تبیان، دستیار زندگی
راهبرد توسعه هوشمند سازی مدارس از منظر فرآیندهای داخلی و توسعه شاخص های ارزیابی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنفرانس بین المللی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و رسانه های دیچیتال - CITADIM 2013 - آسیب شناسی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 مانع کاربرد فناوری اطلاعات در مدارس


راهبرد توسعه هوشمند سازی مدارس از منظر فرآیندهای داخلی و توسعه شاخص های ارزیابی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنفرانس بین المللی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و رسانه های دیچیتال - CITADIM 2013 - آسیب شناسی شد.

10 مانع کاربرد فناوری اطلاعات در مدارس

مدارس هوشمند از جمله برنامه های مهم توسعه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش محسوب می شود که فواید و آثار و نتایج آن نه فقط در محیط آموزشی تاثیرات خود را خواهد داشت بلكه تحولی نوین همراه با تجارب واقعی محیط زندگی دانش آموزان و فردای آن‌ها رقم خواهد زد؛ براین اساس تاسیس مدارس هوشمند می‌تواند گامی موثر در راستای تحول بنیادین نظام آموزشی کشورمان باشد.

از این رو، موضوع راهبرد توسعه هوشمند سازی مدارس از منظر فرآیندهای داخلی و توسعه شاخص های ارزیابی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنفرانس بین المللی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و رسانه های دیچیتال - CITADIM 2013 - که در هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال برپا شده به عنوان مقاله ای توسط محمدرضا حسینی مورد آسیب شناسی قرار گرفت.

بررسی های صورت گرفته در 26 کشور دنیا از  10 مانع اصلی در زمینه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس حکایت دارد. این موانع شامل تعداد کم رایانه، دانش و مهارت اندک معلمان، دشواری تلفیقICT‏ با آموزش، زمان‌بندی استفاده از رایانه، کمبود لوازم جانبی، کمبود نسخه‌های نرم افزاری، وقت کم معلم، کافی نبودن زمان دسترسی همزمان، کمبود بازرس و کمکهای فنی می شود. در همین حال نگاهی به مدارس ایران موارد دیگری نیز به این موانع می افزاید که از جمله آن می توان به زیر ساخت‌ها، فضای کوچک کلاسها، حفظ و نگهداری دستگاهها و لوازم جانبی آن که هر دو نیازمند منابع مالی است که به علت فقدان اعتبارات خاص مانع اصلی توسعهICT در آموزش و پرورش بویژه در مناطق دور از مرکز است اشاره کرد.

مدارس هوشمند از جمله برنامه های مهم توسعه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش محسوب می شود که فواید و آثار و نتایج آن نه فقط در محیط آموزشی تاثیرات خود را خواهد داشت بلكه تحولی نوین همراه با تجارب واقعی محیط زندگی دانش آموزان و فردای آن‌ها رقم خواهد زد

همچنین در حوزه ‎نیروی انسانی، نداشتن مهارت معلمان در بخش تولید محتوای الکترونیک و مسلط نبودن بر زبان انگلیسی و ‎نداشتن کیفیت آموزشی لازم نرم افزارهایی که در بازار تولید و عرضه شده اند و در نهایت شلوغی کلاس‌ها که مانع استفاده درست از رایانه می شود از دیگر موانع اصلی در زمینه هوشمندسازی مدارس عنوان شده است.

محمدرضا حسینی در این پنل تخصصی، هدف از این پژوهش را بررسی اجرای راهبرد تحولی وزارت آموزش و پرورش در توسعه هوشمند سازی مدارس با رویکرد سیستم ارزیابی متوازن عنوان کرد و گفت: بررسی وضعیت شاخص های فناوری اطلاعات در توسعه مدارس هوشمند نشان می دهد که توسعه این فرآیند از حیث توسعه شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

10 مانع کاربرد فناوری اطلاعات در مدارس

وی با بیان اینکه این پژوهش به صورت توصیفی و پیمایشی و تلفیقی از روش های میدانی و کتابخانه ای و ابزار گردآوری اطلاعات انجام شد اضافه کرد: آسیب شناسی راهبرد توسعه هوشمندسازی مدارس در جامعه آماری مربوط به مدیران مدارس مجری فرآیند هوشمندسازی در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و در میان 1396 مدرسه و 185 نفر از مدیران انجام گرفت.

حسینی افزود: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش تهران در جنبه فرآیندهای داخلی و توسعه شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی از حیث مدیریت استراتژیک از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر