تبیان، دستیار زندگی
سه هفته دیگر تا آغاز سال جدید باقی مانده اما این روزها حال و هوای نوروز دارد. هیچ کس نمی داند دقیقا چرا، اما حتی واژه عید نوروز هم موجی از شادی را در ذهن ایجاد می کند، چه برسد به روزهای ماه اسفند که به واقعه شادی آفرین نوروز و تداعی خاطرات شاد کودکی باز م
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوروز از همین امروز شروع شد!


سه هفته دیگر تا آغاز سال جدید باقی مانده اما این روزها حال و هوای نوروز دارد. هیچ کس نمی داند دقیقا چرا، اما حتی واژه عید نوروز هم موجی از شادی را در ذهن ایجاد می کند، چه برسد به روزهای ماه اسفند که به واقعه شادی آفرین نوروز و تداعی خاطرات شاد کودکی باز می گردد.

شاید یکی از دوست داشتنی ماه های سال برای ما ایرانی ها اسفند و فروردین باشد، شاید از فروردین هم دوست داشتنی تر، آخرین ماه سال باشد ماهی که در آن همه آدم ها انگار درگیر هیجانی زاید و الوصفی به دنبال رتق و فتق امور هستند تا زودتر دستان بهار را در دستان خسته خود بگیرند و بار دیگر گرمای نفس های هوای تازه را به ریه های شهر دعوت کنند.

خرید عید

مشکلات هست اما خود عید بهانه ای برای شادی است

گرانی هست، تورم هم، شاید دخل و خرجمان مثل سالهای اخیر به هم نخورد و نتوانیم آنطور که باید از خجالت دل خود و خانواده مان در بیاییم و همه آن لباس هایی را که می خواهیم را بخریم و به همه جاهایی که دوست داریم سفر کنیم اما آمدن همین عید به خودی خود شادی آفرین است. از روزهای انتهایی بهمن و روزهای ابتدایی اسفند، خیابان ها انگار با جمعیتی چند برابری روبرو می شوند، جمعیت آدم هایی که به روال ایرانی بودنشان همه کارها را برای دقیقه 90 گذاشته اند و در روزهای پایانی سال به دنبال انجام کارهای عقب مانده شان هستند. از کارهای عقب افتاده که بگذریم با آغاز اسفند، خانواده ها برای خریدهای شب عید راه خیابان ها و مراکز خرید را در پیش می گیرند تا در میان مدلهای ویترین ها، آن چه که با جیب و سلیقه شان منطبق است را خریداری کنند و برای پوشیدن در روزهای خوش عید، کنار بگذارند. در این میان البته خوشحال تر از همه کودکانی هستند که برای خرید لباس های عید لحظه شماری می کنند و پس از خرید تا تحویل سال و پوشیدنشان دل در دلشان نیست. شاید کودکان این روزها مانند کودکی های ما از پوشیدن لباس های عید زیاد ذوق نکنند، اما هنوز هم خرید لباس عید خوشی های خودش را دارد، خریدهایی که ما را به یاد خاطرات خوب کودکی می اندازد.

یکی از اتفاق های خوب نوروزی، سفرهایی است که به بهانه تعطیلی روزهای عید شاید در برخی از خانواده ها تنها یک بار در سال اتفاق می افتد. اگر قرار باشد اهالی خانه، قطار را به عنوان وسیله سفر خود انتخاب کنند، از ماه ها پیش باید در پیش فروش بلیط ها شرکت کنند تا بتوانند نام خود را در میان مسافران قطارهای نوروزی ثبت کنند

