تبیان، دستیار زندگی
سال آینده با چرخش نقدینگی به سمت مسکن آغاز می‌شود و این بازار را تا یکی - دو سال شارژ می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار مسکن شارژ می‌شود!


سال آینده با چرخش نقدینگی به سمت مسکن آغاز می‌شود و این بازار را تا یکی - دو سال شارژ می‌کند.

مسکن، املاک، مسکن مهر

عباس زینعلی اظهار کرد: وضعیت بازار مسکن در سال آینده رو به بهبود می‌رود و ممکن است درصد کمی به قیمت مسکن افزوده شود. به نظر می‌رسد بازار مسکن در سال آینده نسبت به امسال که با رکود خرید و فروش همراه بود بهتر شود به گونه‌ای که از پایان بهار به بعد بازار خوبی پیش‌بینی می‌شود.

زینعلی ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به بازار نیمه‌ دوم سال آینده گفت: تغییر و تحول مناسبی هم در رونق ساخت‌وساز و هم در رونق معاملات مسکن ایجاد می‌شود.

به گفته این کارشناس اقتصاد مسکن انباشتگی موجود مسکن که امسال ایجاد و منجر به متوقف‌ شدن برخی پروژه‌ها شده بود در سال آینده پایان می‌یابد و برخی واحد‌های مسکونی راکد به چرخه‌ این بازار بر می‌گردند.

وی گفت: سال آینده با چرخش نقدینگی به سمت مسکن آغاز می‌شود و این بازار را تا یکی - دو سال شارژ می‌کند.

زینعلی با بیان این‌که عادت داریم همواره به موضوعات مختلف به صورت بدبینانه نگاه کنیم، افزود: نمی‌خواهیم به بازار مسکن در سال آینده بدبینانه نگاه شود چرا که به نظر می‌رسد وضعیت بازار مسکن در خرداد‌ سال آینده نسبت به اسفند امسال رو به بهبود باشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن به افزایش پروانه‌های صادره مسکن در سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل رونق بازار مسکن ایجاد انباشتگی میان ساخت‌وساز‌ها بود که در سال آینده عرضه مسکن افزایش می‌یابد و بازار به صورت طبیعی با حجم قابل توجهی از سرمایه‌گذاران روبرو می‌شود.احتمال تغییر در بازار ارز در سال آینده وجود دارد و در صورتی که این مذاکرات مثبت باشد تاثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت.

اصلی ترین فهم من از سیاستهای ابلاغی افزایش قدرت رقابت اقتصاد ایران در سطح جهان است تا جایی که از یک سو میزان وابستگی به نفت کاهش یابد و از سوی دیگر در محیط های متفاوت اقتصادی پایداری اقتصاد ایران را نشان دهیم

زینعلی درباره‌ تصمیمات دولت برای بازار مسکن از جمله افزایش میزان تسهیلات از سوی بانک‌های عامل و طرح‌های اقتصادی افزود: این طرح‌ها در کوتاه‌ مدت پاسخگو نخواهد بود اما افزایش تسهیلات مسکن می‌تواند در بلند‌مدت اثرات مثبتی داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن در پیشنهاد خود برای بازار مسکن سال آینده افزایش تسهیلات خرید را عنوان کرد و گفت: در صورت ارائه‌ تسهیلات خرید متقاضیان قدرت مدیریت بیشتری برای خرید یک واحد مسکونی را دارد و تجربه ثابت کرده عرضه‌کنندگان مسکن کمتر از تسهیلات ساخت بهره بردند و این تسهیلات در بازار‌های دیگر هزینه شده است.

وی افزود: بهتر است افزایش تسهیلات مسکن حداقل 50 درصد از هزینه‌ یک واحد مسکونی را پوشش دهد و بازپرداخت این وام‌ها نیز حداکثر 11 درصد باشد.

مسکن، املاک، مسکن مهر

تزریق اعتبارات به مسکن مهر قطره‌چکانی شد در حالی معاون اول رئیس‌جمهوری از دستور روحانی برای عدم پرداخت یک ریال از منابع بانک مرکزی به مسکن مهر خبر داده که وزیر راه و شهرسازی، گفت: منظور رئیس‌جمهوری تزریق پول بدون پشتوانه بوده و تجهیز مالی مسکن مهر متوقف نمی شود.

اسحاق جهانگیری در مراسم شورای اداری استان تهران با اشاره به اینکه مسکن مهر یکی از طرح‌هایی بود که فقط با اتکا به بانک مرکزی عملیاتی شد، گفت:  42 هزار میلیارد تومان از منابع این طرح توسط بانک مرکزی تأمین شد اما به دلیل مشکلاتی که اجرای این شیوه از کار با مشکلاتی روبرو می‌شد رئیس جمهور دستور دارد حتی یک ریال هم به مسکن مهر پرداخته نشود و همه مسئولان مربوطه را موظف به یافتن راهکارهای جدید کرد.

تجهیز منابع مالی مسکن مهر متوقف نمی‌شود

حال 24 ساعت پس از اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری در خصوص دستور روحانی درباره مسکن مهر، عباس آخوندی با بیان این‌که تجهیز مالی طرح مسکن مهر در سال 93 متوقف نمی‌شود ، گفت: هدف دولت متوقف کردن چاپ پول بدون پشتوانه و کنترل نقدینگی است و این به معنی توقف تجهیز منابع مالی نیست

وی با بیان اینکه سال آینده پول بدون پشتوانه به هیچ یک از بخش‌های اقتصادی کشور تعلق نخواهد گرفت ، افزود: این به معنای توقف تجهیز منابع مالی طرح مسکن مهر نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر هدفمندی یارانه ها بر افزایش قیمت مسکن گفت: اقتصاد یک کل به هم پیوسته است و اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها نیز تاثیر خود را به صورت یکپارچه بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت اما از آنجایی که سیاست دولت کنترل حجم نقدینگی و چاپ نکردن پول بدون پشتوانه است ، فکر نمی کنم با آثار تورمی جدیدی روبر شویم.

یکی از عوامل رونق بازار مسکن ایجاد انباشتگی میان ساخت‌وساز‌ها بود که در سال آینده عرضه مسکن افزایش می‌یابد و بازار به صورت طبیعی با حجم قابل توجهی از سرمایه‌گذاران روبرو می‌شود.احتمال تغییر در بازار ارز در سال آینده وجود دارد و در صورتی که این مذاکرات مثبت باشد تاثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه ها نوعی بازتوزیع بهینه منابع موجود برای افزایش کارایی اقتصاد است به سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: اصلی ترین فهم من از سیاستهای ابلاغی افزایش قدرت رقابت اقتصاد ایران در سطح جهان است تا جایی که از یک سو میزان وابستگی به نفت کاهش یابد و از سوی دیگر در محیط های متفاوت اقتصادی پایداری اقتصاد ایران را نشان دهیم.

وی با اعلام اینکه در حوزه حمل و نقل ، مسکن، شهرسازی و ساختمان کمترین میزان وابستگی بین المللی را داریم، تصریح کرد: ما هم اکنون نیز در راستای اقتصاد مقاومتی در حال حرکت هستیم و دارای قدرت افزایش توان ملی در این بخش هستیم .

آخوندی همچنین به بازنگری طرح جامع مسکن نیز اشاره کرد و گفت: با وجودی که برای به اتمام رسیدن طرح‌های موجود بخش مسکن به یک سال زمان نیاز داریم، مطالعات لازم برای بازنگری طرح جامع مسکن را با تعیین کارگروه های علمی شروع کرده ایم و امیدواریم به زودی شاهد دستاوردهای آن نیز باشیم.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : ایسنا