تبیان، دستیار زندگی
ماجرای تولید شدن یا نشدن «کلاه‌قرمزی ۹۳» برای پخش در تعطیلات نوروز آینده در فاصله کمتر از یک‌ماه تا پایان سال۹۲ به کلافی سردرگم تبدیل می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت کلاه قرمزی


ماجرای تولید شدن یا نشدن «کلاه‌قرمزی 93» برای پخش در تعطیلات نوروز آینده در فاصله کمتر از یک‌ماه تا پایان سال92 به کلافی سردرگم تبدیل می‌شود.

همیشه پای یک «توافق مالی» در میان است!

یک روز مدیران شبکه 2 از قطعی‌بودن تولید و پخش فصلی تازه از این مجموعه نمایشی خبر می‌دهند و چند روز بعد ایرج طهماسب به‌عنوان مغز متفکر گروه تولید کلاه‌قرمزی همه‌‌چیز را منکر می‌شود و برای آیندگان آرزوی موفقیت می‌کند. حالا در این میان، واقعیت چیست و حق با کدام طرف است؟ آیا چشم مردم در سال تازه بازهم به جمال کلاه‌قرمزی و دوستان روشن می‌شود یا نه؟

بازگشت به آینده 1

چند سال پیش که مهران مدیری (در کنار رضا عطاران البته) سلطان بی‌چون و چرای طنز تلویزیونی بود، خبر آغاز تولید سریال تازه او به تهیه‌کنندگی برادران آقاگلیان برای پخش از شبکه 3 خیلی زود در رسانه‌ها ی عمومی پخش شد و برسرزبان‌ها افتاد. کمی بعد شایعه شد که تهیه‌کنندگان بر سر مسائل مالی با مدیران تلویزیون و مشخصا شبکه 3 به توافق نرسیده و اعلام کرده‌اند که درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکره‌ها، ترجیح می‌دهند سریال را برای پخش در شبکه نمایش خانگی آماده کنند.

در‌نهایت همین هم شد و مردم که «باغ مظفر» را از تلویزیون دیده بودند، ناچار شدند برای دیدن «گنج مظفر» سال‌ها منتظر بمانند. مدیری از همان لحظه بار خود را از تلویزیون به مقصد شبکه نمایش‌خانگی بست و حتی برای برداشتن کلاهش هم به بلندی‌های جام‌جم برنگشت. «قهوه تلخ» نخستین حضور سال‌های دور از تلویزیون مدیری بود. بعد نوبت به «ویلای من» رسید و گنج مظفر در فاصله میان ویلای من و «شوخی کردم...» به بازار آمد تا به گفته برخی سینمایی‌ها، ثابت شود هیچ فیلمی برای ابد در کمد یا گنجه نمی‌ماند!

ما مجوز تولید برنامه کلاه‌قرمزی را برای پخش در ایام عید 93صادر کرده‌ایم و در حال مذاکره با گروه تولید هستیم تا در نوروز آینده هم از این برنامه استفاده کنیم؛ مذاکره‌ای که ظاهرا در 3هفته اخیر همچنان بدون نتیجه دنبال می‌شود و فعلا از دودکش اتاق مذاکره مدیران شبکه 2 و تولیدکنندگان کلاه‌قرمزی دود سفید بیرون نیامده است .

بازگشت به آینده 2

چند سال پس از تجربه ناکام برادران آقاگلیان در چانه‌زنی برای افزایش میزان «توافق مالی» با مدیران تلویزیون، خالقان «کلاه‌قرمزی» برای تولید و پخش نسخه 92 این مجموعه محبوب به همان شیوه متوسل شدند و البته نتیجه گرفتند. «کلاه‌قرمزی 92» که تا آخرین لحظه‌ها سرنوشتی نامشخص داشت، سرانجام در فاصله کمتر از یک‌ماه تا آغاز سال جدید کلید خورد تا به موقع برای عرضه به «بینندگان عزیز» آماده شود. مشخص بود رسیدن به «توافق مالی» کلید کوتاه‌آمدن هر دو‌طرف در این ماجرا به نفع مخاطبان نوروزی شده است.

همیشه پای یک «توافق مالی» در میان است!

تکرار تاریخ

یک روز مانده به پایان نخستین‌ماه زمستان 92، علی بخشی‌زاده مدیر شبکه2 از قطعی‌شدن تولید و پخش کلاه‌قرمزی 93 خبر داد و خیال مخاطبان را از تکرار نشدن ماجراهای سال قبل راحت کرد. کمتر از 10روز بعد، ایرج طهماسب دست به قلم شد و یک یادداشت گلایه‌آمیز نوشت درباره اینکه چرا تلویزیون باید شایعه پخش کند درحالی‌که خبری از تولید فصل جدید این مجموعه نیست و قطعا هم نخواهد بود. هنوز جوهر نامه او خشک نشده بود که پاسخ مدیر شبکه 2 از راه رسید.

بخشی‌زاده در واکنش به نامه طهماسب گفت: ما مجوز تولید برنامه کلاه‌قرمزی را برای پخش در ایام عید 93صادر کرده‌ایم و در حال مذاکره با گروه تولید هستیم تا در نوروز آینده هم از این برنامه استفاده کنیم؛ مذاکره‌ای که ظاهرا در 3هفته اخیر همچنان بدون نتیجه دنبال می‌شود و فعلا از دودکش اتاق مذاکره مدیران شبکه 2 و تولیدکنندگان کلاه‌قرمزی دود سفید بیرون نیامده و برخی صداپیشه‌های شخصیت‌های عروسکی مجموعه هم در روزهای اخیر بر تولید نشدن مجموعه تأکید کرده‌اند.

آیا اگر این مذاکره به نفع مخاطبان تلویزیون به پایان نرسد، گروه تولید کلاه‌قرمزی شامل طهماسب، حمید جبلی و حمید مدرسی مثل همتای خود مهران مدیری راه شبکه نمایش خانگی را در پیش می‌گیرند؟ این پرسشی است که پاسخ گفتن به آن به فداکاری مدیران تلویزیون و خالقان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و موفق‌ترین مجموعه‌های نمایشی سال‌های اخیر بستگی تام و تمام دارد.

فقط یک میلیارد تومان

تولید کلاه‌قرمزی جدید برای پخش در نوروز 93 از حدود 45روز پیش آغاز شده و گروه مشغول ضبط قسمت‌های آن هستند اما گویا تهیه‌کنندگان مجموعه از تلویزیون درخواست مبلغی حدود یک‌میلیارد تومان داشته‌اند که همین باعث اختلاف بر سر پخش آن از تلویزیون شده است. شنیده می‌شود حتی عوامل تولید کلاه‌قرمزی اعلام کرده‌اند اگر شبکه 2 با درخواست مالی آنها موافقت نکند، این مجموعه را در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌کنند؛ البته به‌نظر می‌رسد در یکی‌دو روز آینده تکلیف همه‌‌چیز مشخص شده و تلویزیون دوباره متقاعد به پخش کلاه‌قرمزی در تعطیلات نوروز ‌شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری نسیم

مطالب مرتبط:

کلاه قرمزی برای بچه ها یا بزرگتر ها؟      

بعد از کلاه قرمزی فامیل دور را دوست دارم

از کپل تا کلاه قرمزی