تبیان، دستیار زندگی
کنگره بزرگداشت شهدا و ایثارگران روحانی استان به همت سپاه حضرت سیدالشهدا و با حضور آیت الله نوری همدانی، آیت الله ری شهری، حجت الاسلام سعیدی و جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران روحانی استان، صبح روز پنجشنبه، در مصلی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری برگزار
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگ‌ترین مۆلفه دفاع مقدس

برگزاری کنگره بزرگداشت شهدا و ایثارگران روحانی استان تهران


کنگره بزرگداشت شهدا و ایثارگران روحانی استان به همت سپاه حضرت سیدالشهدا و با حضور آیت الله
نوری همدانی، آیت الله ری شهری، حجت الاسلام سعیدی و جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران روحانی استان، صبح روز پنجشنبه، در مصلی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری برگزار شد.

بزرگ‌ترین مؤلفه دفاع مقدس

در حالی که عقربه‌ها، ساعت 8 صبح روز پنج شنبه 8 اسفند 92 را نشان می‌دادند، اما دست‌اندرکاران برگزاری کنگره هنوز به دنبال میز و صندلی بودند. ظاهر امر، این موضوع را حکایت می‌کرد که ساعت برگزاری مراسم و برنامه ریزی‌های صورت گرفته در حد مطلوب نبود و گاهاً ناهماهنگی‌هایی در دقایق ابتدایی کنگره به چشم می‌خورد.

اما به هر ترتیب پس از گذشت دقایقی پس از ساعت 8 کنگره بزرگداشت شهدا و ایثارگران روحانی استان تهران صبح امروز پنج شنبه هشتم اسفندماه با عنوان «مبلغان آسمانی»، با سخنرانی حضرت آیت‌الله نوری همدانی و به‌همت سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران در مصلای حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

آیت‌الله حسین نوری همدانی به عنوان میهمان ویژه این کنگره، طی سخنانی، تاسیس حکومت و نظام اسلامی و ولایی را نخستین بُعد انقلاب اسلامی ارزیابی کرد و افزود:  ساختار حکومتی در اسلام این طور است که در رأس آن پیغمبر و امام معصوم و اگر آن‌ها نبودند قائم مقام او قرار دارد، کرامت انسان‌ها اقتضا می‌کند که سرنوشت انسان‌ها به دست معصوم و قائم مقام او سپرده شود. وی بعد دیگر انقلاب اسلامی را تحول در بنیان نظامی و دفاعی دانست و با اشاره به این که لازم است جامعه در برابر دشمنان، یک نظام دفاعی و جهادی قوی داشته باشد، تاکید کرد: فرهنگ جهاد و شهادت و دفاع نظامی و جهادی همیشه باید زنده و برقرار باشد.

این مرجع تقلید ادامه داد: دشمنی با آمریکا و همفکرانش و صهیونیسم‌ها از پیام‌های سلبی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و آنچه ما را قوی می‌کند و تا به حال رشد داده فرهنگ جهاد و شهادت است و می‌تواند در برابر دشمنان، پاسخ محکمی باشد.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، طی سخنانی نقش روحانیت را در دوران حساس غیبت حضرت ولی عصر، پیشتاز و مهم ارزیابی کرد و گفت: در طول بیش از هزار که از غیبت کبری می‌گذرد، علماء، مراجع و روحانیت در عرصه ترویج و پاسداری از گفتمان نبوی و علوی از آنچه که از قلم، آبرو و بذل جان در توان داشتند، مضایقه نکردند، از شیخ طوسی تا آیت‌الله العظمی بروجردی و دیگر مراجع و بزرگان این رسالت بسیار مهم و سنگین را عهده‌دار بودند.

وی در ادامه سخنان خود، هم‌سویی و هم رایی با رهبر انقلاب و جریان شناسی را از الزامات جامعه روحانیت ارزیابی کرد و گفت: مرحوم شهید محلاتی به من می‌گفت وقتی امام خمینی (ره) در قم درس می‌فرمودند، من شرکت می‌کردم، به امام (ره) عرض کردم پنج شنبه‌ها اخلاق بگویید طلاب نیاز دارند، ایشان فرمودند اخلاق خوب است اما مارکسیسم، اسلام را تهدید می‌کند، باید در قم کرسی مارکسیسم شناسی و کمونیسم شناسی بگذاریم، آن را بشناسیم تا بتوانیم با آن مقابله کنیم.

بزرگ‌ترین مۆلفه دفاع مقدس «اخلاق رزمندگان اسلام» است اما این موضوع در حوزه و دانشگاه مورد غفلت واقع شده است

سرهنگ عزت الله عادی نژاد، مسئول کمیته برگزاری این کنگره در گفتگوی خود با خبرنگار تبیان گفت: به دلیل وجود دو مسئولیت بزرگ بر روی دوش روحانیت در دوران دفاع مقدس، شاهد افتخار آفرینی‌های متعدد آن‌ها بودیم. این بزرگواران هم مسئول تبلیغ اسلام و احکام آن در جبهه بودند و هم در کنار سایر رزمندگان در خط مقدم جبهه در مقابل نیروهای دشمن ایستادگی می‌کردند.

وی نوع برگزاری این‌گونه بزرگداشت‌ها را در سطح کشور مهم ارزیابی کرد و افزود: ایجاد تنوع و بسترهای خاص جهت جذب جوانان به بزرگداشت‌های شهدا از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که جهت پشتیبانی از آرمان‌های انقلاب به حضور جوانان در این عرصه احتیاج مبرم داریم.

