تبیان، دستیار زندگی
در جایگاه سرسختانه یک مرد ایستاده ام و با دستان فرسوده، دو فرزندم را در مسیر پرپیچ وخم زندگی همراهی می کنم، همیشه سعی کرده ام ایثار مادرانه ام را به پای فرزندانم بریزم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه تکانی دل با دستگیری از نیازمندان


«در جایگاه سرسختانه یک مرد ایستاده ام و با دستان فرسوده، دو فرزندم را در مسیر پرپیچ وخم زندگی همراهی می کنم، همیشه سعی کرده ام ایثار مادرانه ام را به پای فرزندانم بریزم." این جمله، گفته های زنی 42 ساله است که تحت پوشش موسسه خیریه فرهنگی «رایحه فاطمه» است.

وی می گوید: افتخار من، وجود دو فرزند پسر است که برای به ثمر رسیدنشان اشک ها ریختم و خون دلها خوردم و با کور سوی امید و آرزو آنها را سرافراز و موفق در تحصیل پرورش داده ام.

کمک به نیازمندان

این زن که تمایلی ندارد خود را معرفی کند، می افزاید: امروز که از پا افتاده ام، نه در درونم مردی ا ست که مرا به خود تکیه دهد و نه زنی هستم که محبت و ایثارش را نثار فرزندا نش کند؛ مدتی ا ست در حال مقابله با بیماری هستم و این بیماری آن قدر مرا دچار ضعف و آشفتگی کرده که سخت درمانده ام.

وی ادامه می دهد: نگاه های غم زده فرزندانم و چشم امید همسرم که در بستر بیماریست، فکرم را پریشان کرده است.

این مددجو که از یک نوع بیماری نادر روده ای رنج می برد، مجبور است هر سه ماه یکبار به مدت دو روز برای تزریق نوعی دارو در بیمارستان بستری شود، با وجودی که مشکلات معیشتی و بیماری وی را خسته تر از گذشته کرده بعد از خداوند به دست های آسمانی همه نوع دوستان و نیکوکاران امید دارد.

موسسه نیکوکاری رایحه فاطمه

تا قبل از روزی که برای تهیه گزارش به موسسه نیکوکاری «رایحه فاطمه» رفتم، تصورم از موسسه و بنیادهای خیریه، مراکزی بود که با هدف کمک مالی و جنسی به افراد بی بضاعت و نیازمند، شکل گرفته اند و تعدادی خیر و نیکوکار با هدف دستگیری از انسان هایی که سطح زندگی آنها از سایرین پایین تر است، اقدام به راه اندازی چنین مراکزی کردند.

وقتی تابلوی موسسه را رویت کردم در کنار نام این موسسه خیریه واژه «فرهنگی» قرار گرفته بود که سووالات زیادی را در ذهنم شکل داد، یعنی برای نیازمندان چه کار فرهنگی را انجام می دهند؟

زمانی که با مدیر روابط عمومی این موسسه به گفت وگو پرداختم تازه متوجه شدم این مرکز با هدف حمایت از زنان سرپرست خانواری که به سختی و با همتی مردانه مشکلات خانواده را به دوش می کشند، تاسیس شده هرچند شرایطی نیز برای تحت پوشش قرار گرفتن قائل شده اند.

خوشحال شدم که 250 زن سرپرست خانوار با ارائه خدماتی غالبا فرهنگی از سوی این موسسه برخی مشکلات اجتناب ناپذیر زندگی را رفع کرده اند، هرچند طبق آمارهای منتشر شده، شمار زنان سرپرست خانوار طی 30 سال دو درصد و تنها در پنج سال گذشته سه درصد افزایش یافته و به گفته معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، این سیر صعودی ادامه خواهد داشت.

ارائه خدمات مشاوره و مددکاری، ارتقا سطح دانش و مهارت های زندگی، رسیدگی به امور تحصیلی، توسعه مهارت های حرفه ای و شغلی، غنی سازی اوقات فراغت، حمایت مادی و ایجاد تسهیلات رفاهی، جلب حمایت های مردمی و حمایت فرهنگی آموزشی از دانش آموزان مناطق محروم از جمله فعالیت های این موسسه است. موسسه «رایحه فاطمه» تلاش دارد به سازمانی نمونه در زمینه توانمندسازی خانواده های زن سرپرست دارای فرزند مستعد و کمک کننده به شکل گیری سازمان های مشابه در سطح کشور تبدیل شود

براساس گزارش های اعلام شده، زنان سرپرست خانوار به علت بر دوش کشیدن مسوولیت های متعدد، با خطر ابتلا به بیماری های جسمی روبرو هستند و سلامت روانی و اجتماعی آنها به نوعی تهدید می شود، هرچند این مقوله به مرور از یک پدیده نسبتا طبیعی به آسیب اجتماعی تبدیل خواهد شد.

رایحه فاطمه متفاوت از موسسات دیگر

بیشتر موسسات خیریه به شیوه های سنتی اقدام به فقرزدایی می کنند و با این روش مانع پیشرفت و خود اتکایی مددجو می شوند، بدین معنا که او فقط یک مصرف کننده است.

