تبیان، دستیار زندگی
به لحاظ جنسیتی حدود 51 درصد جمعیت را آقایان و حدود 49 درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و از لحاظ ترکیب جمعیتی 24 درصد زیر 15 سال، 32 درصد بین 15 الی 29 سال و حدود 39 درصد بین30 الی 60 سال و حدود 7.5 درصد بالای 60 سال هستند که براین اساس در حال حاضر جمعیت کشو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سهم7میلیون خانواده؛حداکثر یک فرزند!


به لحاظ جنسیتی حدود 51 درصد جمعیت را آقایان و حدود 49 درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و از لحاظ ترکیب جمعیتی 24 درصد زیر 15 سال، 32 درصد بین 15 الی 29 سال و حدود 39 درصد بین30 الی 60 سال و حدود 7.5 درصد بالای 60 سال هستند که براین اساس در حال حاضر جمعیت کشور جمعیت جوان رو به میانسالی است.

تک فرزند

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور گفت: شاخص جمعیت جوان کشور در 10 سال آینده در صورت تغییر نکردن نرخ رشد جمعیت، کاهش می‌یابد.

علی‌اکبر محزون در همایش تغییر نگرش جمعیت افزود: سیاست کنترل موالید در کشور اشتباه بود و همه باید برای تغییر این روند تلاش کنند.

وی بی‌توجهی به افزایش موالید با وجود توسعه کشور، بالا رفتن سن ازدواج و اکتفای افراد تحصیل‌کرده به تک فرزندی را از عوامل کاهش نرخ رشد جمعیت عنوان کرد.

وی اظهار کرد: در کشور ما سالانه یک میلیون و 400 هزار نفر ولادت ثبت می‌شود و در مقابل حدود 400 هزار فوت به ثبت می‌رسد.

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در قبل از دهه 50 بیش از 80 درصد خانواده‌ها حداقل سه فرزند داشتند، ادامه داد: هم‌اکنون حدود 21 میلیون خانواده در کشور داریم که حدود 14.5 درصد از کل خانواده‌ها بدون فرزند و 19 درصد تک فرزند هستند یعنی حدود 33 درصد، به عبارت دیگر حدود یک سوم خانواده‌ها حداکثر یک فرزند دارند و این آمار خود به نوعی تهدید جمعیتی است.

وی با بیان اینکه برای تغییر این روند باید ازدواج آسان و تشویق به فرزندآوری ترویج شود، ادامه داد: تغییر سبک زندگی، افزایش شهرنشینی و از همه مهمتر افزایش سن ازدواج مهمترین دلایل تغییرات جمعیتی است که باید با اقدامات حمایتی دولت در جهت اصلاح آمار جمعیتی این روند تغییر پیدا کند در غیر این صورت با روند فعلی ابتدا رشد جمعیتی متوقف و سپس رشد منفی جمعیت در کنار افزایش جمعیت سالمند خواهیم داشت.

جمعیت کشور در آینده به سمت سالمندی حرکت می‌کند به طوری که جمعیت جوان کاهش پیدا می‌کند و گرایش به سمت میانسالی و بالا بیشتر خواهد شد. مهمترین وظیفه سازمان ثبت احوال ارائه آمار و اطلاعات دقیق، درست و به هنگام جمعیتی است که می‌تواند نقش پررنگی در تدوین سیاست‌های جمعیتی و افزایش جمعیت داشته باشد

این مقام مسئول ادامه داد: به لحاظ جنسیتی حدود 51 درصد جمعیت را آقایان و حدود 49 درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و از لحاظ ترکیب جمعیتی 24 درصد زیر 15 سال، 32 درصد بین 15 الی 29 سال و حدود 39 درصد بین30 الی 60 سال و حدود 7.5 درصد بالای 60 سال هستند که براین اساس در حال حاضر جمعیت کشور جمعیت جوان رو به میانسالی است.

وی در ادامه با اشاره به سالمند شدن جمعیت کشور در سال‌های آینده اظهار کرد: جمعیت کشور در آینده به سمت سالمندی حرکت می‌کند به طوری که جمعیت جوان کاهش پیدا می‌کند و گرایش به سمت میانسالی و بالا بیشتر خواهد شد. مهمترین وظیفه سازمان ثبت احوال ارائه آمار و اطلاعات دقیق، درست و به هنگام جمعیتی است که می‌تواند نقش پررنگی در تدوین سیاست‌های جمعیتی و افزایش جمعیت داشته باشد.

در این همایش سیاست‌های ابلاغی دفتر رهبر معظم انقلاب در خصوص تغییر سیاست‌های جمعیتی و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حاضران تبیین شد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : ایسنا