تبیان، دستیار زندگی
دور از انتظار نیست، روزی بتوانیم با استفاده از انگشتر باریکی که در دست داریم، همه کارهای روزمره را ـ از باز و بسته کردن در خانه و خودرو تا انتقال اطلاعات و ارسال پیام کوتاه ـ براحتی انجام دهیم.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر روز هوشمندتر از دیروز!


دور از انتظار نیست، روزی بتوانیم با استفاده از انگشتر باریکی که در دست داریم، همه کارهای روزمره را ـ از باز و بسته کردن در خانه و خودرو تا انتقال اطلاعات و ارسال پیام کوتاه ـ براحتی انجام دهیم یا بتوانیم با انتخاب لباسی مجهز به حسگر صدا به عنوان لباس خواب برای یک نوزاد، هنگام خواب نیز وضع سلامت او را کنترل کنیم.

مدتی پیش جام جهانی ابزارهای پوشیدنی با حضور 400 گروه از طراحان و محققان سراسر دنیا در شهر مونیخ برگزار شد. در این گردهمایی فناوری ها و محصولات جدید پوشیدنی در حوزه های مختلف معرفی شد. از بین فناوری های منتخب در این کنفرانس، تعدادی از آنها را انتخاب کرده ایم تا با ویژگی ها و کاربردشان بیشتر آشنا شویم.

هر روز هوشمندتر از دیروز!

عینک‌هایی که دستیار جراحان می‌شوند

این عینک یک ابزار اختصاصی است که فقط برای جراحان طراحی و ساخته شده و قرار است در آینده ای نزدیک به عنوان دستیار در حین جراحی کنار پزشکان حضور داشته باشد و سلول های سرطانی را از سلول های سالم تشخیص دهد. گاهی پزشک جراح نمی تواند در حین عمل، سلول های سرطانی را با قطعیت شناسایی کند و در بعضی موارد برای خارج کردن توده سرطانی، بیمار باید تحت عمل جراحی مجدد قرار گیرد، اما این عینک جراحی که از سوی محققان دانشگاه واشنگتن طراحی شده می تواند بافت سرطانی را مشخص کند و به این ترتیب پزشک می تواند با اطمینان، توده سرطانی را از بافت بدن بیمار جدا کند. اساس عملکرد این عینک این طور است که باید از فلورسنت به عنوان نشانگر اختصاصی برای سلول های سرطانی استفاده کرد. پس از تزریق نشانگر به بدن بیمار پزشک می تواند به کمک عینک سلول های سرطانی را که به رنگ آبی است، از سلول های سالم تشخیص دهد.

هر روز هوشمندتر از دیروز!

پزشکی از راه دور

این ابزار پوشیدنی که به نظر می رسد می تواند کاربردهای مختلف داشته باشد، ابزار مناسبی برای پزشکی از راه دور است که می توان برای تحت کنترل قرار دادن بیماران قلبی، افراد مبتلا به آسم، بیماران دیابتی و همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا و حتی افرادی که به علت اضافه وزن بالا به مراقبت ویژه نیاز دارند، از این فناوری استفاده کرد.

این ابزار مجهز به حسگرهای حیاتی است که شاخص های مختلفی مانند ضربان قلب، شدت تنفس، میزان تعرق و دمای بدن را اندازه گیری و اطلاعات ثبت شده را از طریق بلوتوث، برنامک اختصاصی قابل نصب روی گوشی های هوشمند یا از طریق اینترنت به فردی که به عنوان گیرنده تعریف شده، ارسال می کند.

به این ترتیب مجموعه ای از اطلاعات ثبت شده در اختیار فردی که می تواند پدر یا مادر، فرزند یا پزشک معالج کاربر باشد قرار می گیرد تا از وضع سلامت این فرد آگاه شوند.

پوشیدن جوراب های هوشمند در حفظ تعادل افراد هنگام راه رفتن نقش مهمی دارد و بویژه می توان از آن به عنوان یک ابزار برای کمک به سالمندانی استفاده کرد که در راه رفتن با مشکل مواجه هستند
هر روز هوشمندتر از دیروز!

