تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده :  بررسی و مقایسه ی تاثیر پیوند زدن بر رشد دو گل رز و نسترن

نام ارائه دهنده : فاطمه آقاگل زاده

زمینه و نوع پروژه : زیست - عملی

درجه سختی:   متوسط

پیوند در لغت بدین معنی است که طی آن قسمتی از یک گیاه را روی گیاه دیگر طوری قرار می دهند که آندو پس از مدتی با یکدیگر جوش می خورند. به طوری که گیاه حاصل از اتحاد آن ها می تواند به صورت یک گیاه مستقل به رشد و نمو خود ادامه دهد.

برخی از پژوهشگران پیوند زدن را فن خاصی می‌دانند که طی آن بخشی از یک گیاه با قسمتی از گیاه تعویض می‌شود تا با ایجاد تکیه گاه مناسب شرایط تغذیه و رشد گیاه جدید فراهم شود. برخی دیگر پیوند را انتقال بخشی از یک گیاه روی قسمتی از گیاه دیگر با هدف گیاه افزایی یا برای عادت دادن گیاه جدید به شرایط محیطی ویژه تعریف می‌کنند.

از نظر باغبانی ، قسمتی را که بخش های هوایی یک گیاه پیوند شده را بوجود می‌آورد، پیوندک یا فرازیست و بخش دیگر که رشد گیاه را شامل می‌شود، پایه یا فروزیست می‌نامند. بدون تردید هر قدر این دو قسمت از نظر صفات ژنتیکی مشابه و از لحاظ گیاه شناسی دارای خویشاوندی نزدیکتری باشد به همان نسبت جوش خوردن بافت ها در پیوندگاه آسان تر و پایداری پیوند مطمئن‌تر است.

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه بیان کرده اند، چه گیاهانی برای پیوند زدن مناسب هستند. طبق تحقیق گیاه رز و گیاه نسترن بسیار مناسب به نظر رسیدند و پژوهشگران این دو گیاه را انتخاب کردند، سپس این دو گیاه را جداگانه خریداری و شروع به پیوند زدن آن ها نمودند که خوشبختانه به نتیجه رسیدند و طبق مشاهدات هر دو گیاه گل دادند.

نکته دیگر این که در حالی که عمر گل تک تک این گیاهان به طور جداگانه سه الی چهار روز است گل های این گیاه پیوندی آن ها بیش از نه یا ده روز کاملا شاداب و تازه می مانند و حتی جا برای رشد و بزرگ شدن دارند.

در ضمن بر خلاف گل های رز عادی این گیاه پیوندی در برابر آفت  و آسیب های محیطی بسیار مقاوم تر بوده و از این جهت این پیوند نقش حیاتی در مراحل رشد این گیاه داشته است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان