تبیان، دستیار زندگی
سریال «سرزمین كهن» كه پخش آن به دلیل اعتراض اقوام بختیاری از شبكه سوم سیما قطع شده بود، به احتمال فراوان بار دیگر به تلویزیون باز می‌گردد. سرنوشت اثر تلویزیونی كمال تبریزی در همان قسمت‌های آغازین سریال بنا به آنچه بدنمایی علیه اقوام بختیاری ‎عنوان شد، با
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت سرزمین کهن؟

ضرغامی در سفری به مسجد سلیمان موافقت مردم را جلب كرد


سریال «سرزمین كهن» كه پخش آن به دلیل اعتراض اقوام بختیاری از شبكه سوم سیما قطع شده بود، به احتمال فراوان بار دیگر به تلویزیون باز می‌گردد. سرنوشت اثر تلویزیونی كمال تبریزی در همان قسمت‌های آغازین سریال بنا به آنچه بدنمایی علیه اقوام بختیاری ‎عنوان شد، با حواشی بزرگی گره خورد و افراد مختلفی درباره حقانیت این اعتراض‌ها یا غیرموجه بودن آنها اظهارنظر كردند.

بازگشت سرزمین کهن

حالا اما به‌رغم اعتراضات گسترده مردم بختیاری و در حالی كه تصور می‌شد این سریال به آرشیو آثار سوخته صدا و سیما منتقل می‌شود، رئیس رسانه ملی از حذف برخی بخش‌های این سریال و جایگزینی آن با بسته‌ای جذاب برای بختیاری‌ها خبر داده است.

صدا و سیما در ماه‌های اخیر با حواشی بسیاری همچون جنجال انتخاب مجری برای سخنرانی تلویزیونی رئیس‌جمهور دست به گریبان بوده است، اما شاید هیچ یك از حواشی به اندازه اعتراض گسترده اقوام بختیاری شهرها و استان‌های مختلف كشور برای صدا و سیما سنگین نبوده باشد.

تلویزیون سریالی را روی آنتن شبكه سوم سیما فرستاد كه تاریخ سیاسی- اجتماعی ایران از سال 1320 تا پیروزی انقلاب اسلامی را در بستر زندگی یك پسربچه مرور می‌كرد اما به فاصله اندكی مردم شهرهای ایذه، اهواز، الیگودرز، دزفول و مسجد سلیمان دست به اعتراض زدند و به سبب آنچه توهین به قوم بختیاری در این سریال عنوان می‌شد، خواستار قطع پخش «سرزمین كهن» و حتی استعفای رئیس سازمان صدا و سیما شدند. اقدام ضربتی صدا و سیما در قطع پخش این سریال و نیز نامه مشترك كارگردان، تهیه‌كننده، مشاور سریال «سرزمین كهن» و مدیر گروه فیلم و سریال شبكه سه سیما به معاون سیمای رسانه ملی نیز حكایت از آن داشت كه صدا و سیما به هیچ وجه كشدار شدن این اعتراض‌ها را به نفع خود نمی‌بیند.

بختیاری‌ها بخش بزرگی از جمعیت قومی ایران را تشكیل می‌دهند و در چنین شرایطی بدون شك هر مدیر با ذكاوتی بهترین راه برای سامان بخشیدن به چنین وضعیت آشفته‌ای را در جلب رضایت معترضان بختیاری می‌بیند. حواشی سریال «سرزمین كهن» نیز باعث شده است كه رئیس سازمان صدا و سیما در ماه پایانی سال، روزهای پر جنب و جوش را پشت سر گذاشته و شخصا برای مرتفع كردن هوشمندانه مشكلات یك ماه اخیر «سرزمین‌كهن» سرزده و مردمی به مسجد سلیمان برود. اوایل هفته ضرغامی بدون اطلاع مسئولان استانی و حتی محلی مسجدسلیمان و بدون هرگونه تشریفاتی به شكلی غیر‌منتظره همراه یك نفر در فرودگاه اهواز به زمین می‌نشیند، پس از آن سوار بر یك خودروی سواری كرایه‌شده و همچون مردم عادی به مسجدسلیمان سفر می‌كند. پس از طی مسافت 120 كیلومتری اهواز تا مسجدسلیمان، ضرغامی در بازار مركزی شهر پیاده می‌شود و به صورت مستقیم با مردم گفت‌وگو می‌كند و بی‌واسطه و مستقیم پای سخنان شهروندان بختیاری مسجدسلیمان می‌نشیند.

مردم شهرهای ایذه، اهواز، الیگودرز، دزفول و مسجد سلیمان دست به اعتراض زدند و به سبب آنچه توهین به قوم بختیاری در این سریال عنوان می‌شد، خواستار قطع پخش «سرزمین كهن» و حتی استعفای رئیس سازمان صدا و سیما شدند.

