تبیان، دستیار زندگی
اگرچه شاخص کل بورس در مسیر نزولی است اما از آن سو قیمت انواع ارز در بازار داخلی با افزایش محسوسی همراه بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلار و سکه گران شد


اگرچه شاخص کل بورس در مسیر نزولی است اما از آن سو قیمت انواع ارز در بازار داخلی با افزایش محسوسی همراه بود.
دلار و سکه

بر این اساس هر دلار آمریکا 3025، یورو 4150، پوند انگلیس 5020 و هر درهم امارات عربی متحده بالغ بر 825 تومان معامله شد. همچنین قیمت هر قطعه سکه طرح جدید با 25 هزار تومان افزایش 993 هزار و 300 تومان، سکه طرح قدیم با 27 هزار تومان رشد 993 هزار تومان و نیم سکه با 4 هزار تومان افزایش 495 هزار تومان به فروش می‌رسد. ریع سکه نیز با 5 هزار تومان رشد قیمت 295 هزار تومان، سکه گرمی با رشد 9 هزار تومانی 195 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 1478 تومان افزایش 98 هزار و 989 تومان فروخته می‌شود. اما از آن سو در بازار جهانی هر اونس طلا با 1.9 دلار کاهش، 1336.2 دلار برای فروش تعیین قیمت شده است. بنا بر گزارش‌های دریافتی هرچند قیمت طلا دیروز اندکی کاهش داشت اما به دلیل نگرانی‌ها درباره رشد اقتصادی چین و اظهارات رئیس جمهور موقت اوکراین درباره قرار گرفتن این کشور در آستانه نکول در پرداخت بدهی‌ها، همچنان در نزدیکی بالاترین رقم 4 ماه اخیر باقی ماند. افزایش حجم دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا نیز می‌تواند نشان‌دهنده افزایش دوباره علاقمندی سرمایه‌گذاران به بازار فلز زرد باشد، هرچند قیمت طلا قبل از افزایش بیشتر، باید سطوح مقاومت فنی مهمی را پشت سر بگذارد. بر اساس این گزارش، قیمت طلا پس از رسیدن به 1338 دلار و 60 سنت در دوشنبه گذشته که بالاترین رقم از اکتبر گذشته تاکنون بود، دیروز حدود 2دلار کاهش یافت و به 1336 دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 10 درصد افزایش یافته است. ویکتور تیانپریا، تحلیلگر بازار طلا در سنگاپور به رویترز گفت: «من فکر می‌کنم بازار اکنون در حال فشار وارد آوردن برای عبور از مرز حدود 1340 دلار است و پس از آن باید از مرز 1350 دلار هم عبور کند.» وی افزود: «اگر ما همچنان شاهد تداوم آشفتگی‌ها در اوکراین باشیم، من فکر می کنم این یکی از عوامل اصلی ای است که می تواند موجب تقویت قیمت طلا شود». طلا همواره در زمان بروز بحران های سیاسی و اقتصادی، یکی از سرمایه گذاری‌های مطمئن به شمار می رود. اس‌پی‌دی‌آرگلد تراست، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا اعلام کرد، حجم دارایی هایش 0.41 درصد افزایش یافته و از 798.31 تن در روز جمعه به 801.61 تن در دوشنبه گذشته رسیده است.

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید با 25 هزار تومان افزایش 993 هزار و 300 تومان، سکه طرح قدیم با 27 هزار تومان رشد 993 هزار تومان و نیم سکه با 4 هزار تومان افزایش 495 هزار تومان به فروش می‌رسد. ریع سکه نیز با 5 هزار تومان رشد قیمت 295 هزار تومان، سکه گرمی با رشد 9 هزار تومانی 195 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 1478 تومان افزایش 98 هزار و 989 تومان فروخته می‌شود

شاخص بورس افتاد

بازگشت شاخص کل بورس به کانال 81 هزار واحدی حدود یک هفته دوام نیاورد طوری‌که دیروز در شرکت‌های بانکی، پتروشیمی، پالایشی و دیگر صنایع، روند کاهشی داشت و در مرز 79 هزار واحد متوقف و ارزش معاملات نیز به 110 میلیارد تومان رسید. بنا بر این اعلام در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام شاخص کل با کاهش 762 واحدی به مرز 79 هزار واحد نزدیک شد و ارزش بازار نیز به 393 هزار میلیارد تومان رسید. در همین حال ارزش معاملات نیز با دادوستد 228 میلیون برگه سهم به110 میلیارد تومان رسید در حالی‌که بیش‌ترین تقاضای بازار نیز به سمت برخی شرکت‌های دارویی، شوینده و قندی سوق پیدا کرد. گفتنی است پس از بازگشایی هلدینگ نفت و گاز پارسیان شاخص بازار با شدت بیشتری کاهش یافت و این نماد تأثیر منفی150 واحدی گذاشت که به‌دنبال آن پالایش نفت بندرعباس، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک پاسارگاد، توسعه معادن و فلزات، ملی صنایع مس و فولاد مبارکه اصفهان تأثیر منفی بر شاخص داشتند. در معاملات بورس اوراق بهادار تهران نیز بیشترین افزایش قیمت به سپنتا، دامداران، سرامیکای صنعتی اردکان، تولی‌پرس، داروسازی اسوه، حمل و نقل توکا و قند مرودشت اختصاص یافت.

بورس

همچنین بیشترین کاهش قیمت را سایپا دیزل، هلدینگ نفت‌وگاز پارسیان، صنایع ریخته‌گری، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، شهد ایران، قند ثابت خراسان و صنایع لاستیکی سهند داشتند. علاوه‌بر این در فرابورس هم شاخص با کاهش 5 واحدی به 750 واحد رسید و ارزش معاملات نیز با جابه‌جایی بیش از 142 میلیون و 973 هزار سهم به 70 میلیارد تومان رسید. در این بازار پالایش نفت تهران، ذوب آهن اصفهان، بانک دی، تأمین مواد اولیه فولاد صبانور، نفت ایرانول، نفت پاسارگاد و بانک گردشگری بیشترین تأثیر منفی را داشتند. بر پایه این گزارش در حالی‌که بازار سرمایه پس از رشدی کوتاه، دوباره در مسیر افت قرار گرفته، وزیر امور اقتصادی و دارایی دوشنبه گذشته در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی گفته که متأسفانه در هفته‌های گذشته به دلیل برخی تصمیماتی که گرفته شد بورس به صورت موقت و گذرا دچار مشکلاتی شد و تشخیص ما این است که این نوسانات و التهابات به‌طور کامل موقت و گذرا است. با این حال بازار سرمایه در حالی معاملات چند روزگذشته را با کاهش به پایان رسانده است که در آخرین روز معاملاتی هفته جاری 36.4 میلیون سهم شرکت تولید برق عسلویه مپنا برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه خواهد شد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : فارس، مهر، تسنیم، ایسنا، وطن امروز

مطالب مرتبط:

خطای استراتژیک در بازار ارز

 چرا آرامش بازار ارز طوفان شد؟

دریای بازار سکه و ارز همچنان مواج