تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که همواره از وسایل برقی و داغ مانند اتوی مو، بابلیس و هر وسیله دیگری برای موهای خود استفاده می کنید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 راز مراقبت بی نقص از موها


اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که همواره از وسایل برقی و داغ مانند اتوی مو، بابلیس و هر وسیله دیگری برای موهای خود استفاده می کنید و یا از آن دسته افرادی هستید که به طور مکرر موهای خود را رنگ یا فر می کنید، باید بدانید که همواره در حال تخریب و آسیب زدن به لایه پوشش دهنده و بیرونی موهای خود هستید.


سلامت موها

1- موهای نازک را با سیلیکون پرپشت کنید.

موهای نازک و کم عمر یکی از شایع ترین علل مراجعه افراد به متخصصان پوست و مو بوده و همیشه باعث ناراحتی افراد می شود. اما مساله آنجاست که خانم ها اطلاعات کمی در خصوص راه و روش های تقویت این موها دارند.

نرم کننده های قوی فقط باعث افزایش انعطاف موها می شوند. بنابراین بهتر است نرم کننده های حاوی سیلیکون را انتخاب کنید، نظیر دایمتیکون و سایکلومتیکون.

این نرم کننده ها تارهای مو را با یک غشای نازک می پوشانند و باعث جدا شدن تارهای مو از هم می شوند. بنابراین موهای پرپشتی به ما می دهند که چرب هم به نظر نمی رسد. سیلیکون این محصولات حتی بعد از شست و شوی کامل با آب نیز بر سطح مو باقی خواهد ماند.

2- برای داشتن موهای سالم، ماهی و مغزهای روغنی را حتما بخورید.

این موادغذایی حاوی ترکیباتی هستند که داشتن موهای زیباتر را تقویت می کنند. پس با ماهی ها مخصوصا ماهی قزل آلا و مغزها مثل آجیل بیشتر دوست باشید. پروتئین موجود در آنها و همچنین محتوای بالای چربی امگا 3 در آنها به حفظ سلامت پوست سر جدا کمک می کنند.

برای درمان شوره سر، استفاده از شامپوهای درمانی که طبق دستور پزشک می توان آنها را از داروخانه تهیه کرد، بهترین راه حل است

سبزیجات برگ سبز، لوبیاها و حبوبات و نیز هویج از دیگر مواد غذایی مناسب برای سلامت موهای شما هستند.

از رژیم های لاغری سخت نیز جدا پرهیز کنید. این رژیم ها با کاهش مواد مغذی دریافتی، باعث ریزش مو می شوند، زیرا موها اولین جایی هستند که کمبود مواد مغذی را احساس می کنند.

3- با آب ولرم از درخشندگی موهای خود محافظت کنید.

لازم است بدانید آب داغ با از بین بردن روغن طبیعی موجود در سطح موها، باعث کدر شدن و از بین رفتن درخشندگی موها می شود. بنابراین شستن سر با آب بسیار گرم و در دفعات مکرر به راحتی باعث از بین رفتن درخشندگی طبیعی موها خواهد شد.

اما منظور ما این نیست که شما باید حمام آب سرد داشته باشید و یا خیلی دیر به دیر حمام کنید. بلکه توصیه ما این است که از آب ولرم برای شستن موها در حمام ها استفاده کنید و فراموش نکنید که پوست سر خود را آرام بشویید.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان تزکیه، غرفه 1

4- با پروتئین موخوره را درمان کنید.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که همواره از وسایل برقی و داغ مانند اتوی مو، بابلیس و هر وسیله دیگری برای موهای خود استفاده می کنید، و یا از آن دسته افرادی هستید که به طور مکرر موهای خود را رنگ یا فر می کنید، باید بدانید که همواره در حال تخریب و آسیب زدن به لایه پوشش دهنده و بیرونی موهای خود هستید.

نتیجه نهایی این آسیب ها هم چند شاخه شدن انتهای مو و یا همان "موخوره" خواهد بود. اما امروزه محصولات آرایشی و بهداشتی زیادی هستند که از این آسیب موها محافظت می کنند، مخصوصا نرم کننده های حاوی پروتئین.

