تبیان، دستیار زندگی
برنامه های ورزشی اگر خوب و خلاقانه ساخته شوند حتما مشتری دارند؛ حتی اگر از شبکه دیجیتالی ورزش روی آنتن بروند. نمونه اش «فوتبال 120».
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه چیز درباره «فوتبال 120 »


برنامه های ورزشی اگر خوب و خلاقانه ساخته شوند حتما مشتری دارند؛ حتی اگر از شبکه دیجیتالی ورزش روی آنتن بروند. نمونه اش «فوتبال 120».

همه چیز درباره «فوتبال 120 »

این برنامه که ماموریتش پوشش اتفاقات هفتگی لیگ جهانی است ، فروردین امسال کارش را شروع کرد و خیلی زود توانست جای خود را باز کند. عادل فردوسی پور و تیم سازنده نود با اتکا به سال ها تجربه ، الگوی این برنامه را برای فوتبال خارجی از مدت ها پس ذهن داشتند و در نهایت با «فوتبال 120 » اجرایی اش کردند. این برنامه از کلیشه های رایج خارج شده و با آیتم هایی کوتاه و جذاب سعی در پوشش همه جانبه لیگ های جهانی فوتبال دارد. برای آگاهی از کم و کیف ساخت این برنامه سراغ  محمد حسین میثاقی دستیار تهیه كننده برنامه «فوتبال 120 » که در نود هم پای ثابت  برنامه است رفتیم . ماحصل این گپ و گفت را می خوانید:

با توجه به این كه شبكه ورزش دیجیتال است و نوپا، فكر می كردید «فوتبال 120» به این سرعت جا بیفتد؟

به نظر من در نگاه اول رفتن سراغ ساخت چنین برنامه ای یك جور ریسك است. این مدل برنامه برای فوتبال داخلی امتحانش را پس داده و مخاطبان از آن استقبال كرده اند اما برای فوتبال خارجی ما تصور چندان شفافی نداشتیم و باید به مرور بازخورد آن را می دیدك كه آیا موفق بوده ایم یا خیر؟ اما از برنامه دهم و بعد از این كه مسابقه پیامكی گذاشتیم ، از میزان پیامك ها سوپرایز شدیم چون در بعضی برنامه های داخلی هم این قدر مخاطب را نمی دیدیم . خدا را شكر برنامه جای خود را باز كرده و حتی ما تا 250 هزار پیامك هم داشته ایم.

الگوی خاصی برای «فوتبال 120» داشتید؟

6 ماه قبل از این كه برنامه روی آنتن برود ما صحبت های اولیه را انجام داده بودیم. ما در برنامه «نود» خلاصه فوتبال را برای یادآوری و همچنین كسانی كه بازی ها را ندیده اند پخش می كنیم و بعد اتفاقات را مرور می كنیم. ایده از همان جا شكل گرفت . در واقع خواستیم فوتبال 120 یك نود فوتبال خارجی باشد؛‌منتهی هرچه جلوتر رفتیم شكل برنامه كامل تر و پخته تر شد. الان بخش های ثابت داریم مثل فان، ترین ها ، خارج از دید ... این بخش ها به مرور شكل گرفت و باعث شد برنامه شكل پخته تری پیدا كند.

«فوتبال 120 » گردآوری است یا آیتم ها و اطلاعات آن را كاملا از برنامه ای خارجی بر می دارید؟

اصلا. جزء‌به جزء برنامه حاصل فكر  و كار بچه های خودمان است. خدا را شكر یك تیم بسیار قوی ،‌تحصیل كرده ، جوان و با انگیزه این كارها را انجام می دهند. آیتم ها از صفر یعنی مرحله نگارش متن را یك تیم خیلی خوب انجام می نویسند؛ تصاویر را بچه های خودمان مونتاژ می كنند و در مجموع كارهای بر عهده همكاران است. فكر نمی كنم برنامه ای پیدا كنید كه این طوری همه اتفاقات فوتبال اروپا را به صورت جزئیات بررسی كند.

