تبیان، دستیار زندگی
اگر یادتان باشد بر اساس اولین درس‌های ریاضی یك بعلاوۀ یك برابر با دو می‌شد. به یاد دارید كه؟ پس چرا این عملیات ساده را در زندگی خودمان فراموش كرده‌ایم و انتظار داریم این جمع یك بعلاوۀ یك، برابر با یك شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نجات ازدواج در هشت گام


اگر یادتان باشد بر اساس اولین درس‌های ریاضی یك بعلاوه یك برابر با دو می‌شد. به یاد دارید كه؟ پس چرا این عملیات ساده را در زندگی خودمان فراموش كرده‌ایم و انتظار داریم این جمع یك بعلاوه یك، برابر با یك شود؟

دعوای همسران

بروز اختلافات جزئی جدایی‌‌ناپذیر از هر ازدواجی است، هرچه زودتر این واقعیت را بپذیرید زودتر هم می‌توانید به فكر راه چاره‌ای برای آن باشید. دفعه بعدی كه با همسرتان دچار اختلاف شدید، هشت گام زیر را دنبال كنید تا بتوانید اختلاف‌های میان خود را مدیریت كنید.

این هشت گام بر اساس دو عنصر كنترل و احترام طراحی شده‌اند.

گام اول: مفهوم ازدواج را درك كنید: هنگامی كه انسان ازدواج می‌كند روابط جدیدی كه برای او بوجود می‌آید موجب رشد شخصیتی وی می‌گردد و باعث می‌شود انسان توانایی‌های بالقوه‌اش را به فعل برساند. برای اولین‌بار فردی را در زندگی داریم كه همیشه و همه‌جا با ماست و ما را تشویق می‌كند تا نهایت تلاش خود را صورت دهیم.

گام دوم: زندگی جاری است: ازدواج مانند قرار گرفتن در جریان رودخانه است. هدف ما این است كه پیوسته با یكدیگر در تماس باشیم و نمی‌خواهیم كه یكدیگر را گم كنیم. رودخانه بی‌وقفه جریان دارد و البته هیچ تضمینی وجود ندارد كه جریان آن همواره به دلخواه ما باشد. اطلاع از حال و روز یكدیگر، جوهر یك ازدواج موفق است. هر روز یكدیگر را در آغوش بگیرید و تا حد امكان وعده‌های غذایی را به اتفاق صرف كنید. این زمان‌ها را فرصتی بدانید كه می‌توانید در آن‌ها جویای احوال یكدیگر شوید.

گام سوم: به اتفاق دعا كنید و فرایض دینی را به جا آورید: ارتباط قوی با خدا می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در حل اختلافات داشته باشد. هنگام بروز اختلافات همه ما به راهنمایی نیازمندیم و خداوند به ما وعده داده است تا این كار را برای ما به صورت رایگان و بدون فوت وقت انجام می‌دهد. دعا كردن و انجام فرایض دینی، به صورت دو نفره نه تنها اهداف همسران، بلكه روح آن‌ها را تا حد زیادی به یكدیگر نزدیك می‌كند.

اگر در هنگام بروز اختلاف، مدام اشتباهات گذشته همسرتان را به او یادآوری كنید، قدم چندان مثبتی در راه حل اختلاف برنداشته‌اید. باید با خودتان كنار بیایید تا بتوانید اشتباهات گذشته همسرتان را ببخشید و در همان گذشته دفن كنید

گام چهارم: پایان بن‌بست: یكی از اشتباهات رایج همسران «انتظار» است. ما می‌دانیم از همسرمان چه می‌خواهیم و احتمالاً حس می‌كنیم كه همسرمان از ما چه می‌خواهد. می‌توانیم آن‌چه را كه همسرمان از ما می‌خواهد به او بدهیم، اما صبر می‌كنیم تا ابتدا آن‌چه كه می‌خواهیم را به ما بدهد. این انتظار دوطرفه و بن‌بست حاصل از آن منجر به بروز اختلافات و مشاجره می‌شود. اما همسران به این نكته توجه نمی‌كنند كه انسان‌ها نمی‌توانند دیگران را كنترل كنند، اما خودشان را چرا. بدین ترتیب شاید بهتر باشد به جای انتظار، كاری انجام دهیم و آن‌چه همسرمان انتظار دارد را برآورده سازیم تا او هم به نیازهای ما توجه نشان دهد.

گام پنجم: باور كنید كه تنها قادر به ایجاد تغییر در خودتان هستید: باید به این باور رسید كه ما تنها قادریم خودمان را تغییر دهیم. اما نكته جالب این‌جاست كه به محض این‌كه عمل تغییرها را شروع كنیم، محیط اطراف ما نیز شروع به تغییر می‌كند. شاید این طرز فكر به پذیرش همسرمان بسیار كمك كند:

«من همسرم را به علت منحصر به فرد بودنش دوست دارم. نمی‌خواهم یك «من» دیگر در خانه داشته باشم. همسرم با وجود تمام تفاوت‌ها و شباهت‌هایی كه با من دارد برایم ارزشمند است. هر زمان كه من عشقم را به او ابراز كنم، او تبدیل به همان فردی می‌شود كه من می‌خواهم. ما هنوز هم اختلاف و مشاجره داریم، اما دست از تلاش برای تغییر دادن یكدیگر برداشته‌ایم.»

دعوای همسران

گام ششم: زبان عشق : باید كشف كنید زبان عشق همسرتان چیست؟ برای برخی افراد «تأیید شدن» به منزله دریافت حس عشق است و برای برخی دیگر «دریافت هدیه». تا زمانی كه همسران زبان عشق یكدیگر را نشناخته باشند، ابراز عشق امری دشوار است.

گام هفتم: یادآوری ممنوع: اگر در هنگام بروز اختلاف، مدام اشتباهات گذشته همسرتان را به او یادآوری كنید، قدم چندان مثبتی در راه حل اختلاف برنداشته‌اید. باید با خودتان كنار بیایید تا بتوانید اشتباهات گذشته همسرتان را ببخشید و در همان گذشته دفن كنید.

گام هشتم: بیا با هم دوست باشیم!: گاهی از برخی افراد می‌شنویم كه می‌گویند«بهترین دوست ما همسرمان است». خب، آن‌ها چگونه به چنین جایگاهی رسیده‌اند؟ برای این‌كه همسرمان بهترین دوستمان باشد باید تفریحات‌مان را با یكدیگر پایه‌گذاری كنیم، با یكدیگر صادق باشیم و تحمل شنیدن حرف‌های صادقانه را نیز داشته باشیم و آرامش‌مان را در وجود یكدیگر ببینیم. بدین ترتیب، در هنگام بروز اختلافات، می‌توانیم همچنان بر دوستی‌ای كه سال‌ها برای ایجاد آن زمان گذاشته‌ایم تكیه كنیم.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: همسران جوان

مطالب مرتبط:

همسری در نقش یک کارآگاه خصوصی!

برگ برنده در زندگی مشترک

یادداشتی برای زوجین بی توجه

عشق، از افسانه تا واقعیت

راز ارتباط های ماندگار

شاه کلیدی برای نفوذ در قلب همسر

نمک زندگی ،به میزان لازم

دشمنان عشق را اخراج کنید

خانواده همسرتان  را دریابید...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.