تبیان، دستیار زندگی
مسعود ده‌نمكی و فیلم‌هایش همیشه پیش از اكران یا حضور در جشنواره، خواسته یا ناخواسته با حواشی و اخبار پر سروصدایی همراه بوده است. فیلم «معراجی‌ها» به عنوان آخرین ساخته این سینماگر و فیلمساز خبرساز نیز از قاعده گفته شده مستثنی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالن ها بیدار می شوند

ركوردشكنی و فروش استثنایی فیلم «معراجی‌ها» در سینماهای تهران


مسعود ده‌نمكی و فیلم‌هایش همیشه پیش از اكران یا حضور در جشنواره، خواسته یا ناخواسته با حواشی و اخبار پر سروصدایی همراه بوده است. فیلم «معراجی‌ها» به عنوان آخرین ساخته این سینماگر و فیلمساز خبرساز نیز از قاعده گفته شده مستثنی نیست.

معراجی ها

مسعود ده‌نمكی و فیلم‌هایش همیشه پیش از اكران یا حضور در جشنواره، خواسته یا ناخواسته با حواشی و اخبار پر سروصدایی همراه بوده است. فیلم «معراجی‌ها» به عنوان آخرین ساخته این سینماگر و فیلمساز خبرساز نیز از قاعده گفته شده مستثنی نیست. چه اینكه چند روز پیش از اتمام سكانس‌های پایانی این فیلم، خبر وقوع حادثه انفجار مواد منفجره در شهرك سینمایی و قبل از شروع كار تصویربرداری، بازهم بر قاعده و مسئله خبرسازی ده‌نمكی و آثار سینمایی‌اش مهر تأیید زد.

پنج نفر از عوامل فیلم «معراجی‌ها» كه در جلوه‌های ویژه حضور داشتند سر صحنه این فیلم كه در شهرك دفاع مقدس فیلمبرداری می‌شد، جان خود را از دست می‌دهند. حادثه زمانی رخ داد كه سر صحنه فیلم جدید «مسعود ده‌نمكی»، جواد شریفی راد قصد داشت با استفاده از بنزین، یك انفجار بزرگ ایجاد كند. این انفجار ایجاد شد و تركش‌های اتومبیل منفجر شده به اتومبیل جواد شریفی كه در نزدیكی محل انفجار پارك بود، اصابت كرد. در اثر این حادثه، جواد شریفی كه در نزدیكی اتومبیل خود بود، به همراه عباس رنجبر مدیر شهرك سینمایی دفاع مقدس كشته شد.

این حادثه اگر‌چه بیش از پیش تازه‌ترین اثر ده‌نمكی را در صدر اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها قرار داد اما اكران این فیلم در جریان جشنواره سی و دوم فیلم فجر نیز به خاطر ازدحام بیش از اندازه جمعیت مشتاق و بیننده و همچنین شروع اكران آن كه با تأخیر یك ساعت و نیمه تا ساعت 3 بامداد به طول انجامید؛ جملگی معرف و نشان‌دهنده جذاب، پرمخاطب و خاص بودن آثار و تولیدات این سینماگر به رغم برخی ادعاها و مخالفت‌های تعدادی از دست اندركاران سینما و اصحاب رسانه می‌باشد.

به هر ترتیب تا به امروز كه چندین روز از آغاز اكران این فیلم آن هم تنها در چند سالن سینما می‌گذرد، آمارها نشان می‌دهد كه تازه‌ترین اثر مسعود ده‌نمكی تا پایان روز گذشته به فروش بی‌نظیر 65 میلیونی در تهران دست پیدا كرده است. بنابر اعلام تهیه‌كننده این فیلم، ركورد فروش با چنین رقمی و تنها در 20 سینما بسیار قابل توجه می‌باشد. اگرچه گفته می‌شود كه اسفند ماه فصل مناسبی برای اكران نیست اما فیلم «معراجی‌ها» تنها در پنج‌شنبه شب (هشتم اسفندماه)، در سینما «آزادی» به فروش بالای 5/15 میلیون تومان، در سینما «شكوفه» به فروش 5/5 میلیون تومان، در «زندگی» به فروش 5/8 میلیون تومان، در «قدس» به فروش 5/4 میلیون تومان و در سینما «فرهنگ» به فروش 7 میلیون تومان رسیده است كه ارقامی جالب‌ توجه می‌باشند.

آمارها نشان می‌دهد كه تازه‌ترین اثر مسعود ده‌نمكی تا پایان روز گذشته به فروش بی‌نظیر 65 میلیونی در تهران دست پیدا كرده است. بنابر اعلام تهیه‌كننده این فیلم، ركورد فروش با چنین رقمی و تنها در 20 سینما بسیار قابل توجه می‌باشد.

از جمله مباحث جالب و خبرساز دیگر در رابطه با «معراجی‌ها»ی ده‌نمكی، اظهارات فرماندهان ارشد نظامی كشور و برخی از فرماندهان در آن هشت ساله دفاع مقدس پیرامون بازسازی و بازآفرینی گوشه‌ای از واقعیت‌های بدون اغراق و كاریكاتور گونه درباره رزمندگان و نبردهای جانانه آنها می‌باشد. سردار سرلشكر جعفری، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه اكران فیلم معراجی‌ها با بیان اینكه سال‌های دفاع مقدس سرشار از عملیات‌های افتخارآمیز بود كه می‌توان رشادت‌های رزمندگان اسلام را در آنها به قاب تصویر سینما كشید، عنوان می‌كند: ان‌شاءالله در آینده نزدیك شاهد ساخت آثار بیشتری از خاطرات و صحنه‌های دفاع مقدس در سینما باشیم. فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه می‌گوید: سراسر جبهه‌ها مملو از رشادت‌هایی است كه آوازه آنها در تمام جهان پیچیده شده و با ساخت هرچه بیشتر چنین آثاری می‌توان حقایق اصلی رخ‌ داده در سال‌های دفاع مقدس را هرچه بیشتر و بهتر به تصویر كشید.

معراجی ها

وی با بیان اینكه فیلم «معراجی‌ها»، ایثارگری و فداكاری گروهی از رزمندگان را برای رسیدن به هدفی خاص روایت می‌كند، می‌افزاید: همراه شدن خاطرات دفاع مقدس و به تصویر كشیدن این خاطرات در كنار نشان دادن صحنه‌هایی از رشادت رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس اتفاق مباركی است كه در این فیلم به آن پرداخته شده است.

همچنین سردار نقدی نیز در حاشیه اكران فیلم معراجی‌ها در جشنواره فیلم فجر می‌گوید: معراجی‌ها همچون دیگر آثار آقای ده‌نمكی فیلم خوبی از آب در آمده و دلیل آن هم ساخت فیلم دفاع مقدسی آن هم توسط كارگردانی است كه خود سال‌ها حضور در جبهه‌ها را تجربه كرده است.

رئیس سازمان بسیج در ادامه می‌افزاید: این فیلم امانتداری خوبی را در روایت صحنه‌های دفاع مقدس به خرج داد. اگرچه نمی‌توان صحنه‌های واقعی جنگ را در قالب سینما به تصویر كشید اما با توجه به توانایی‌های كارگردان در این زمینه به نظر می‌رسد نسبت به دیگر آثاری كه حول محور دفاع مقدس ساخته شده‌اند، از برتری نسبی برخوردار می‌باشد.

هر چند هر كدام از موضوعات احصا شده در متن به صورت بالقوه می‌تواند عامل موفقیت اكران و فروش بالای یك فیلم سینمایی باشد، اما به نظر می‌رسد با تجمیع این محسنات و حواشی فیلم «معراجی ها» در روزهایی كه سالن‌های سینما متأثر از فیلم‌های كسالت‌آور و گاه سخیف به همراه سرمای زمستانی اسفندماه بیشتر به كافی شاپ و بعضاً جایی برای خوابیدن تبدیل شده‌اند؛ روزهای بهتر و پرمخاطب‌تری را در پیش رو داشته باشد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه جوان / مصطفی شاه‌كرمی

مطالب مرتبط:

هیچ کس به اخراجی ها نه نمی گوید !  

اخراجی‌ها2»سینما را برای مردم زنده اکرد    

از تهران تا بغداد؛ با اخراجی‌ها