تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده شیمی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده :  تولید دهان شویه آنتی باکتریال گیاهی
نام ارائه دهنده:  مریم حلوایی

زمینه و نوع پروژه : شیمی - عملی

درجه سختی : دشوار

اگرچه دهانشویه‌ها جای مسواک و نخ دندان را نمی‌گیرند، اما دندان‌پزشکان استفاده از آن ها را برای کامل شدن بهداشت دهان و دندان‌ توصیه می‌کنند. استفاده از دهان شویه ها به دلیل توجه به سلامت و بهداشت دهان، افزایش یافته است. دهان شویه های گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی اثرات جانبی کمتری دارند و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند.

اگر به یکی از داروخانه‌های سطح شهر، سری بزنید انواع و اقسام دهانشویه‌ها را خواهید یافت که ممکن است در انتخاب دهانشویه مناسب سردرگم شوید. برخی از آن ها حس طراوت و تازگی به دهانتان می‌بخشند و بوی بد دهان را از بین می‌برند، برخی دیگر نیز به دلیل داشتن ماده «فلوراید» می‌توانند از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کرده و پوسیدگی‌های اولیه دندان‌ها را ترمیم کند. برخی دیگر از دهانشویه‌ها نیز اثرات درمانی دارند و در کنترل بیماری‌های لثه مۆثرند. به طورکلی دهانشویه‌ها را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: خوشبوکننده و درمانی.

دهانشویه‌های خوشبو کننده

این دهانشویه‌ها را شما می‌توانید بدون تجویز پزشک و بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنید. اگر گرفتار بوی بد دهان هستید،‌ خرید یک بطری از این دهانشویه‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم، چرا که این دهانشویه‌ها می‌توانند نفس شما را طراوت و تازگی ببخشند. برخی انواع این دهانشویه‌ها می‌توانند باکتری‌های دهان را کاهش دهند. فراموش نکنید اثر این دهانشویه‌ها کوتاه مدت است و بیش از 10 تا 15 دقیقه باقی نمی‌ماند.

بنابراین اگر از بوی بد دهان رنج می‌برید به فکر پوشاندن آن با دهانشویه نباشید شما باید علت اصلی بوی بد دهان را به کمک پزشک و دندانپزشک کشف کنید و در پی رفع مشکل باشید. بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان‌ها، سینوزیت مزمن، مشکلات دستگاه گوارش از دلایل اصلی ایجاد بوی بد دهان هستند.

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

دهانشویه‌های درمانی

این دهانشویه‌ها علاوه بر آثاری که دهانشویه‌های خوشبوکننده در دهان ایجاد می‌کنند اجزایی دارند که در درمان بیماری‌های دهان و دندان مۆثر هستند. این دهانشویه‌ها را حتماً پزشک یا دندانپزشک برای شما تجویز می‌کند. استفاده از این دهانشویه‌ها دستورالعمل ویژه‌ای دارد و شما نباید بیش از اندازه مجاز از آن ها استفاده کنید، چون عوارضی مانند سوختگی و سوزش مخاط، تغییر رنگ دندان‌ها، و مسمومیت را به دنبال دارند.

دهانشویه‌های درمانی به دو گروه تقسیم می‌شوند:

یک گروه از این دهانشویه‌ها که ضد باکتری است برای درمان بیماری‌های لثه و پس از جراحی‌ دهان تجویز می‌شود و

گروه دوم از این دهانشویه‌ها که با هدف پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها استفاده می‌شوند.

این دهانشویه‌ها حاوی فلوراید هستند و می‌توانند پوسیدگی را در مراحل اولیه متوقف کرده و ترمیم کنند و نیز از پوسیدگی بقیه دندان‌ها جلوگیری کنند. به کسانی که پوسیدگی دندان‌هایشان به کندی پیشرفت می‌کند توصیه می‌شود هفته‌ای یک بار،‌ دهانشان را با دهانشویه فلوراید بشویند، ولی اگر پوسیدگی دندان‌هایتان بسیار سریع پیشرفت می‌کند، بد نیست یک شب در میان از این دهانشویه استفاده کنید.

دانش آموز پژوهشگر در این پروژه بیان کرده است، گیاهان منشا الهام ما هستند. طب گیاهی در ایران زمین قدمت چند صد ساله دارد. با استفاده از دانش نوین و روز دنیا باز هم می توان به دامن طبیعت پناه برد. این دانش آموز پژوهشگر با توجه نیاز انسان به پاکیزگی و حفظ محیط دهان و با توجه به مشکلات استفاده مداوم از مواد شیمی در پی یافتن جایگزینی برای دهان شویه های شیمیایی بر آمد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان