تبیان، دستیار زندگی
اولین گردهمایی اعضای فعال شبکه اجتماعی تبیان، در روز پنج شنبه 8 اسفند ماه 1392، با حضور جمعی از مسئولین موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان و کاربران فعال شبکه اجتماعی، برگزار شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سعید سخایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش گردهمایی اعضای فعال شبکه اجتماعی تبیان


اولین گردهمایی اعضای فعال شبکه اجتماعی تبیان، در روز پنج شنبه 8 اسفند ماه 1392، با حضور جمعی از مسئولین موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان و کاربران فعال شبکه اجتماعی، برگزار شد.


گزارشی که پیش روی شماست، جزئیاتی از این گردهمایی صمیمانه را بازگو می‌کند.

مسئولین حاضر در این گردهمایی عبارت بودند از: شکوری (معاونت شبکه اجتماعی و امور کاربری موسسه تبیان)، خانم حسینی (مسئول طرح همسان گزینی)، خانم غفوری ( کارشناس شبکه‌های اجتماعی) و همچنین شیرازی (مدیر روابط عمومی موسسه تبیان).

شکوری، معاون شبکه اجتماعی تبیان

گزارش گردهمایی اعضای فعال شبکه اجتماعی تبیان

در ابتدای این جلسه، شکوری، معاونت شبکه اجتماعی تبیان، از حضور کاربران ارزشمند، وفادار و هوادار تبیان، قدردانی کردند.

سپس ایشان سخنان خود را با طرح یک سوال آغاز کرد:

زندگی در هزاره سوم، چه الزاماتی را برای ما به وجود آورده است؟ به عبارت دیگر، نحوه مواجهه ما در هزاره سوم با پدیده‌های مدرن، چگونه باید باشد؟

وی در ادامه گفت:

بنده در این مجال مغتنم تلاش می‌کنم به فراخور وقت، پاسخی به میان آورم که ره‌یافت کلان موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان  و در سطح بالاتر، دکترین مورد تایید مقام معظم رهبری است.

کارشناسان غرب شناسی معتقدند که ما سه دوره استعمار را پشت سر گذاشته‌ایم. استعمار کهن که طی آن، دوسوم جهان، مستعمره کشورهای اروپایی و خصوصاً انگلیس بوده‌اند. سپس استعمار نو بود که در ادامه آن به وجود آمد. در اینجا، سلطه‌گری بر عرصه فرهنگ مبتنی بر پایه اقتصاد بود. در زمان حاضر، استعمار پیشرفته‌ای مشاهده می‌شود که شاید بتوان آن را استعمار پسامدرن یا استعمار مجازی نامید.

امپراتور بی‌چون و چرای این نحوه از استعمار، آمریکاست. هشت درگاه و برند مجازی وجود دارند که همه این‌ها سرمنشأ آمریکایی دارند و تمام معادلات و موازنات فضای مجازی را این‌ها مدیریت می‌کنند. این هشت درگاه، مأموریت خاص خود را دارند و دامنه نفوذشان بر روی برخی از بخش‌هاست. به عنوان مثال، حدود 65% جستجوهای فضای مجازی در جهان، توسط موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود. جالب اینجاست که گوگل در شعار اعلام شده خود عنوان می‌کند که: «تلاش ما بر این است که دسترسی عمومی برای همه اطلاعات جهان ایجاد کنیم»؛ و اینجاست که برخی مسائل، قابل تأمل هستند، از جمله «حریم خصوصی»؛ اما آنقدر بر روی این شعار فعالیت کرده‌اند که به آن، وجهه دموکراتیک داده‌اند.

برابر آماری که مرکز مخابرات جهانی اعلام کرده است، 35% مردم جهان، کاربر اینترنت هستند. در کشور ایران هم بر اساس آمارها اعلام شده است که از جمعیت حدود 76 میلیون نفری ایران، حدود 45 میلیون نفر کاربر اینترنت هستند. این موضوع نشان دهنده ضریب نفوذ گسترده اینترنت در دنیای امروز است و این‌گونه، جزو الزامات زندگی شده است.

اگر در طی یکی دوسده اخیر، دوسوم مردم جهان مستعمره بوده‌اند، الان بیش از دوسوم مردم ایران و حتی شاید بتوان گفت تمام مردم جهان، تحت سلطه امپراتوری رسانه‌ای آمریکا هستند. مدیریت این فضا با آمریکاست؛ و این موضوع، نشان‌دهنده این است که در حال حاضر، فضای مجازی، عرصه قدرت‌ورزی است. قدرت هوشمندی که بسیار فراتر از قدرت سخت است.

در استعمار نوع دوم، فرهنگ کشورها از طریق سیاست گذاری‌های اقتصادی تخمیر می‌شد. به عنوان مثال، از طریق اکتشافات، کشورهای مختلف را وابسته بار می‌آوردند که این‌ها در تولید فکر و فرهنگ خودشان هم وابسته باشند. اگر در آن دوره، فکر و ذهن و زبان افراد، مسخ می‌شد، در حال حاضر، استقلال رأی کاربر گرفته می‌شود.

