تبیان، دستیار زندگی
فیلمنامه خوب نداریم و ترجیح می‌دهم دیگر در كاری بازی كنم كه خوب باشد. دوست ندارم به هر قیمتی دیده شوم چه در تلویزیون باشد و چه در فیلم‌های سینمایی !
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت محمدی از پیری ستایش


فیلمنامه خوب نداریم و ترجیح می‌دهم دیگر در كاری بازی كنم كه خوب باشد. دوست ندارم به هر قیمتی دیده شوم چه در تلویزیون باشد و چه در فیلم‌های سینمایی !

ستایش

با اینكه در چندین فیلم سینمایی بازی كرده اما با بازی در سریال «ستایش» توانست در میان مخاطبان شناخته شود. چند هفته‌ای است كه فصل دوم سریال «ستایش» آغاز شده و این سریال توانسته نظر مخاطبان تلویزیون را به خود جلب كند. نرگس محمدی متولد 1364 است، در رشته پرستاری تحصیل‌كرده اما به سبب علاقه، وارد حوزه بازیگری شده است. محمدی تاكنون در فیلم‌های «اخراجی‌ها2»، «عملیات مهدكودك»، «ریسمان باز»، «ساعت شلوغی» و... بازی كرده و در سریال‌هایی چون «میلیاردر»، «ششمین نفر» و... به ایفای نقش پرداخته است.

از پایان فصل اول «ستایش» مدتی است كه می‌گذرد، حضورتان در فصل دوم آن هم در گریمی متفاوت و بازی نقش مادری كه دو فرزند هم سن خودتان دارد، سخت نبود؟

بازی در این نقش با توجه به سنی كه خودم هم دارم، سخت بود اما كاری نمی‌شد كرد. خودم خیلی دوست داشتم این نقش را بازی كنم و برای خوب درآمدن نقش به مسائل جزئی نقش دقت می‌كردم تا اجازه ندهم مشكلی پیش بیاید و مخاطب بتواند با نقش ستایش در سن میانسالی آن كنار بیاید.

هیچ فكر كردید كه بازیگر دیگری نقش ستایش را در فصل دوم، بازی كند، بازیگری كه سنش به سن و سال «ستایش» سریال نزدیك باشد؟

راستش همانطور كه گفتم نقش را دوست داشتم و می‌خواستم خودم آن را بازی كنم. البته این ترس وجود داشت كه آیا تماشاگر نقش را خواهد پذیرفت یا خیر؟

نوع گریم شما برای رسیدن به یك مادر و زن میانسال مناسب است؟

ببینید،نوع دیگری نمی‌توانستیم گریم كنیم. تست‌های زیادی توسط گریمور زده شد و در نهایت تصمیم بر این شد تا به صورت سایه‌كاری گریم انجام شود.

ستایش

ضبط سریال تمام شده؟ چقدر زمان برد؟

نزدیك به 10 ماه كار كردیم و 10 روز است كه كار تمام شده است.

در طول كار، با توجه به اینكه نقش محوری هستید، تعامل‌تان با كارگردان (سعید سلطانی) چقدر بود؟

به نقشی كه بازی می‌كردم ایمان داشتم و در این مدت آقای سلطانی واقعا به من كمك كرد. در طول فیلمبرداری حواس ایشان به من بود و با صحبت‌ها و پیشنهاداتی كه داشتند سعی بر این شد كه در این فصل متفاوت بازی كنم. ما برای مردم كار می‌كنیم و باید مردم از نقش خوش‌شان بیاید و اگر كوچك‌ترین نقص و خلأیی باشد به‌طور حتم تمام كار زیر سوال می‌رفت و به همین دلیل خیلی تلاش كردم و كارگردان به من كمك فراوانی كرد.

می‌خواهم از انتخاب بازی‌هایتان بپرسم. شما با سریال «ستایش» بیشتر شناخته شدید با این حال كمتر بازی می‌كنید، پیشنهاد كم است یا خودتان حاضر به بازی نیستید؟

مشكل این است كه فیلمنامه خوب نداریم و ترجیح می‌دهم دیگر در كاری بازی كنم كه خوب باشد. دوست ندارم به هر قیمتی دیده شوم چه در تلویزیون باشد و چه در فیلم‌های سینمایی.

شما قبل از حضور در مقابل دوربین، تئاتر بازی می‌كردید. خیلی از بازیگران هستند كه بعد از مدتی رجعتی به صحنه تئاتر دارند، شما چطور؟

من بازی در نمایش را خیلی دوست دارم و البته سال گذشته نیز یك كار تئاتر داشتم. اگر نمایشنامه خوبی باشد و پیشنهاد شود به‌طور حتم دوست دارم تئاتر نیز بازی كنم.

در انتخاب كار درست است كه كارگردان بسیار مهم است و نحوه كار و تعاملی كه وجود دارد اما فیلمنامه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به نظر من فیلمنامه و كارگردان در تولید یك فیلم و سریال مكمل هم هستند و اگر یكی از این دو، ضعیف باشد، به دیگری لطمه خواهد زد. با این حال فیلمنامه برایم مهم‌تر است.

بازی در كدام مدیوم سینمایی، تلویزیونی و صحنه نمایش برایتان جذاب‌تر است؟

هر سه را دوست دارم چون بازیگری را دوست دارم. هر سه را تجربه كرده‌ام.هر یك لذت خود را دارد هر چند كه هر كدام نیز سختی‌هایی را دارد. اما هیچ كدام ترجیح اولم نیست و هر مدیومی كه متن خوبی داشته باشد را بازی می‌كنم.

