهفته است. گزارش قبلی آژانس درباره برنامه هسته‌ای کشورمان در سال 2011 منتشر شده بود.

به نظر می رسد با توجه به موج خبرپراکنی درباره گزارش جدید آژانس، به جای توجه به مسائل فنی و مشاهدات میدانی و همکاری‌های گسترده کشورمان در مسیر اعتمادسازی شاهد جهت گیری سیاسی این گزارش باشیم.

گزارش جدیدی در مورد برنامه هسته‌ای ایران تهیه نکرده‌ایم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: هیچ گزارشی با اطلاعات جدید در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران تهیه نکرده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، گیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتشار گزارش روز گذشته رویترز در خصوص عدم انتشار کامل گزارش آژانس در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران در یک نامه‌ الکترونیکی اعلام کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ گزارشی که شامل اطلاعات جدید در مورد ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد، آماده نکرده است.

وی همچنین بدون ارائه جزییات بیشتر تاکید کرد: گزارش آژانس در مورد ایران به شورای حکام، واقعی و غیرمغرضانه است و محتویات آن تحت تاثیر ملاحظات سیاسی نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: هیچ گزارشی با اطلاعات جدید در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران تهیه نکرده است.

منابع خبری مرتبط با آژانس در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند این گزارش دارای جزییات بیشتر درباره تحقیقات و آزمایشات انجام شده درباره گزارش نوامبر سال 2011 است.

ایران همواره تاکید داشته است فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز بوده و اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن این فعالیت‌ها بی‌اساس و ساختگی است.

به گزارش ایسنا، ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال 2013 به یک توافق اولیه دست یافتند که براساس آن ایران در ازای کاهش برخی از تحریم‌های غربی علیه این کشور بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌اش را به طور موقت تعلیق کرده است.

رژیم صهیونیستی از زمان به اجرا در آمدن این توافق تاکنون بارها مدعی شده است که ایران در ازای لغو این تحریم‌ها چیزی به غرب نداده و در حال حاضر نیز به تحقیقات و فعالیت‌های نظامی هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی تنها دارنده بمب هسته‌ای در منطقه است.

فراوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع : افکار نیوز/انتخاب/ تسنیم /ایسنا