تبیان، دستیار زندگی
سرزنش کردن گاهی خوب و بجا است و گاهی هم می تواند نابجا باشد. اگر کسی با سرزنش قصد اصلاح دیگری را دارد، باید سعی کند به دور از چشم دیگران باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرزنش کردن،خوب یا بد؟
سرزنش کردن

سرزنش کردن گاهی خوب و بجا است و گاهی هم می تواند نابجا باشد. اگر کسی با سرزنش قصد اصلاح دیگری را دارد، باید سعی کند به دور از چشم دیگران باشد و بداند که وی عامل این رفتار بوده‌است نه دیگری پس لازم نیست همه متوجه این موضوع بشوند. سعی نماید که به او بفهماند که هدفش اصلاح رفتار است، نه تخریب شخصیّت او. اما اگر کسی به قصد آزار و اذیّت به سرزنش دیگران اقدام می‌کند باید بداند که خداوند به سزای این عملش، در دنیا و آخرت او را مورد سرزنش دیگران قرار خواهد داد.

سرزنش‌شونده باید ممنون و سپاس‌گزار چنین شخصی باشد؛ زیرا ایرادات و عیوبی را که ممکن است از آنها غفلت شود، یادآوری می‌کند.

همیشه برای جبران اشتباهات بخصوص بلافاصله بعد از اتفاق افتادن روحیه بالا لازم است و سرزنش بیش از حد این روحیه را از بین می برد

سرزنش کردن خود یک جور بهانه تراشی است

برای چیزی که داری یا نداری، دیگران را سرزنش نکن.وقتی دیگران را برای موقعیتی که درگیرش هستی سرزنش میکنی، مسئولیت خودت را در مقابل مشکلات انکار می کنی. سرزنش کردن هم یک جور بهانه تراشیدن است و بهانه تراشیدن اولین قدم شکست خوردن.

هیچ چیز بدتر از سرزنش کردن خود، تو را به زمین نمی زند. ذهن و مغز وسیله ی فوق العاده و شگفت انگیزی است، اما اگر از آن به شکل غلط استفاده کنی می تواند بسیار مخرب باشد. ما معمولا در دل و ذهنمان با خود صحبت می کنیم اما همیشه وبه شکل خودآگاه از حرف هایی که با خود می زنیم یا تأثیرهای متنوع و گسترده ای که برخود می گذاریم آگاه نیستیم.

شما یک بار مرتکب اشتباه می شوید اما ساعت ها، روزها و شاید هفته ها به سرزنش خود می پردازید. این تکرار سرزنش ها احساس گناه را در شما تشدید می کند. اگر عقیده شما این است که اشتباه کرده اید پس چرا به فکر جبران نیستید؟ برای جبران خطا سرزنش بیش از حد اعتماد به نفس شما را پایین می آورد تا جاییکه شاید دیگر فرصتی برای جبران نباشد.

همیشه برای جبران اشتباهات بخصوص بلافاصله بعد از اتفاق افتادن روحیه بالا لازم است و سرزنش بیش از حد این روحیه را از بین می برد.

هر اشتباهی که انجام داده اید به خود بگویید آن را به هر شکلی که شده جبران می کنم به جز با سرزنش خود.

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: دوچرخه- وبلاگ یک فصل سومی- پژوهشکده باقرالعلوم (ع)

مطالب مرتبط:

خود بزرگ بینی آفتی برای دینداری

آخه خجالت می كشم...!

بلایی که ناسپاسی سر انسان می‌آورد

گرهی که با دست باز می‌شه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.