تبیان، دستیار زندگی
روزنامه بریتانیایی گاردین گزارش داد که مرکز ارتباطات دولت بریتانیا به همراه آژانس امنیت ملی آمریکا تصاویر وب‌کم میلیون‌ها کاربر اینترنتی را که هیچ سوءسابقه‌ای هم ندارند، رهگیری و ذخیره کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصاویر وب کم شما درنهادهای امنیتی!


روزنامه بریتانیایی گاردین گزارش داد که مرکز ارتباطات دولت بریتانیا به همراه آژانس امنیت ملی آمریکا تصاویر وب‌کم میلیون‌ها کاربر اینترنتی را که هیچ سوءسابقه‌ای هم ندارند، رهگیری و ذخیره کرده است.

این گزارش بر اساس اسناد محرمانه‌ای منتشر شده که گاردین می‌گوید به آن دست یافته است و حکایت از آن دارد که مرکز ارتباطات بریتانیا در فاصله سال‌های 2008 تا 2010 به وسیله یک برنامه جاسوسی به نام «آپتیک نِرو» (Optic Nerve) تصاویر وب‌کم چت یاهو را جمع‌آوری و ذخیره کرده است، صرف‌نظر از آن که سوءظنی درباره کابران وجود داشته یا نه.

وب کم

بر پایه این گزارش، مرکز ارتباطات دولت بریتانیا تنها در یک دوره زمانی شش ماهه در سال 2008 تصاویر وب‌کم بیش از یک میلیون و 800 هزار کاربر یاهو را در سطح جهان جمع‌آوری کرده است که تعداد قابل توجهی از این تصاویر شامل رابطه‌های جنسی نیز می‌شود.

به گزارش رادیو فردا(Radio Farda)، گاردین می‌نویسد که واکنش شرکت یاهو به پرسش این نشریه درباره چنین برنامه‌ای خشمگینانه بوده و این شرکت تاکید کرده که نه تنها در جریان این برنامه نبوده است بلکه نهادهای اطلاعاتی با این اقدام مرحله جدیدی از تجاوز به حریم خصوصی کاربران یاهو را آغاز کرده‌اند.

گاردین در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از شیوه‌های جاسوسی نهادهای اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا منتشر کرده که این گزارش‌ها بر پایه اسنادی است که ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، افشا کرده است.

این گزارش‌ها بیان می‌کند که نهادهای امنیتی آمریکا و بریتانیا از طریق انواع ابزار ارتباطات مانند تلفن‌های هوشمند و اینترنت، اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند.

یکی از جدیدترین این گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بازی‌های پرطرفدار "انگری بردز" در گوشی‌های تلفن هوشمند به ابزاری برای گردآوری اطلاعات تبدیل شده است.

اما به نظر می‌رسد ذخیره تصاویر کاربران یاهو از طریق وب‌کم شیوه قدیمی‌تری است که مرکز اطلاعات بریتانیا به کار گرفته است.

این برنامه به جای گردآوری کامل گفتگوی وبکمی، برای جلوگیری از اضافه بار سرورهای GCHQ، تنها هر پنج دقیقه یک عکس از کاربران ذخیره سازی می‌کرده است

گاردین می‌نویسد اسنادی که ادوارد اسنودن فراهم آورده است نشان می‌دهد برنامه "آپتیک نِرو" از سال 2008 به کار گرفته شده و دست‌کم تا سال 2012 نیز وسیله‌ای برای جاسوسی بوده است.

در عین حال این گزارش بیان می‌کند که مرکز ارتباطات دولت بریتانیا تلاش کرده است تصاویری را که شامل موارد جنسی می‌شود از دسترس کارمندان خود دور نگه دارد.

ماه گذشته اسنودن اسنادی منتشر کرد که مدعی می‌شد آژانس امنیت ملی آمریکا پیش از برگزاری و در جریان نشست تغییرات اقلیمی سال 2009 کپنهاگ دانمارک، مکالمات و ارتباطات میان کشورهای کلیدی حاضر در این اجلاس را تحت نظر داشت تا از پیش، در جریان موضع‌گیری‌های سایر اعضای این نشست قرار داشته باشد.

در جریان نشست تغییرات اقلیمی 2009 کپنهاگ آمریکا به همراه 25 کشور حاضر در این نشست در تلاش بود تا مفادی را به کرسی بنشاند، اما این مفاد با مخالفت کشورهای در حال توسعه همراه شد و در نهایت این نشست بدون دستیابی به توافقی جامع پایان یافت.

مفاهیم: برنامه جاسوسی عصب بینایی (Optic Nerve) چیست؟

عصب بینایی (Optic Nerve) طرح نظارتی اجراشده توسط مقر ارتباطات دولت بریتانیا است که اطلاعات آن برای اولین بار در فوریه 2014 توسط ادواد اسنودن، درز افشا شد و روزنامه گاردین آن‌ها را منتشر کرد.

مقر ارتباطات دولت بریتانیا (GCHQ) به کمک آژانس امنیت ملی امریکا تصاویر وبکم میلیون‌ها کاربر اینترنتی را که مظنون به ارتکاب عمل خطایی هم نبوده‌اند رهگیری و ذخیره می‌کرده است.

گاردین می‌نویسد اسنادی که ادوارد اسنودن فراهم آورده است نشان می‌دهد برنامه "آپتیک نِرو" از سال 2008 به کار گرفته شده و دست‌کم تا سال 2012 نیز وسیله‌ای برای جاسوسی بوده است

پرونده‌های GCHQ صراحتا نشان داد که بین سال‌های 2008 تا 2010 برنامه نظارتی موسوم به عصب بینایی تصاویر ثابت گفتگوهای وبکمی کاربران  یاهو  - صرف نظر از مورد هدف بودن یا نبودن کاربرهای آن - را جمع آوری کرده و در پایگاه‌های داده‌ای خود نگهداری می‌کرده است.

این برنامه به جای گردآوری کامل گفتگوی وبکمی، برای جلوگیری از اضافه بار سرورهای GCHQ، تنها هر پنج دقیقه یک عکس از کاربران ذخیره سازی می‌کرده است.

اسناد همچنین گویای آن بود که نظارت بر کاربران یاهو با این ادعا صورت گرفته است که "موردهای هدف GCHQ از آن استفاده می‌کردند".

اسناد اشاره‌ای به احکام قضایی خاص جهت جمع آوری تصاویر وبکمی یاهو ندارد، اما گردآوری جمعی اطلاعاتاز سوی GCHQ  بر اساس مقررات قانون اختیارات تحقیق و تفحص (RIPA) مصوب سال 2000 کنترل می‌شود و نیاز به صدور گواهی از وزیر امور خارجه بریتانیا را دارد.

فرآوری : باباپور

بخش ارتباطات تبیان


منابع : همشهری انلاین/ جام نیوز

مطالب مرتبط:

آمریکا صدر نشین شد!

دسترسی ساده به اسناد فوق‌سری آمریکا

کاهش هزینه جاسوسی با توسعه شبکه اجتماعی توسط کشورهای غربی