تبیان، دستیار زندگی

خوردنی‌های ممنوعه‌ی عادت ماهانه

متأسفانه هر روز به تعداد خانم‌هایی که از اختلالات قاعدگی رنج می‌برند افزوده می‌شود. در واقع اختلالات مربوط به خونریزی ماهانه به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اختلالات جدی هورمونی و کمبود مواد مغذی اشاره کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تقویم
 

بدون شک شما هم در دوره‌ی پریودی احساسات متفاوتی مانند خستگی، افسردگی، تحریک‌پذیری روحی، اضطراب و حتی نفخ و حالت پف کردگی را تجربه می‌کنید. تمام این علائم به دلیل تغییرات هورمونی در بدن طبیعی هستند. خوشبختانه می‌توان با ایجاد تغییرات کوچک در تغذیه، احساسات و حالات منفی این دوره را کنترل کرد. برای همین علاوه بر افزایش مصرف برخی از مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات، غلات کامل، مواد غذایی سرشار از کلسیم و غیره باید از مصرف برخی دیگر از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها بپرهیزید. با ما باشید تا با نخورهای این دوره بیشتر آشنا شوید.

متأسفانه هر روز به تعداد خانم‌هایی که از اختلالات قاعدگی رنج می‌برند افزوده می‌شود. در واقع اختلالات مربوط به خونریزی ماهانه به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اختلالات جدی هورمونی و کمبود مواد مغذی اشاره کرد. متخصصان بر این باور هستند که پرهیز از مصرف مواد غذایی نامناسب که باعث تشدید این علائم می‌شوند ساده‌ترین روش برای پیشگیری از پریودهای دردناک، اضطراب، افسردگی و خستگی و دیگر تغییرات روحی روانی در این دوره می‌شود.

 

از این‌ها بپرهیزید

نوشابه

 

نوشیدنی‌های گازدار و کافئینه

در دوره‌ی عادت ماهانه و قبل از آن تا می‌توانید مصرف نوشیدنی‌های گازدار و کافئینه را کاهش دهید چون این نوشیدنی‌ها روی وضعیت روحی و احساسی‌تان تأثیر منفی می‌گذارند و همچنین باعث کاهش منیزیم بدن می‌شوند.

توجه داشته باشید که کاهش مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌تواند به کاهش حالت نفخ نیز کمک کند. کافئین می‌تواند اسید معده را بیشتر کرده و برای روده‌های حساس مناسب نیست. اگر دنبال یک جایگزین مناسب برای قهوه می‌گردید می‌توانید روی چای هندی حساب کنید. همچنین باید بدانید که کافئین باعث انقباض رگ‌های خونی و دهیدراته شدن (کم آبی) بدن می‌شود برای همین هم می‌تواند سردرد ایجاد کند و حالت‌های عصبی این دوره را افزایش دهد.

غذاهای خیلی سرد، خام، تلخ یا تند و پر ادویه روی وضعیت روحی روانی بعضی از خانم‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و آن‌ها را آسیب پذیرتر می‌کند. برای همین توصیه می‌شود در این دوره از مصرف این قبیل غذاها خودداری کنید

 

الکل و دخانیات

مصرف نوشیدنی‌های الکلی باعث دهیدراته شدن (بی‌آبی) بدن و در نتیجه احتباس آب می‌شود. علاوه بر این الکل ذخیره‌ی منیزیم را از بین می‌برد. این ماده‌ی معدنی خواص ضد التهابی فوق‌العاده ای دارد و دردهای دوره‌ی عادت ماهانه را تسکین می‌دهد. همچنین باید بدانید که نوشیدنی‌های الکلی باعث تحریک احساسات نیز می‌شود.

مصرف دخانیات در هر دوره ای که باشد برای سلامتی به خصوص سلامتی ریه ها مضر است. به عقیده‌ی متخصصان مصرف دخانیات به خصوص در دوره‌ی عادت ماهانه به نفع سلامتی جسمی و روحی روانی خانم‌ها نیست.

غذای شور
 

 مواد غذایی شور

درست است که مصرف نمک آن هم به اندازه‌ی کافی برای سلامتی لازم است اما با این حال مصرف زیاد آن باعث بروز حالت نفخ، احتباس آب و همچنین بروز حساسیت و درد در ناحیه‌ی سینه‌ها می‌شود. متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند که مصرف نمک روزانه نباید بیشتر از 2300 میلی‌گرم یعنی معادل یک قاشق چای‌خوری باشد. توجه داشته باشید که در این دوره مصرف پیتزا، لازانیا، سوسیس و کالباس، ماهی دودی، چیپس، سس‌های صنعتی، پنیرها و غیره را کاهش دهید چون که حاوی نمک بیشتری هستند.

 

مواد غذایی چرب

غذاهای سرخ کردنی اصلاً مناسب دوره‌ی قاعدگی نیستند. به خاطر اینکه در این دوره پوست به دلیل تغییرات هورمونی به طور طبیعی چرب تر می‌شود. در این صورت اگر مواد غذایی چرب نیز مصرف کنید پوست حساس تر و چرب تر شده و سر و کله‌ی آکنه و مشکلات پوستی دیگر هم پیدا می‌شود. به عقیده‌ی متخصصان مواد غذایی حاوی چربی زیاد مانند گوشت‌های قرمز، محصولات لبنی پرچرب، مواد غذایی سرخ کردنی و روغن‌ها میزان استروژن را افزایش می‌دهند. باید بدانید که حفظ میزان استروژن بدن اجازه‌ی تغییرات خاص در رحم را نمی‌دهد و برای همین میزان گرگرفتگی، کرامپ ها و دردهای دوره‌ی قاعدگی کمتر می‌شود.

پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس به کنترل دردهای دوره‌ی قاعدگی کمک می‌کند. اسیدهای چرب بیشتر در سرخ کردنی‌ها، دونات‌ها، شیرینی‌جات صنعتی، مارگارین ها و هر ماده‌ی غذایی که با روغن‌های هیدروژنه تهیه شده باشد وجود دارد

 

هر ماده‌ی غذایی سرد، خام، تلخ یا تند

به طور کلی غذاهای خیلی سرد، خام، تلخ یا تند و پر ادویه روی وضعیت روحی روانی بعضی از خانم‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و آن‌ها را آسیب پذیرتر می‌کند. برای همین توصیه می‌شود در این دوره از مصرف این قبیل غذاها خودداری کنید.

 

گوشت قرمز

گوشت‌های قرمز حاوی چربی بیشتری هستند برای همین مناسب دوره‌ی قاعدگی نمی‌باشند. برای تامین پروتئین بدن گوشت‌های سفید را جایگزین گوشت گاو، گوساله و گوسفند کنید.

قند
 

 برخی از کربوهیدرات‌ها

برخی از قندها در این دوره باعث تحریک‌پذیری بیشتر خانم‌ها می‌شوند. مواد غذایی تهیه‌شده از آرد سفید مانند نان‌ها، پاستاها، بیسکویت‌ها و کیک‌های تهیه‌شده از آرد سفید همچنین برنج سفید، سیب‌زمینی بدون پوست، غلات شیرین، آبنبات‌ها و غیره مناسب این دوره نمی‌باشند. توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌شود مصرف شکلات‌های سفید، دسرهای شیرین و کلا هله‌هوله‌های شیرین را کم کنید.

 

مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس

پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس به کنترل دردهای دوره‌ی قاعدگی کمک می‌کند. اسیدهای چرب بیشتر در سرخ کردنی‌ها، دونات‌ها، شیرینی‌جات صنعتی، مارگارین ها و هر ماده‌ی غذایی که با روغن‌های هیدروژنه تهیه شده باشد وجود دارد. توصیه می‌کنیم حین خرید محصولات غذایی لیست ترکیبات آن را با دقت مطالعه کرده و از خرید مواد غذایی حاوی این چربی‌های مضر خودداری کنید.


مطالب مرتبط:

مواد غذایی مفید برای کاهش تنش‌های پیش از قاعدگی

تأثیر تغذیه بر قاعدگی

6 ماده‌ی غذایی برای تسکین دردهای زنانه

بهداشت و تغذیه در دوران عادت ماهانه

تأثیر تغذیه بر اندومتریوز

غذاهای فوری؛ عاملی برای دردهای پیش از قاعدگی

8 ماده غذایی مفید برای بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی و درمان‌های غذایی

کاهش دردهای قاعدگی با گیاهان

گیاهان دارویی موثر بر سندرم پیش از قاعدگی

تاثیر ویتامین E در کاهش دردهای قاعدگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.