جوراب‌های هوشمند

این جوراب به حسگرهایی مجهز شده که می تواند در شرایط مختلف هنگام راه رفتن، دویدن یا نشستن، شیوه راه رفتن و طرز قرار گرفتن پاها روی زمین را کنترل کند. پوشیدن جوراب های هوشمند در حفظ تعادل افراد هنگام راه رفتن نقش مهمی دارد و بویژه می توان از آن به عنوان یک ابزار برای کمک به سالمندانی استفاده کرد که در راه رفتن با مشکل مواجه هستند. حتی این جوراب ها می تواند یک ابزار کمک آموزشی برای کمک به کودکانی باشد که تازه راه رفتن یاد می گیرند. پوشیدن این جوراب ها می تواند از بروز جراحات و آسیب های احتمالی هنگام راه رفتن پیشگیری کند. به گفته متخصصان، جوراب های هوشمند یک ابزار پوشیدنی مناسب برای توانبخشی و کمک به بهبود وضع راه رفتن افراد است. علاوه بر این، ورزشکاران هم می توانند از این جوراب ها برای اصلاح حرکت های ورزشی استفاده کنند. داده های ثبت شده در حسگرها به طور بی سیم به رایانه یا تلفن همراه کاربر منتقل می شود و اطلاعات دریافتی از طریق یک برنامک اختصاصی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و در صورت نیاز به فرد هشدار داده می شود.

هر روز هوشمندتر از دیروز!

چشم سوم نابینایان

معرفی خط بریل به عنوان یک خط اختصاصی برای نابینایان، دنیایی جدید را پیش روی این افراد گشود و توانست بسیاری از محدودیت هایی را که این افراد با آن مواجه بودند، از میان بردارد.

چشم سوم، ابزاری پوشیدنی است که از سوی محققان دانشگاه سوئز در این کنفرانس معرفی شد. عملکرد این ابزار مبتنی بر اطلاعات دریافتی از طریق حس شنوایی است. فرد نابینا این ابزار را دور مچ دست می بندد.

با عبور چشم سوم از روی سطح کتاب یا مجله، حسگرهایی که در آن کار گذاشته شده بسرعت متنی را که می بیند اسکن کرده، محتویات آن را به یک فایل صوتی تبدیل می کند. به این ترتیب، فرد نابینا می تواند بدون نیاز به خط بریل هر کتاب یا مجله ای را مطالعه کند.

هر روز هوشمندتر از دیروز!

پوشیدنی دوستدار کودک

حسگری که در این ابزار وجود دارد، تنفس و دمای بدن کودک را زیر نظر قرار می دهد و همچنین گزارشی از فعالیت کودک به گوشی تلفن همراه پدر یا مادر ارسال می کند. پیش از این نیز برای مراقبت از نوزادان از ابزارهای مشابهی به عنوان سیستم های کنترل از راه دور استفاده می شد. ویژگی منحصر به فرد این ابزار این است که روی لباس کودک نصب می شود و هیچ محدودیتی برای او ایجاد نمی کند. این سیستم در همه ساعات شبانه روز همچون یک پرستار اختصاصی، والدین را از وضع کودک مطلع می کند.

علاوه بر این به میکروفنی مجهز است که به والدین این امکان را می دهد که صدای کودک و هر صدای دیگری را که در محیط اطراف کودک شنیده می شود بشنوند. به محض این که تغییری در روند تنفس و خواب کودک ایجاد شود یا شرایط محیط تغییراتی پیدا کند که به کودک آسیب برساند، به کمک برنامه اختصاصی که برای این ابزار طراحی شده، پیامی به گوشی تلفن همراه پدر یا مادر ارسال می شود.

هر روز هوشمندتر از دیروز!

دوربین همیشه همراه

اگر به عکاسی و تهیه مجموعه ای از عکس های به یادماندنی و به اصطلاح خاطرات تصویری علاقه دارید اما فکر می کنید در دست داشتن یک دوربین برای شکار لحظه ها دست و پا گیر است، این دوربین پوشیدنی خواسته های شما را برآورده می کند. این ابزار یک دوربین پنج مگاپیکسلی کوچک است که می توانید آن را روی لباس خود وصل کنید. ویژگی اختصاصی این دوربین آن است که هر دقیقه دوبار از منظره ای که پیش روی شماست، عکس می گیرد.

به این ترتیب می توانید هنگام سفر و گشت و گذار یک سفرنامه تصویری ثبت کنید. این دوربین تصاویر ثبت شده را براساس موقعیت مکانی کاربر برچسب گذاری می کند. برنامک اختصاصی که برای این ابزار طراحی شده، می تواند همه عکس ها را در گروه های مختلف و براساس ویژگی های مختلف از جمله زمان و مکان و همچنین میزان نور در محیط سازماندهی و طبقه بندی کند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: جام جم آنلاین