تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده برگزیده نانو شیمی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده برگزیده نانو شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده :  سنتز و طراحی سطح نانو ذرات مغناطیسی و کاربردهای آن

نام ارائه دهنده : فاطمه پارسایی- فائزه خانجانی- سمانه مدحی- فائزه آهنگر

زمینه و نوع پروژه : نانوشیمی - تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

نانوذرات ، ذراتی به ابعاد 1 تا 100 نانومتر را گویند. بیشتر عناصر جامد می توانند در ابعاد نانو تولید شوند. به عنوان مثال نانوذرات نقره یا نانوذرات آهن. همچنین بیشتر اکسیدهای فلزی نیز می توانند در ابعاد نانو تولید شوند مانند نانوذرات نقره اکسید.

نانوذرات در ابعاد نانو خواص متفاوتی از خود بروز می دهند. در این ابعاد معمولاً خواص قبلی ذره که در ابعاد ماکرو بوده، به صورت شدیدتر خود را نشان می دهند.

ایده برگزیده نانو شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

برخی عناصر یا ترکیبات خواص مغناطیسی دارند مانند آهن یا اکسیدهای آهن. حال ذرات آهن در ابعاد نانو نیز خاصیت مغناطیسی خود را حفظ می کنند. به این ذران نانوذرات مغناطیس می گویند. گاهی خواص مغناطیسی با ترکیب نانوذرات دو عنصر مانند آهن و کبالت تشدید می یابد. نانوذرات مغناطیسی دارای کاربردهای گسترده‌ای هستند. در حوزه پزشکی، دانشمندان امید دارند که نانوذرات مغناطیسی منفرد را برای تحویل داروهای ضد سرطانی به یک ناحیة مشخص از بدن، یا برای افزایش کنتراست در تصویربرداری تشدید مغناطیسی(MRI) استفاده کنند. این نانوذرات می‌توانند به توسعه ذخیره داده ظرفیت ‌بالا نیز کمک کنند. به‌طور کلی هر چه مومنت(MOMENT) مغناطیسی( میزان استحکام مغناطیسی یک ماده) این نانوذرات بالاتر باشد، توان بالقوه آن ها برای این کاربردها نیز بیشتر است. روش‌های بسیار گوناگونی برای تولید نانو ذرات وجود دارد. این روش‌ها در اصل به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند:

1-    فرآوری نانوذرات از فاز گاز

 2-    فرآوری نانوذرات از فاز مایع

3-    فرآوری نانوذرات از فاز جامد

دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه با توجه به اهمیت روز افزون نانو، بر آن شدند تا نانو ذرات مغناطیسی را سنتز کنند که کاربردهای مطلوبی در درمان انواع سرطان ها و تصویربرداری سلولی و سنسورهای شیمیایی دارد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان