تبیان، دستیار زندگی
مرکز تحقیقات مزاحمت در دنیای مجازی منبعی اطلاعاتی‌ برای مادر پدر ها، معلمان، جوانان و مجریانِ قانون در زمینه سوء استفاده‌ها و مزاحمت‌ها در فضای مجازی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرکز تحقیقات مزاحمت در دنیای مجازی


 مرکز تحقیقات مزاحمت در دنیای مجازی وظیفه فراهم کردن اطلاعات به روز در زمینه چرایی، چگونگی‌، عواقب و دلایل مزاحمت در فضای مجازی را به عهده دارد. این مرکز توسط دکتر سمیر هیندوجا (دانشگاه فلوریدا آتلانتیک) و دکتر جاستین پتچین (دانشگاه دیسکونسین) اداره می‌‌شود.
این دو استاد دانشگاه از سال ۲۰۰۲ به بررسی‌ و مطالعه پدیده مزاحمت در فضای مجازی پرداخته اند و در سال ۲۰۰۵ وب سایت مرکز تحقیقات مزاحمت در فضای مجازی را راه‌اندازی کردند.
 

مزاحمت در فضای مجازی به معنای " ضرر و زیان رساندن به صورت عمدی و مکرر در حین استفاده از کامپیوتر، موبایل و تکنولوژی هایی از این قبیل است". این وب سایت به طور اختصاصی اطلاعاتی‌ در زمینه روش های استفاده و سو استفاده از تکنولوژی در اختیار مخاطبان قرار می دهد. در این جا وقایع، داستان‌ها و جزییات زیادی درباره ی کسانی‌ که به طور مستقیم تحت تاثیر تجاوز و مزاحمت‌های آنلاین قرار گرفته اند خواهید یافت. در ضمن منابع اطلاعات زیادی برای کمک به جلوگیری و مقابل با اینگونه حوادث نیز در این وب سایت وجود دارند.


بخش‌های سایت:

بخش‌های اصلی‌ این سایت: منابع، تحقیقات، سخنرانی‌ ها، بلاگ، کتاب‌ها و درباره ی ما هستند.
بخش منابع شامل عنوان‌های آموزگاران، والدین، نوجوانان، مواد مرجع، رسانه ها، قوانین و گزارش ها است.
در ۳ بخش اول، مطالب بسیار زیادی به صورت فایل  Pdf وجود دارند که اطلاعاتی‌ متناسب با هر گروه در زمینه ی مزاحمت‌های اینترنتی، نحوه برخورد با این مساله، چگونگی‌ گفتگو با فرزندان در این رابطه و آموزش آن ها در اختیار قرار می دهند.


در قسمت رسانه‌ها ویدئوهائی از گفتگوهای دکتر پنچین با قربانیان و متخصصان مزاحمت‌های فضای مجازی که در رسانه‌های معتبر پخش شده اند در دسترس مخاطبان قرار داده شده اند.

در بخش بعدی قوانین قضایی مربوط به این مقوله را خواهید یافت.
در بخش آخر لینک‌های مربوط به گزارش جرایم و مزاحمت‌ها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح در جهان ماند فیسبوک، توییتر، بادو و ... با جزییات در اختیار مخاطبان قرار دارند.

در بخش تحقیقات در ابتدا خلاصه ای‌ از تحقیقات میدانی و آمارهای جمع‌آوری شده از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ و تحقیق جداگانه ای‌ مربوط به سال ۲۰۱۰ خواهید دید. در ادامه تمام مقالات و نشریات منتشر شده توسط این مرکز به صورت فایل‌های Pdf قابل دسترسی‌ هستند. کتاب‌های منتشر شده توسط این مرکز در این بخش قابل خریداری می‌‌باشند.

در بخش بعدی سخنرانی‌‌های آموزشی که توسط دکتر هیندوجا و پتچین ارایه شده اند به اختصار توضیح داده شده اند. این سخنرانی‌‌ها در مدارس برای گروه‌های سنی‌ مختلف، آموزشگاه‌ها و برای معلمان و والدین برگزار شده اند. در صورت درخواست اجرای هر یک از سخنرانی‌‌ها برای مراکز آموزشی می‌توان با موسسه از طریق لینک موجود در این بخش تماس گرفت.
   

در بخش بلاگ تمام فعالیت‌های گذشته سایت قابل مشاهده هستند.
کتاب‌های منتشر شده توسط این مرکز در بخش کتاب ها معرفی‌ شده و قابل خریداری و سفارش هستند.


 چگونگی‌ کار و عضویت:

برای استفاده از این وب سایت نیازی به عضویت نیست و به جز کتاب‌ها بقیه منابع به صورت مجانی‌ قابل دسترسی‌ هستند.
در صورت تمایل به برقرری ارتباط با این مرکز می توانید در قسمت "تماس با ما" پیغام و ایمیل خود را وارد کنید.

آدرس این وب سایت : http://www.cyberbullying.org/ است.

مطالب مرتبط:

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: زهرا انصاری - تنظیم: یگانه داودی