لازم است این نرم کننده ها چند دقیقه در انتهای موها باقی بمانند. اما فراموش نکنید تاثیر این نرم کننده ها تنها تا حمام بعدی بر موها می ماند. بنابراین برای رسیدن به تاثیرات آنها لازم است مصرف آنها به صورت مکرر باشد.

5- مو قرمزها، موهای پرپشت تری دارند.

پرپشت و کم پشت بودن موها ارتباط بسیار قوی با ژنتیک افراد دارد. ولی نحوه رفتار با موها نیز اهمیت زیادی دارد، برای مثال افرادی که موهای قرمزی دارند، معمولا موهای پرپشت تری دارند. در حالی که افرادی که موهای بلوند دارند، موهایشان معمولا نازک تر است.

اما نحوه خشک کردن هم در حجم موها موثر است؛ مثلا در صورت استفاده از دستگاه های خشک کننده مثل سشوار، بهتر است ابتدا نوک موها را خشک کنید. از هوای خیلی گرم سشوار برای خشک کردن موها استفاده نکنید و وقتی موها به حالت نیمه خشک رسید، سشوار را خاموش کنید.

6- شوره سر را با روغن ها بدتر نکنید.

شوره سر، حتی با وجود پوسته های ریز پخش شده در شانه، علامت هیچ نوع خشکی پوست سر نیست. بلکه در اینجا پای یک اختلال کوچک در پوست سر در میان است. در این زمان استفاده از روغن ها برای آرام کردن پوست سر، تنها آن را بدتر خواهد کرد.

برای درمان شوره سر، استفاده از شامپوهای درمانی که طبق دستور پزشک می توان آنها را از داروخانه تهیه کرد، بهترین راه حل است. برای این منظور این شامپو را برای 5 دقیقه بر روی سر خود ماساژ دهید. دقت کنید که بعد از این 5 دقیقه، شامپو کامل از پوست سر شسته شود.

سشوار و مو

7- از خشک کن های قوی چشم پوشی کنید.

شما ممکن است ترجیح دهید به جای صرف وقت زیاد برای خشک شدن موها، آنها را در عرض چند دقیقه خشک کنید. اما لازم است در انتخاب آنها نیز دقت کنید.

برای این منظور توصیه می شود از سرعت و شدت پایین دستگاه استفاده کنید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که سرعت و حرارت دستگاه هیچ تاثیری در سرعت خشک شدن موها ندارد.

8- برای کاهش ریزش مو، موهایتان را کمتر شانه بزنید.

حرف هایی که می گویند تعداد تار موهایی که هر روز از سر می ریزد، به طور مطلق و همیشه صد تار مو است را باور نکنید. درست است که همواره و در هر روز تعدادی از تار موهای ما می افتد، اما تعداد و شدت آن را ما خودمان تعیین می کنیم، برای مثال شانه زدن و مخصوصا استفاده از برس یکی از کارهایی بسیار موثر در افزایش شدت ریزش مو است.

وقتی موهایمان را شانه می زنیم، بخشی از ریزش مو طبیعی است. درست است به طور معمول می توان گفت هر فردی در بهترین شرایط سلامت پوست و مو روزانه 50 تا 100 تار موی خود را از دست می دهد. اما برای داشتن ریزش موی طبیعی از شانه هایی که نوک های گرد و نرم دارند استفاده کنید و فراموش نکنید که هرگز موهای خیس خود را شانه نزنید.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

22 نکته آرایشی موها قبل از عید

می‌خواهید بدانید چه نوع مویی دارید؟

10 علت ریزش مو

این موقع موهایتان را رنگ نکنید

عوارض دكلره‌ كردن موها

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت موها

سشوار چه‌بلایی سر‌ موها می‌آورد؟

این علائم ثابت می‌کند شپش دارید

مراقبت از موها هنگام ورزش

ریزش موی بچه‌ها؛ چرا و به چه علت؟

خوره‌ای‌که به جان مو می‌افتد

شوره سر مسری نیست

قبل از فر کردن موهایتان بخوانید

چه شامپویی و چطور به موهایم بزنم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.