عیدی که همه را به یاد سفر می اندازد

یکی از اتفاق های خوب نوروزی، سفرهایی است که به بهانه تعطیلی روزهای عید شاید در برخی از خانواده ها تنها یک بار در سال اتفاق می افتد. اگر قرار باشد اهالی خانه، قطار را به عنوان وسیله سفر خود انتخاب کنند، از ماه ها پیش باید در پیش فروش بلیط ها شرکت کنند تا بتوانند نام خود را در میان مسافران قطارهای نوروزی ثبت کنند. با اینکه جاده های بین شهری در ایام نوروز با ترافیک غیر قابل تصوری روبرو  هستند، اما باز هم مردم به محض تحویل شدن سال، برای مسافرت راه جاده های بین شهری را در پیش می گیرند تا به شهرهای پدری شان بروند یا در شهرهای دیگر روزهای تعطیلی نوروز را بگذرانند. چه سفرهای نوروزی با هواپیما به هتل های پنج ستاره باشد و چه با خودرو شخصی به شرط چادر و اقامتگاه های بین راهی، اما در هر حال سفرهای نوروزی به خودی خود می تواند موجی از شادی را برای همه اعضای خانواده به ارمغان بیاورد، شوقی که شاید در سایر ماههای سال وجود نداشته باشد.

دل تکانی

خانه تکانی دلها!

از روزهای ابتدایی اسفند، همه خانه ها انگار خود را برای مهمانی بهار آماده می کنند و مادرها با دستمال و جارو به جان خانه هایی می افتند تا با تکاندنشان از غبار الودگی هایی که در مدت یک ساله بر چهره شان نشسته ، رنگ نویی را بر دیوارها بنشانند و خانه را با ظاهری پاکیزه و جدید به استقبال فصل نو ببرند، شاید خیلی از ما امکانات تعویض سالانه مبل ها و پرده های خانه هایمان را نداریم اما همین خانه تکانی این امکان را به ما می دهد که با ظاهری جدید میزبان دید و بازدیدی های نوروزی باشیم؛  خانه تکانی که با زدودن غبار از درو و دیوارها، غبار غم روی دل ساکنان خانه را می تکاند و باعث می شود که خانه ای تمیز بهانه ای برای شادی هایی تازه باشد.

خانه تکانی

زمانی برای کنار رفتن کینه ها

یکی دیگر از آداب و رسوم نوروزی ایرانی ها این است که مردم در چنین روزهایی سعی می کنند اختلافات و کدورت ها را کنار بگذارند و در میان دید و بازدیدی های نوروزی، کسانی که در طول سال به دلیلی از هم  دلخوری دارند، کینه ها را به کنار گذاشته و آشتی را جایگزینش می کنند. اینکه دشمنی و دلخوری ها از قلب آدم ها به بهانه عید کنار می رود و روابط گرم تر می شود هم از دیگر دلایلی است که در نهایت منجر به افزایش نشاط روحی و روانی مردم در ایام عید می شود.

از سوی دیگر دید و بازدیدی های نوروزی که از دیگر رسوم کهن ایرانی ها در روزهای عید بوده، از دیگر اتفاقاتی است که در نهایت به پر رنگ شدن روابط میان اعضای خانواده و آشنایان می انجامد و چه بسیار مشکلات و دغدغه هایی که در میان همین دید و بازدید ها از میان می رود، چه نیازهای مالی که مرتفع می شود و چه ازدواج هایی که سر می گیرد و چه درگیریهایی که ختم به خیر می گردد.

روزهایی پایانی اسفند، لحظه هایی برای آغاز

روزهای پایان اسفند ماه، انگار هوا بوی دیگری دارد، همه مردم دارند تمام تلاششان را به کار می گیرند تا در روزهای باقی مانده کارهای عقب مانده شان را به سامان برسانند و در بهترین شرایط ممکن به استقبال نوروزی بروند که همه آیین هایش از سفره هفت سین تا دید و بازدید و مسافرت هایش ، پر از شادی و خنده است و زیباترین و خاطره انگیز ترین لحظات عمر آدم ها را رقم می زند، شاید به همین دلیل هم هست که عید نوروز برای همه آدم ها چه فقیر و چه پولدار، بهانه ای برای شادی و نشاط و آغازی دیگر است، آغازی برای پایان غم ها.

سپیده آماده

بخش اجتماعی تبیان


مطالب مرتبط:

فرمول ترک طمع در خرید شب عید

ماجراهای خرید شب عید

جیب خالی، ولخرجی عالی!