«ضرغامی با روی گشاده و به دقت به حرف مردم گوش می‌دهد، نمایندگان از اقشار و صنف‌های مختلف نقدها و سخنان خود را پیرامون سریال سرزمین كهن و همچنین وفاداری‌های قوم بختیاری به اسلام، ایران، انقلاب و رهبری به او درمیان می‌گذارند. ضرغامی به خوبی از آنان دلجویی می‌كند، مردم مهمان‌نواز و خونگرم بختیاری مسجدسلیمان كه از این حركت ضرغامی خوشحال و راضی بودند، «لباس چوقای بختیاری» را به نشانه احترام و تقدیر بر تن او می‌كنند.»

ضرغامی سپس در جمع مردم مسجد سلیمان بی‌توجهی دست‌اندركاران سریال سرزمین كهن به نامگذاری بختیاری در این فیلم را اشتباهی بزرگ توصیف كرده و گفته است: «اشتباه بزرگ همكارانم كه هرگز آنها را به خاطر این اشتباه نبخشیدم، این بود كه نام بختیاری را به گونه‌ای به كار بردند كه شبهه اینكه ظرفیت برداشت برای اینكه بخواهند آن را تعمیم دهند وجود داشت و مردم حق داشتند... به خدا پناه می‌برم اگر یك ذره در دل این مردم فداكار و شهید داده كه هرچیزی داشته‌اند برای انقلاب داده‌اند، كوچك‌ترین ناراحتی و بی‌اعتمادی از رسانه ملی كه افتخار اتصال به رهبر معظم انقلاب را دارد، به وجود بیاید.»

اما رئیس رسانه ملی با یك تیر دو نشان زده است؛ او با استفاده از فرصت ویژه‌ای كه در این سفر سرزده برایش فراهم شد، توانست سرنوشت نامشخص سریال «سرزمین كهن» را نیز پیش روی همان مردم معترض مسجد سلیمان تعیین تكلیف كند.

بازگشت سرزمین کهن

از قضا این حضور سرزده ضرغامی در مسجد سلیمان تأثیر بسیار مثبتی در كاهش حساسیت‌های ایجاد شده طی روزهای گذشته داشته است. رئیس رسانه ملی با این اقدام خود هم به نوعی از بختیاری‌ها دلجویی كرده و هم موافقتشان برای پخش مجدد نسخه اصلاح شده سریال «سرزمین كهن» آن هم بدون هر گونه پیش‌داوری را جلب كرده است؛ اتفاقی كه می‌تواند مانع از به هدر رفتن سرمایه تولید این سریال تلویزیونی شود.

به گفته ضرغامی، برخی بخش‌های «سرزمین كهن» حذف می‌شود. او گفته است كه زمان را از دست نمی‌دهد و در آینده، زمانی كه كل این بحث بختیاری از داستان این سریال حذف شد، با همكاری فرهیختگان و همكاران یك مجموعه بسیار جذاب و خوب از بختیاری‌ها در این سریال پخش خواهد شد كه اگر اقوام بختیاری بار اول آن را ملاحظه كنند، اصرار خواهند كرد كه هر‌چه زودتر باز هم مجموعه‌ای ساخته شود و این موارد در آن دیده شود!

پیش‌تر عوامل سریال «سرزمین كهن» در نامه خود خطاب به معاون سیما احترام به همه اقوام كشور از جمله مردمان متدین، نجیب و اصیل ایل بختیاری را از اصول انكارناپذیر دانسته و اعلام كرده بودند كه روند حركت سریال نیز بر همین مدار است. اما با این وجود پخش سریال «سرزمین‌كهن» در آخرین روزهای بهمن ماه از شبكه سوم سیما قطع شد تا زمزمه‌هایی مبنی بر پیوستن همیشگی این سریال به آرشیو رسانه ملی آن هم به منظور جلوگیری از گسترده‌تر شدن اعتراضات مردمی اقوام بزرگ بختیاری بر سر زبان‌ها بیفتد اما حالا به نظر می‌رسد كه تلویزیون باید بار دیگر چشم به راه بازگشت «سرزمین كهن»به كنداكتور خود و مردم بختیاری نیز در انتظار آغاز پخش سریالی باشند كه رئیس رسانه ملی شخصاً به آنها وعده داده كه این بار برایشان حساسیتی ایجاد نخواهد كرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه جوان

مطالب مرتبط:

همه سریال‌های دردسرساز   

توضیحات کمال تبریزی درباره حواشی «سرزمین کهن»

جنجال عطاران؛غوغای سرزمین کهن