جزء‌به جزء برنامه حاصل فكر  و كار بچه های خودمان است. خدا را شكر یك تیم بسیار قوی ،‌تحصیل كرده ، جوان و با انگیزه این كارها را انجام می دهند. آیتم ها از صفر یعنی مرحله نگارش متن را یك تیم خیلی خوب انجام می نویسند؛ تصاویر را بچه های خودمان مونتاژ می كنند و در مجموع كارهای بر عهده همكاران است. فكر نمی كنم برنامه ای پیدا كنید كه این طوری همه اتفاقات فوتبال اروپا را به صورت جزئیات بررسی كند.

یكی از فاكتورهای مثبت برنامه، علاوه بر گرافیك و كپشن جذاب آیتم ها ،نگارش فارسی اسم بازیكن ها است. اما بعضی وقت ها عدم درج اسم ها این شائبه را ایجاد می  كند كه برنامه كپی برداری شده.

یكی دو موردی كه پیش آمده به خاطر حجم بالای كار بوده وگرنه تمام بازی ها زیرنویس دارد تا بیننده ای كه فوتبال را بصورت حرفه ای دنبال نمی كند، كامل در جریان قرار بگیرد.

حمید محمدی از ابتدا گزینه اجرا بود یا بعدا به او رسیدید؟

ما به گزینه حمید به طور اورژانسی رسیدیم و خدا را شكر خیلی خوب كارش را انجام می دهد. مهم ترین كارش این است كه مخاطب را اذیت نمی كند. در این برنامه انتظاری كه از مجری داریم برقراری ارتباط مناسب بین آیتم ها است؛ مجری باید برای ارتباط آیتم ها پاسور خوبی باشد ؛ اعصاب بیننده را با صحبت زیادی خرد نكند و خدا را شكر حمید این كار را خیلی خوب انجام می دهد و فكر می كنم بیننده ها هم قبولش كرده اند. .

اطلاعات محمدی درباره فوتبال اروپا هم نسبتا كامل است. این اطلاعات را عادل فردوسی پور و اتاق فكر برنامه به او می دهند یا خودش به روز است؟

عادل كه تهیه كننده برنامه است و خیلی به جزئیات وارد نمی شود. در تیم ما هر یك مسئول یك لیگ است. قبل از برنامه وقتی كنداكتور را می چینیم هر نكته ای كه لازم است بیان می كنند كه در برنامه مطرح شود. چون در برنامه متخصص داریم مطمئنیم كه چیزی از چشم كسی دور نمی ماند. ضمن این كه بالای دست همه ما عادل قرار دارد و  یك سری نكات را مطرح می كند كه ممكن است به ذهن ما نرسد. منظور من اطلاعات جزئی فوتبال نیست بلكه نكاتی است كه او  در برنامه سازی مطرح می كند و این هم در سایه هوش و تجربه بدست می آید . متفاوت بودن برنامه به خاطر حضور خود عادل و یك تیم جوان و با استعداد است.

یك انتقاد كه اتفاقا متوجه خودتان است، به آیتم «فان هفته» بر می گردد. بعضی وقت ها شوخی ها به قول معروف از حد می گذرد.

اتفاقا این بخش را مردم خیلی دوست دارند و فردای برنامه هم خیلی از سایت ها این آیتم را بازنشر می دهند. فیدبك های این آیتم خیلی زیاد است حتی من برای تهیه ایران نود به شهرهای مختلف می روم اولین حرف های مردم درباره نود است دومین آن درباره فان فوتبال 120. این بازخورد برای من خیلی جالب است.

تصمیم ندارید دكور برنامه را تغییر دهید. میز مجری بدجور لق می زند.

شما دارید حرف دل ما را می زنید. به هر حال این امكاناتی است كه داریم از آن استفاده می كنیم. شبكه ورزش یك استودیو در پخش دارد و یكی هم در ولیعصر. قبلا در استودیو ولیعصر بودیم ولی در پخش به خاطر امكانات فنی ای كه دارد راحت تر هستیم . با این حال صحبت شما را كاملا قبول دارم و برنامه كه تمام شد برای سری جدید باید فكری اساسی در این باره بكنیم.

برای سال بعد با شبكه ورزش قرارداد بسته اید؟

فعلا كه مشغول لیگ امسال هستیم كه البته به خاطر جام جهانی زودتر تمام می شود و بعد از آن باید برای سال بعد با مدیران شبكه صحبت می كنیم .

منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطالب مرتبط:

فردوسی پور: فوتبال 120 کپی 90 نیست