تبیان، دستیار زندگی
این وب سایت با اطلاع رسانی علمی به زبان ساده و جمع آوری فعالیت های علمی قابل انجام توسط همه گروه های سنی، علم را به یک سرگرمی جالب تبدیل می کند و با این کار به رشد سواد علمی مردم عادی کمک می کند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرگرمی با علم


وب سایت Scifun، با شعار اصلی “علم هم چون سرگرمی" توسط پروفسور شاخاشیری(Bassab Z. Shakhashiri) استاد شیمی دانشگاه دیسکونسین–مدیسون آمریکا راه اندازی شده است. پروفسور شاخاشیری لبنانی الاصل است. او درسن 17 سالگی به آمریکا رفته و تحصیلات آکادمیک خود را در رشته شیمی آغاز کرده است. این استاد شیمی در طول سال های تدریس خود در دانشگاه جوایز بسیاری دریافت کرده و به ترویج علم در میان مردم پرداخته است. 
پروفسور شاخاشیری توسط این وب سایت سعی دارد علم را توسط فعالیت های ساده ای که در خانه قابل انجام هستند به سرگرمی برای همه گروه های سنی تبدیل کند.

هدف این سایت بالا بردن سواد علمی، ریاضیات و تکنولوژی در میان عامه مردم است. سواد علمی به انسان ها در هر سن و موقعیت اجتماعی که هستند کمک می کند، در مواردی از زندگی که به تکنولوژی و علوم مرتبط اند تصمیمات بهتری بگیرند. در نهایت با بالا رفتن سواد علمی مردم، محققان و آموزگاران توانا تری خواهیم داشت.
آدرس این وب سایت : www.scifun.org است. دفتر اصلی این سایت در دانشگاه ویسکونسین – مدیسن قرار دارد و از طرف افراد و سازمان های دولتی و غیر دولتی حمایت می شود.


توضیح پروژه ها:

پروژه های بسیار متنوعی در قسمت های مختلف این وب سایت معرفی شده اند. آزمایش های ساده ی قابل انجام توسط کودکان و معلمان، برنامه های علمی در مکان های عمومی قابل انجام در سر تا سر جهان از جمله این پروژه ها هستند.

بخش های سایت:

این وب سایت بخش های بسیار زیاد و متنوعی دارد که در شکل زیر نشان داده شده اند:

شش بخش اصلی این سایت شامل:

 کشف کن
 WISL

اخبار و وقایع

 رسانه ها

 مواد درسی شیمی و

 مطالب اضافه تر هستند.

در بخش کشف کن، آزمایش های ساده و نکات جالب و آموزنده ای از علم شیمی که در زندگی روزمره مشاهده می کنیم در قسمت های مختلف جمع آوری شده اند.
در بخش WISL، با اهداف و افراد دست اندر کار این موسسه آشنا می شوید و جزییات بیش تری درباره پروژه های ترویج علم خواهید یافت.


در بخش اخبار و وقایع، به زبان ساده با دستاوردهای روزانه ی علم آشنا می شوید. ویدئو ها و سخنرانی های پروفسور شاخاشیری را نیز در این بخش خواهید یافت.
در بخش رسانه ها، با وب سایت ها، کتاب ها و مجله های جالب توجه علمی آشنا خواهید شد.
در بخش مواد درسی شیمی، کتاب ها، طرح درس و مقالات کمک آموزشی در رشته شیمی که توسط خود پروفسور شاخاشیری برای کمک به آموزگاران در زمینه آموزش شیمی تدوین شده اند را خواهید یافت.
و در بخش آخر، CD ها و محصولات تبلیغاتی وب سایت و موضوعات و مقالات متنوع علمی گوناگون دیگری خواهید یافت.

چگونگی کار و عضویت:

برای استفاده از مطالبی که در وب سایت وجود دارند نیازی به عضو شدن یا پرداخت پول نیست و همه مطالب با وارد شدن به وب سایت در دسترس همه قرار دارند.
برای خرید محصولات و کتاب های کمک آموزشی شیمی آدرس هایی برای سفارش و خرید در سر تاسر جهان  در این وب سایت فراهم شده است.


مطالب مرتبط :

سلسله مقاله های معرفی سازمان ها و سایت های بین المللی