سرهنگ عادی نژاد خاطرنشان کرد: یادواره‌ای که در حال برگزاری است جهت ارج نهادن به رشادت‌های روحانیت در دوران دفاع مقدس اختصاص دارد و همچنین در خلال این مراسم‌ها از خانواده‌های شهدا نیز تجلیل به عمل می‌آید اما متأسفانه هیچ نهاد و مرکزی ما را در این عرصه یاری نمی‌کند و امیدواریم همه دست به هم دهند تا با هرچه با شکوه برگزار شدن این گونه کنگره‌ها، فرهنگ ایثار و شهادت را به جامعه منتقل کنیم.

وی در ادامه گفت: استان تهران با داشتن 110 شهید و 300 ایثارگر جانباز و آزاده روحانی، می‌تواند به منبع خوبی جهت گسترش فرهنگ ایثار شهادت در بین طلاب و جامعه روحانیت تبدیل شود و امیدواریم با برگزاری بزرگداشت‌های متعدد در خصوص معرفی این بزرگواران انجام وظیفه کنیم.

پدر شهید علیرضا صالح کندری و عموی دو شهید به نام‌های محمد و عباس صالح کندری در حالی که در صف اول حاضرین در این کنگره بر روی صندلی نشسته بود، تصویری از این سه شهید را بر دست داشت و اشعاری را پیرامون حمایت از راه امام و پیروی از رهبر انقلاب در کنار آن درج نموده بود.

غلامحسین صالح کندری در گفتگوی خود با خبرنگار تبیان گفت: من بیش از 7 سال در جبهه حضور داشتم و در شهر ری تنها شخصی هستم که بیشترین مدت حضور در جبهه را تجربه کرده‌ام. وی نقش کنگره‌هایی نظیر بزرگداشت یاد و خاطره شهدا را در نسل امروزی انقلاب بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ما نسلی بودیم که جبهه‌ها را با دل و جان لمس کردیم اما نسل امروز هیچ تجربه‌ای از آن روزها ندارد پس اگر بتوانیم در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، بیشتر بکوشیم قطعاً نسل امروز نیز علاقه‌مند به آن خواهد شد و این باعث می‌شود جوانان نسبت به دشمن اصلی انقلاب ما از ابتدا تا کنون آگاهی پیدا کنند.

بزرگ‌ترین مؤلفه دفاع مقدس

این پدر شهید نقش حوزه علمیه را بی بدیل توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که حوزه علمیه بتواند اهداف امام را دنبال کند و در مسیر تحقق آن‌ها بکوشد و روحانیت تعلیم دهنده جوانانی باشد که با روحیه و تفکر انقلابی در مقابل دشمن بایستند و افتخار آفرینی کنند.

حجت الاسلام مصطفی نصری از طلاب حوزه علمیه مرحوم آیت الله مجتهدی در گفت و گوی خو با خبرنگار تبیان، ضمن اعلام این موضوع که این‌گونه جلسات و مراسم‌ها فقط می‌تواند صرفاً به عنوان یک تبلیغ سطحی تلقی شود افزود: بایستی به عمق موضوع شهادت و ایثارگری نیز پرداخته شود و آن برنامه ریزی برای ترویج فرهنگ و معارف ایثار و شهادت است.

وی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره، زمان آن را نا مناسب خواند و گفت: بایستی طوری برنامه ریزی شود تا نهایت حضور علاقه‌مندان را شاهد باشیم و متأسفانه ساعت برگزاری کنگره به نحوی است که بسیاری از علاقه‌مندان موفق به حضور نشدند و در عین حال تبلیغات کمی در این خصوص صورت گرفت.

این طلبه جوان گفت: به نظر می‌رسد سعی مسئولین بر این بوده است که به نحوی از مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های جامعه روحانیت و خانواده‌های آنان تجلیل شود اما بایستی این جلسات ادامه پیدا کند و نهایتاً در سه ساعت در سال خلاصه نشود. شاید اطلاق عنوانی شبیه به «هفته بزرگداشت شهدا و ایثارگران روحانی» می‌تواند وقت بیشتری را در اختیار برگزار کنندگان و علاقه‌مندان قرار دهد و صرف یک جلسه طبیعتاً نمی‌تواند آثار قابل توجهی داشته باشد.

حجت الاسلام نصری مهم‌ترین درس فرهنگ ایثار و شهادت را خداجویی و معرفت خداشناسی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: به نظرم حوزه علمیه آن گونه که باید، نتوانسته در این خصوص به وظایف خودش عمل کند و به نوعی فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه‌های علمیه مظلوم است. وی ادامه داد: دلیل مبعوث شدن پیامبر اسلام، تکمیل شاخصه‌های برجسته اخلاقی بود که آن را در دفاع مقدس به راحتی می‌توانیم بیابیم و مشکل اصلی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها فاصله گرفتن از این نکته اساسی است. همان‌طور که امام خمینی می‌فرماید اخلاق در حوزه‌ای به عنوان معیار و محور محسوب می‌شود و بزرگ‌ترین مۆلفه دفاع مقدس «اخلاق رزمندگان اسلام» است اما این موضوع در حوزه و دانشگاه مورد غفلت واقع شده است.

وی شهید محراب، آیت الله دستغیب را الگویی تمام نشدنی برای جامعه روحانیت ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه نسبت به مجاهدات علما و شهادت آن‌ها آن طور که باید کار نکرده ایم و رسانه‌های ما همانند دیگر نهادهای مسئول در این خصوص کار چندانی نکرده‌اند. باید در این خصوص کتاب بنویسیم، فیلم بسازیم و کارهای رسانه‌ای متعدد انجام بدهیم.

میثم امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

 اول به خودم تسلیت می‌گویم

 درس‌ها و عبرت‌ها

 دومین مراسم تقدیر از مۆلفین و ناشرین حوزه دفاع مقدس