تبیان، دستیار زندگی
عربستان تلاش می‌کند جبهه اسلامی را به عنوان «یک جنبش اسلامی میانه‌رو» در صحنه میدانی سوریه معرفی کند و این را می‌توان در نوع پوشش اخبار و گزارش‌های شبکه‌ سعودی العربیه به عنوان بازوی رسانه‌ای آن و همچنین دیگر رسانه‌های وابسته به آل‌سعود مشاهده کرد. - See
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ زرگری تروریست‌ها در سوریه


عربستان تلاش می‌کند جبهه اسلامی را به عنوان «یک جنبش اسلامی میانه‌رو» در صحنه میدانی سوریه معرفی کند و این را می‌توان در نوع پوشش اخبار و گزارش‌های شبکه‌ سعودی العربیه به عنوان بازوی رسانه‌ای آن و همچنین دیگر رسانه‌های وابسته به آل‌سعود مشاهده کرد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این روزها در رسانه‌ها بارها خبرهایی مبنی بر درگیری گروه تروریستی عراق و شام"داعش" با گروهک تروریستی جبهه اسلامی در سوریه منتشر شده ولی کمتر به ریشه‌ها و دلایل این درگیری پرداخته شده است.

تروریست

گروههای تروریستی سوریه ماهها است که با هم درگیر هستند که بخشی از این به نقش بازیگران صحنه سوریه باز می گردد و برخی نیز به تلاش این گروهک‌ها و حامیان آنها برای نشان دادن خود به عنوان نمایندگان واقعی مخالفان.

سوال اساسی این است که این گروهها از کجا تغذیه می‌شوند و چرا به جان هم افتاده‌اند؟

آیا این درگیری واقعی است یا اینکه جنگ بازیگران منطقه‌ای برای معرفی کردن هر یک از این گروهها به عنوان جریانی میانه رو در صحنه سیاسی سوریه است.

در ابتدا باید گفت که این درگیری‌ها در وهله اول نشان می دهد که غرب گزینه نظامی در قبال سوریه را کاملا کنار گذاشته است چون اگر ایده نظامی را همچنان در دستور کار داشت، لااقل تلاش می‌شد این گروههای تروریستی را زیر یک چتر و لوای واحد گرد هم آورند و آنها را به زعم خود علیه دشمن مشترکشان نظام سوریه، متحد نمایند. در صورتی که اتحاد این گروهها می توانست چالش اساسی برای دولت سوریه ایجاد کند . البته دست کشیدن غرب از حمایت این گروهها و متحد کردن آنها مقابل نظام سوریه از سر دلسوزی و به دلیل حمایت از نظام سوریه نیست بلکه به دلیل نگرانی‌هایی است که این کشورها از بازگشت این گروهها به وطن اصلی خود دارند.

اما سئوال اساسی این است که چرا گروههای وابسته به عربستان داعش و جبهه اسلامی به جان هم افتادند و چرا ریاض تلاش دارد یکی از آنها را به نفع دیگری قربانی کند و اینکه جنگی که در حال حاضر در جریان است واقعی است یا نمایشی ساختگی.

اما سئوال اساسی این است که چرا گروههای وابسته به عربستان داعش و جبهه اسلامی به جان هم افتادند و چرا ریاض تلاش دارد یکی از آنها را به نفع دیگری قربانی کند و اینکه جنگی که در حال حاضر در جریان است واقعی است یا نمایشی ساختگی.

ناظران سیاسی این جنگ را که در جریان آن از دو طرف طی یک هفته هزار نفر کشته شده‌اند ، تلاش برای قربانی کردن یک گروه به نفع گروه دیگر می‌دانند.

ریاض در تلاش است جبهه اسلامیه را به عنوان "یک جنبش اسلامی میانه رو" در صحنه میدانی سوریه معرفی کند و این را می‌توان در نوع پوشش اخبار و گزارش‌های شبکه‌های العربیه به عنوان بازوی رسانه‌ای آن و رسانه‌های وابسته به عربستان مشاهده کرد.

تروریست

در این رسانه‌ها اخباری از قتل، ترور و اعدام از طرفداران نظام سوریه و داعش و دیگر گروههای تروریستی توسط جبهه اسلامی به چشم نمی خورد بلکه برعکس این گروه داعش است که عناصر جبهه اسلامی را هدف قرار می‌دهد و اخبار اقدامات خشونت آمیز داعش در صدر اخبار این رسانه ها قرار می گیرد. البته این به معنای رد اقدامات خشونت آمیز و ضد انسانی داعش نیست ولی این رسانه‌ها اخبار خشونت های جبهه اسلامی را سانسور و طوری پوشش می دهند که این جبهه قربانی اقدامات خشونت آمیز معرفی شود تا از آن چهره میانه رو در عرصه سیاسی سوریه به نمایش بگذارند.

این جبهه شامل گروههای مسلح "احرار الشام"، "جیش الاسلام"، تیپ های "صقور الشام" و "التوحید" و "الحق" و گردانهای "انصار الشام" می شود و بعدها گروه موسوم به "جبهه اسلامی کُرد" و گروههای دیگری به آن ملحق شدند.

در میثاق و منشوری که از گروه جبهة الاسلامیة منتشر شده است سعی شده که از خشونت هر چند در ظاهر دوری شود و خود را به عنوان چهره‌ای میانه رو معرفی کنند که حامی اعتدال و میانه روی هستند تا از این طریق بتوانند نمایندگی جریان های میانه رو را به دست بگیرند و از سوی دیگر حمایت کشورهای غربی را نیز جلب کنند، سیاستی که کشورهای غربی بارها اعلام کرده‌اند که از گروههای میانه رو در عرصه میدانی سوریه حمایت می‌کنند. اینکه این گروهک نیز به سرنوشت دیگر گروه‌های تروریستی دچار خواهد شد یا نه، تحولات آینده سوریه به آن پاسخ خواهد داد.

بخش سیاست تبیان

منبع : شبکه العالم