گفتید كه در طول ساخت سریال با آقای سلطانی در تعامل بودید، شما از جمله بازیگرانی هستند كه در انتخاب كار، كارگردان حرف اول را برایتان می‌زند؟

در انتخاب كار درست است كه كارگردان بسیار مهم است و نحوه كار و تعاملی كه وجود دارد اما فیلمنامه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به نظر من فیلمنامه و كارگردان در تولید یك فیلم و سریال مكمل هم هستند و اگر یكی از این دو، ضعیف باشد، به دیگری لطمه خواهد زد. با این حال فیلمنامه برایم مهم‌تر است.

نكته‌ای كه در سریال‌های تلویزیونی وجود دارد، تولید و پخش سریال‌ها در 10 قسمت یا نهایت در 90 یا 50 قسمت است و ما كمتر سریالی داریم كه طولانی باشد یا در چند فصل پیش رود، این نوع سریال‌سازی را با توجه به تجربه «ستایش» چطور می‌بینید؟

درباره ساخت فصل دوم سریال «ستایش» باید بگویم با توجه به اینكه وقفه‌ای ایجاد شد اما در همان فصل اول اعلام شد كه این سریال فصل دیگری دارد و از طرف مردم مورد استقبال قرار گرفت و همه راغب تماشای قسمت‌های دیگر بودند و می‌دانستند فصل دیگری در پیش است. معتقدم اما این نوع سریال‌سازی اتفاق خوبی است كه باید در تلویزیون ما نیز بیفتد.

ستایش

آیا ساخت این نوع سریال‌ها نیازمند یك كارگردانی توانا و متن خوب است؟

حتما همین‌طور است. سریال‌های طولانی در همه كشورها ساخته می‌شود و مورد استقبال قرار می‌گیرند اما در ایران مخاطب تا به شخصیت‌های سریال عادت می‌كند، سریال تمام می‌شود. این را نباید نادیده گرفت كه برای ساخت سریال‌هایی طولانی باید بتوان شخصیت‌ها را چنان معرفی كرد كه تماشاگر جذب شود و این امر نیازمند یك گروه تولید و نویسندگی حرفه‌ای است. اما در سریال‌سازی ما همه چیز شتابزده و عجولانه است.

نكته‌ای كه خیلی از بازیگران به نوعی گله‌مند هستند، درباره بخش طراحی لباس است و اینكه گفته می‌شود بازیگران باید خودشان لباس سر صحنه فیلمبرداری بیاورند،‌این اتفاق برای شما هم رخ داده؟

متاسفانه در سریال‌ها به بخش طراحی لباس و صحنه توجه كافی نمی‌شود. در طول ساخت «ستایش» نیز مشكلات زیادی داشتیم، باید خودمان لباس‌ها را می‌آوردیم. من مفهوم این موضوع را نمی‌دانم كه طراح لباس بیاید از كمد لباس‌هایتان را بردارد و در آخر تیتراژ نیز بزنند«‌طراح لباس».(می‌خندد) باید اسم خودمان را برای بخش طراحی لباس بزنند.‌ای كاش برنامه‌ریزی‌هایی برای این موضوع انجام شود چرا كه در برخی از مراحل تولید بی‌نظمی موج می‌زند.

یك موضوعی نیز وجود دارد اكثر بازیگران دوست دارند، نقش یك را بازی كنند، شما هم علاقه‌مند برای بازی در نقش‌های یك هستید؟

همیشه در زمان تولید سریال یا فیلم سینمایی به نظر می‌رسد همه برای نقش یك كار می‌كنند و تمام تمركز روی نقش یك است. به همین دلیل اكثر بازیگران هم دوست دارند نقش یك بازی كنند. معتقدم این شیوه اشتباه است و این در سیستم فیلمسازی ایران وجود دارد. تمام این مشكلات نیز به بخش نگارش فیلمنامه مربوط می‌شود چرا كه نویسندگان نمی‌توانند برای هر كاراكتر بنویسند و آن را پرورش دهند و البته در این میان برخی نیز مستثنا هستند و در یك فیلم یا سریال برای هر بازیگر و حتی شیئی كه در اثر وجود دارد، می‌نویسند و خلاقیت‌شان عالی است.

تاكنون پیش آمده برای نقشی كه انتخاب كردید، افرادی مخالفت كنند یا موافق باشند؟

ببینید، متاسفانه یك سیستمی به وجود آمده كه به مردم نیز سرایت كرده است.هر بازیگری سعی دارد در بازی بهترین باشد و گاهی نیز كارهایی می‌پذیرد كه شاید انتظارات را برآورده نسازد اما این حق بازیگر است كه هر نقشی دوست داشته باشد انتخاب كند. گاهی پیش می‌آید برای انتخاب یك نقش مدام تلفن می‌زنند یا حتی مردم دلیل را می‌پرسند. هر بازیگری می‌تواند نقش‌‌های مختلف را تجربه كند تا به توانایی‌هایی كه دارد برسد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه تهران امروز / فهیمه پناه‌آذر

مطالب مرتبط:

پیری ستایش        

تصویری مثبت ستایش از زن

ستایش و روایتی دلنشین از عشق و جنگ