ایشان در ادامه، به ره‌یافت کلان نظام اشاره کردند و افزودند: دکترینی مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته تحت عنوان «اقدام نامتقارن». اقدام نامتقارن یعنی «بازی در زمین حریف، اما با قاعده‌ی خودی». مقام معظم رهبری معتقدند که هیچ اشکالی ندارد ما از مظاهر تکنولوژی‌های نوین استفاده کنیم، منتها باید این‌ها را استخدام و رام کنیم. ما باید تکنولوژی را بومی‌سازی کنیم. تبیان هم در این مسیر گام برداشته است. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی داخلی، از منابع باز (open source) استفاده کرده‌اند، اما تکنسین‌های تبیان آمده‌اند و از ابتدای برنامه‌ها را خودشان نوشته و آماده کرده‌اند. ما درصدد آنیم که کارکرد کلان و مخرب شبکه‌های اجتماعی را تغییر دهیم. می‌توان گفت رویکرد غالب شبکه‌های اجتماعی، رویکردی مغایر با فرهنگ و دیانت مردم است.

معاون شبکه اجتماعی تبیان در ادامه افزود: تنها شبکه اجتماعی که مرامنامه کاربری متناسب با خطوط کلی دین و نظام را داراست، شبکه اجتماعی تبیان است. بقیه شبکه‌های اجتماعی هم ظاهراً این‌گونه‌اند، اما در باطن، ناهنجاری‌هایی در آن‌ها وجود دارد و کسی هم کاری با آن‌ها ندارد!

محمد حسن میثمی، مدیر خبرگزاری وبلاگ‌نیوز و فعال رسانه‌ای

گزارش گردهمایی اعضای فعال شبکه اجتماعی تبیان

در ادامه اولین گردهمایی اعضای فعال شبکه اجتماعی تبیان، محمد حسن میثمی، مدیر خبرگزاری وبلاگ نیوز و فعال رسانه‌ای، به بیان سخنانی پیرامون شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پرداختند. ایشان در ابتدای امر، به نمایش فیلمی در ارتباط با وبلاگ‌نویسی در ایران و پژوهشی که توسط یک موسسه خارجی بر روی آن صورت گرفته بود پرداختند و به این طریق بیان کردند که فعالیت‌های مجازی یک کاربر، ممکن است تا این حد، زیر ذره‌بین قرار داشته باشد.

مدیر محترم خبرگزاری وبلاگ نیوز در سخنان خود، موارد مهمی را به کاربران فضای مجازی هشدار دادند که در اینجا، رئوس آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

1) هشدار درباره انتشار بیش از حد اطلاعات شخصی در فضای مجازی.

2) هشدار درباره حریم روابط در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی.

3) هشدار درباره عادی شدن و ساده شدن رفتارها نسبت به اتفاقات جامعه و به عبارت دیگر، کمرنگ شدن مفهوم دشمن در فضای مجازی.

حجت الاسلام والمسلمین، امین فرهنگی

گزارش گردهمایی اعضای فعال شبکه اجتماعی تبیان

سخنران بعدی گردهمایی اعضای فعال شبکه اجتماعی تبیان، حجت الاسلام والمسلمین فرهنگی بودند. ایشان با نام كاربری «ostadamin» یکی از اعضای فعال و پرطرفدار شبکه اجتماعی تبیان به شمار می‌آیند.

ایشان سخنان خود را با موضوع اخلاق‌محوری آغاز کردند و فرمودند: خوب است که اخلاق‌محوری و کرامت انسانی در فضای شبکه اجتماعی و فضای مجازی حفظ شود و بر سر مسائل جزئی، نیکوست که بحث و جدلی رخ ندهد. ایشان در ادامه کلام، به ذکر بخشی از یک روایت پرداختند که حضرت امام حسین (ع) از پدر بزرگوار خویش، امیرمومنان، حضرت علی (ع) می‌پرسند که اوصاف پیامبر اسلام را برای من بازگو نمایید.

بخشی از پاسخ امام علی (ع) این‌گونه است که پیامبر، 3 چیز را در برخورد با دیگران، از خودشان دور کرده بودند: 1) دیگران را مذمت نمی‌کردند. 2) دیگران را سرزنش نمی‌کردند. 3) عیب‌های پنهانی افراد را به رخ آن‌ها نمی‌کشیدند.

و همچنین پیامبر اسلام، 3 خصوصیت شخصی را از خودشان دور ساخته بودند: 1) پرگویی نمی‌کردند. 2) اهل جدل نبودند. 3) در مسائلی که ارتباطی با ایشان نداشت، دخالتی نمی‌کردند.

ولی متأسفانه در فضای مجازی، به عنوان مثال گاهی دیده می‌شود که برخی از افراد، عیب‌های دیگران را در فضای عمومی مطرح می‌کنند. این موضوع از اخلاق نبوی به دور است. باید در فضای مجازی هم به اخلاق پایبند باشیم و احترام دیگران را حفظ کنیم.

جلسه پرسش و پاسخ مسئولین و كاربران

گزارش گردهمایی اعضای فعال شبکه اجتماعی تبیان
گزارش گردهمایی اعضای فعال شبکه اجتماعی تبیان

در ادامه گردهمایی اعضای فعال شبکه اجتماعی تبیان، مدیران و مسئولین حاضر در جلسه، زمانی را به پرسش و پاسخ کاربران، پیرامون شبکه اجتماعی تبیان اختصاص داده بودند. در این مجال، تعدادی از کاربران به طرح سوالات خود پرداختند و مسئولین مربوطه هم با سعه‌صدر، پاسخگوی این پرسش‌ها بودند.

برای بزرگ‌نمایی تصاویر، بر روی آن‌ها کلیک کنید؛ و برای مشاهده آلبوم تصاویر این گردهمایی، به اینجا مراجعه نمایید.

تهیه گزارش از خبرنگار افتخاری باشگاه کاربران: سعید سخایی (جاده دوستی)


باشگاه کاربران تبیان – شبکه اجتماعی

مطلب مرتبط:

گزارش تصویری گردهمایی اعضای فعال شبکه اجتماعی تبیان