تبیان، دستیار زندگی
خیلی وقت ها افراد اصلا متوجه علائم سکته مغزی نمی شوند، چراکه این علائم را نمی شناسند و فکرش را هم نمی کنند تغییراتی که در آنها ایجاد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علائمی از سکته مغزی که نمی شناسید


خیلی وقت ها افراد اصلا متوجه علائم سکته مغزی نمی شوند، چراکه این علائم را نمی شناسند و فکرش را هم نمی کنند تغییراتی که در آنها ایجاد شده، علائم سکته هستند.


سکته مغزی

تا مدتی قبل، پزشکان بالاترین سن شیوع و شروع سکته مغزی را در میان افراد بالاتر از 65 سال می دانستند. اما بر اساس گزارش های جدید، افراد جوان در بالاترین معرض خطر برای سکته مغزی قرار دارند.

این در حالی است که خیلی وقت ها این افراد اصلا متوجه علائم سکته مغزی هم نمی شوند، چراکه این علائم را نمی شناسند و حتی فکرش را هم نمی کنند تغییراتی که در حال آنها ایجاد شده، علائم سکته باشد.

بررسی ها نشان داده اند که به طور کلی 15 درصد از شایع ترین انواع سکته های مغزی، در میان افراد جوان و نوجوان رخ می دهد.

بیش از 85 درصد این سکته ها از نوع سکته مغزی ایسکمیک هستنند، یعنی به دلیل توقف خونرسانی به مغز در اثر گرفتگی عروق توسط لخته خون ایجاد می شوند.

بر اساس این گزارش ها جوانانی که عوامل خطر ابتلا به سکته مغزی را دارند، بیشتر در معرض خطرند، شرایطی نظیر ابتلا به دیابت، فشار خون، چربی خون بالا، مصرف سیگار و بیماری قلبی مادرزادی.

متاسفانه بررسی های انجام شده حاکی از افزایش نگرانی و البته شیوع عوامل خطر سکته مغزی در میان جوانان است که آنها را مستعد سکته های ایسکمیک مغزی می کند که در صورت عدم درمان، عود سکته ها و در نهایت مرگ را در پی خواهد داشت.

بر اساس آمارهای انجمن بین المللی سکته، تقریبا دو سوم افرادی که سابقه سکته مغزی داشته اند، به درجاتی از ناتوانی مبتلا شده اند

اما به منظور جان سالم به در بردن از این تهدیدهای سلامتی، یکی از مهم ترین راه ها، شناخت علائم اولیه سکته مغزی است.

مشکل آنجاست که به دلیل وجود یک باور قدیمی که سکته مغزی مخصوص افراد کهنسال است، جوانان هرگز خود را در معرض خطر سکته نمی بینند و تلاشی برای افزایش آگاهی خود در این باره ندارند.

اما باید بدانید تشخیص سریع و شناخت علائم سکته مغزی و انجام اقدامات درمانی فوری می تواند تاثیرات سکته را به حداقل رسانده و جدا محافظ زندگی باشد.

البته مساله دیگری که اهمیت دارد این است که صرف نظر از سن بیمار، این علائم باید هرچه سریع تر  مورد پیگیری قرار گرفته و علت اصلی درمان شود.

سکته مغزی

در ادامه می خواهیم پنج علامت اولیه و بسیار شایع سکته مغزی را بررسی کنیم که از قرار زیر هستند:

1- احساس بی حسی و ضعف ناگهانی در یک طرف صورت، دست و یا پا در نیمی از بدن

2- وضعیت پریشانی و گیجی ناگهانی، مشکل در صحبت کردن و فهمیدن

3- اختلال ناگهانی در بینایی در یک سمت از بدن، یعنی یک چشم

4- ایجاد مشکل شدید و ناگهانی در راه رفتن، احساس سرگیجه و از دست دادن تعادل

5- شروع ناگهانی و بدون دلیل سردرد شدید

اگر برای شما حتی یکی از این علائم ایجاد شد، همان لحظه با اورژانس تماس بگیرید.

هرگز به دلیل جوان بودن، سالم بودن و نداشتن سابقه بیماری این علائم را نادیده نگیرید.

فراموش نکنید توجه ویژه به واژه های "ناگهانی و شدید" که در بالا به صورت برجسته به آنها اشاره کردیم ضروری است، چراکه این پنج می توانند در نوع خفیف در بسیاری از شرایط تظاهر کنند و هیچ ربطی هم به سکته نداشته باشند.

به هر حال، تظاهر ناگهانی و مخصوصا شدید این علائم می تواند نشانه ای از شروع سکته باشد که البته به طور معمول به آن «حمله مغزی» می گویند.

فراموش نکنید به منظور پیشگیری از ناتوانی های جسمی دائمی، گسترش بیماری به سکته های قلبی و حتی مرگ، پیگیری و درمان سریع علت اصلی، جدا ضروری است.

بر اساس آمارهای انجمن بین المللی سکته، تقریبا دو سوم افرادی که سابقه سکته مغزی داشته اند، به درجاتی از ناتوانی مبتلا شده اند.

البته در موارد بسیار خاص در سکته، استفاده از داروهای ضد انعقاد و از بین برنده لخته می تواند با توقف این فرایند و یا کاهش شدت آن مفید باشد.

اما با همه این ها، بهترین و کارآمدترین توصیه ما این است که با شناخت علائم اولیه سکته مغزی و نیز به خاطر سپردن اینکه سکته مغزی می تواند تمام گروه های سنی را مورد هدف قرار دهد، این بیماری را کاملا بشناسیم و این اطلاعات را در اختیار دوستان و نزدیکان خود نیز قرار دهیم.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

7 علامت مهم سکته مغزی

تاخیر در درمان سکته مغزی غیرقابل جبران است

سکته مغزی؛ علل، علائم و عوامل خطر

جلوگیری و درمان سکته مغزی

اولین کار پس از سکته مغزی

نشانه های سکته مغزی را بشناسید

سكته مغزی چیست؟

سکته مغزی و پیشگیری از آن

روزه داری در مبتلایان به سکته مغزی

کم خونی شدید و سکته مغزی در کودکان

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در سکته مغزی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.