اما موسسه «رایحه فاطمه» فقر فرهنگی مددجویان را بیش از سایر مشکلات آنها دغدغه اصلی خود می داند و برای رفع این محرومیت، تلاش ها و برنامه های جالب توجهی را ارائه می کند.

این موسسه که در سال 1372 به عنوان یک نهاد مردمی کار خود را آغاز کرد در سال 83 با کسب مجوز از وزارت کشور به عنوان بنیادی غیردولتی مشغول به خدمت رسانی شد.

کمک به نیازمندان

"رایحه فاطمه" توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و توسعه مهارت های زندگی و حرفه ای و شغلی آنها به منظور آمادگی برای مقابله با مشکلات اجتماعی و اقتصادی را گام اول خود و در گام بعدی توجه به فرزندان مستعد و پرتلاش آنها می داند، زیرا باور دارد با ارتقا سطح تحصیل و شخصیت اجتماعی این کودکان در کنار آموزش های مهارت زندگی و آگاهی اجتماعی، زمینه و بستر مناسبی در این خانواده ها ایجاد می شود.

شناسایی زنان سرپرست خانوار دارای محصلین مستعد

مدیر روابط عمومی موسسه خیریه «رایحه فاطمه» می گوید: فعالیت ما در حوزه توانمندسازی کودک محصل و خانواده اش است و ماموریت اصلی نیز شناسایی محصلین مستعد نیازمند در کشور است که دارای خانواده زن سرپرست هستند.

"کبری محمدی" می افزاید: پس از شناسایی این خانواده ها، برای پشتیبانی مادی و معنوی از آنان تلاش می کنیم. برنامه های آموزشی - تحصیلی این موسسه شرایطی را فراهم می کند که دانش آموزان مستعد تحت پوشش رایحه بتوانند همانند سایر دانش آموزان مستعد دارای امکانات مالی مناسب، به موفقیت هایی که شایستگی دارند، برسند.

به گفته وی، کارگاه های توانمندسازی و مهارت های زندگی برای زنان سرپرست خانوار نیز به گونه ای طراحی شده که بتوانند با توسعه مهارت های زندگی و حرفه ای خود جهت رویارویی با مشکلات اجتماعی - اقتصادی آمادگی لازم را داشته باشند.

مدیر روابط عمومی موسسه «رایحه فاطمه» می افزاید: ارائه خدمات مشاوره و مددکاری، ارتقا سطح دانش و مهارت های زندگی، رسیدگی به امور تحصیلی، توسعه مهارت های حرفه ای و شغلی، غنی سازی اوقات فراغت، حمایت مادی و ایجاد تسهیلات رفاهی، جلب حمایت های مردمی و حمایت فرهنگی آموزشی از دانش آموزان مناطق محروم از جمله فعالیت های این موسسه است. موسسه «رایحه فاطمه» تلاش دارد به سازمانی نمونه در زمینه توانمندسازی خانواده های زن سرپرست دارای فرزند مستعد و کمک کننده به شکل گیری سازمان های مشابه در سطح کشور تبدیل شود.

خوشحال شدم که 250 زن سرپرست خانوار با ارائه خدماتی غالبا فرهنگی از سوی این موسسه برخی مشکلات اجتناب ناپذیر زندگی را رفع کرده اند، هرچند طبق آمارهای منتشر شده، شمار زنان سرپرست خانوار طی 30 سال دو درصد و تنها در پنج سال گذشته سه درصد افزایش یافته و به گفته معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، این سیر صعودی ادامه خواهد داشت

سهم ما در شادی دیگران

با خود فکر کردم اگر هر یک از ما بتوانیم با کمک های خود سهم هر چند اندک در دستگیری از این افراد آسیب پذیر داشته باشیم و مراکز خیریه ای نظیر «رایحه فاطمه» تعدادی از این افراد را تحت پوشش حمایت های خود قرار دهد، شاید بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از این پدیده طبیعی در جامعه شاهد نباشیم.

همه باور داریم، علاوه بر فعالیت های روزانه، باید بخشی از وقت و انرژی و منابع مالی خود را صرف فعالیت های اجتماعی بشر دوستانه و امور خیر و حمایت از نیازمندان جامعه برای اداره شرافتمندانه زندگی خود کنیم.

حال که روزهای پایانی سال فرا می رسد و همه در فکر خرید وسایل نو، خانه تکانی، مسافرت، رفتن به دل طبیعت، دید و بازدید و هر آنچه شادی آنها را سبب می شود، هستند، چه زیباست همگام با تازه و نوشدن طبیعت، دلها نیز بهاری و نو شود.

چه نیکوست با کمک های خود به یاری خانواده های نیازمند بخصوص آنهایی که از نعمت پدر محروم هستند، بشتابیم و به توصیه دین درخصوص اظهار محبت و رسیدگی به یتیمان جامه عمل بپوشانیم.

اما یادمان باشد این حمایت ها باید شرافتمندانه و به دور از تحقیر یا ایجاد احساس تحقیر و یا احساس انتظار خاص باشد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : ایرنا