تبیان، دستیار زندگی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان 12 وظیفه را برای مسئولان نظام برشمردند که در صورت اجرای صحیح این دستورات می توانیم شاهد تحول عظیمی در کشور باشیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

12 فرمان رهبری به مسوولان!


رهبر معظم انقلاب اسلامی  در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان 12 وظیفه را برای مسئولان نظام برشمردند  که در صورت اجرای صحیح این دستورات می توانیم شاهد تحول عظیمی در کشور باشیم.


رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پنجشنبه 15 اسفند در سخنان مهمی ضمن برشمردن برخی از واقعیات جهانی به تبیین "وظایف اصلی مسئولان نظام اسلام"  در شرایط حساس و پیچیده کنونی پرداختند که به چند نکته در این زمینه اشاره خواهیم کرد:

1.      مهمترین اظهارات رهبری در دیدار با خبرگان، 12 وظیفه ای بود که برای مسوولان تبیین کردند. این در وظیفه در جدول زیر به طور خلاصه آورده شده اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که مقام معظم رهبری پس از تبیین این 12 فرمان از مسوولان درخواست کردند که وظایفی که تبیین شده به صورت گفتمان و باور عمومی درآید که لازمه آن هم تبیین منطقی و عالمانه این مسائل، به دور از زیاده روی های گوناگون و با زبان خوش است.

وظایف مسوولان

موضوع

توضیحات

وظیفه اول

واقع بینی و دیدن نقاط قوت فراوان در کنار برخی نقاط ضعف

واقعیت آن است که انقلاب اسلامی ایران برخلاف انقلابهای معمول در دنیا، با وجود گذشت بیش از سه دهه از پیروزی آن، همچنان سرزنده و شاداب است و از اسلام و استقلال و ایستادگی ملی و توسعه درون زا و عدالت سخن می گوید و برای این اهداف بزرگ، تلاش می کند.

وظیفه دوم

افتخار به نسل جوان متدین و انقلابی و قدر دانستن این جوانان

شأن نسل جوان کنونی انقلاب، بالاتر از جوان نسل اول انقلاب است زیرا جوان امروز با وجود آنکه پیروزی انقلاب و مسائل بعد از آن را ندیده و در معرض انواع آسیب های ناشی از فضای مجازی و ماهواره ها نیز قرار دارد اما متدین است و پای انقلاب ایستاده است.

وظیفه سوم

توجه به ظرفیت های بی شمار داخلی و ملی و استفاده از آنها

خوشبختانه مسئولان کشور از جمله مسئولان دولت جدید، همه از ظرفیت های بی شمار داخلی آگاهند و بر لزوم استفاده از آنها معتقدند.همین ظرفیت های فراوان داخلی بود که مجموعه مسئولان نظام را به موضوع اقتصاد مقاومتی رهنمون کرد.

وظیفه چهارم

غفلت نکردن از دشمنی دشمنان

تا هنگامی که نظام اسلامی و ملت ایران بر اصول اسلام و انقلاب و استقلال، پایبند است، دشمن از دشمنی خود دست بر نخواهد داشت بنابراین نباید از دشمن غافل شد. جبهه استکبار نسبت به ملت ایران، کینه عمیقی دارد و امروز همه، عمق کینه و بغض دشمنان را در صحبتهای نها می بینند.

وظیفه پنجم

اجرایی کردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی

دشمن با وجود بغض و کینه عمیق، از مقابله با نظام اسلامی و ملت ایران عاجز است و به دلیل این عجز، به تحریم روی آورده و خود آنها نیز می دانند که ابزار تحریم از ابتدای انقلاب تاکنون، بی فایده بوده است. اتفاق نظری که امروز در میان رۆسای سه قوه و همچنین مسئولان دولتی اعم از رئیس جمهور محترم و وزرا درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی وجود دارد نوید دهنده آن است که به لطف خدا، اقتصاد مقاومتی بر تحریم ها و ترفندهای دشمنان فایق خواهد آمد.

وظیفه ششم

تکیه به مردم و حرکت جهادی

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، در هر مقطعی که مردم به وسط میدان آورده شدند و با نام خدا، حرکت جهادی آغاز شد، پیروز آن میدان بودیم که نمونه های عینی آن، پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی در هشت سال دفاع مقدس است.

وظیفه هفتم

توجه دائمی مسئولان و مقایسه شرایط کنونی و توانایی های امروز با شرایط سال های قبل

مسئولان باید با جبهه دشمن مرزبندی صریح و شفاف داشته باشند، بخصوص در شرایط کنونی. برخی در این خصوص مغالطه می کنند و اینگونه القا می کنند که مرزبندی به معنای قطع رابطه با دنیا است در حالیکه مرزبندی با جبهه دشمن، همانند مرزهای جغرافیایی، نسبت ما و دشمن را مشخص می کند.

وظیفه هشتم

مرزبندی صریح و شفاف با دشمن به خصوص در شرایط کنونی

دولت امریکا در سطح بین المللی به عنوان یک بازیگر خشن و جنایتکار و ناقض حقوق انسانها شناخته می شود و در داخل امریکا نیز به عنوان یک رژیم دروغگوی مزوّر شناخته شده است و امروز اعتماد مردم امریکا به دولت خودشان در پایین ترین سطح قرار دارد.

وظیفه نهم

بیمناک نشدن از دشمن و اتکاء به خداوند

-

وظیفه دهم

حفظ و تقویت وحدت ملی

اعم از وحدت مذهبی و وحدت اقوام در کشور دهمین وظیفه ای بود که حضرت آیت الله خامنه ای برای مسئولان بیان کردند.

وظیفه یازدهم

توجه به فرهنگ دینی و انقلابی

من هم از مسائل فرهنگی نگرانم و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان سهیم هستم. دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می کنند، زیرا در مسائل فرهنگی نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

وظیفه دوازدهم

گفتمان سازی

-

2.      رهبری در تبیین وظایف مهم مسوولان نظام و در تشریح وظیفه هشتم و نهم، "مرزبندی صریح و شفاف با دشمن به خصوص در شرایط کنونی" و "بیمناک نشدن از دشمن و اتکاء به خداوند" را جزو مهمترین وظایف مسوولان می دانند. رهبری بارها در سخنرانی های خود فرموده اند که نباید از دشمن ترسید چراکه بدخواهان ایران مثل آمریکایی ها و برخی از کشورهای اروپایی خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند. در اظهارات اخیر نیز رهبری فرمودند نباید از کشورهایی که به علت مشکلات فراوان اقتصادی و اخلاقی در حال نابودی هستند وحشت کرد. واقعیت این است که ما باید همه جوانب را در نظر بگیریم اما این نباید موجب ترس و وحشت از دشمن شود. به همین علت باید در کارهایی مانند مذاکره توانایی داخلی را هم در نظر بگیریم و با پشتوانه ای مانند مردم و کارهای جهادی و اقتصاد مقاومتی و از موضع قدرت و نه موضع ضعف پای میز مذاکره بنشینیم.

رهبری در سخنان اخیر خود از مسوولانی که در مقابل این تهدیدها مواضع روشن و صریحی می گیرند و حتی آمریکایی ها را تهدید می کنند در صورت حمله، ایران را برای آنها جهنم می کند تشکر کردند

3.      لفاظی های آمریکایی ها و اسرائیلی ها  علیه یک کشور بیشتر برای ترساندن مسوولان و ملت آن کشور است و آنها قصد دارند بازخورد این تهدیدها را تحلیل کنند و قطعا این بازخوردها را برای تصمیمات بعدی محاسبه می کنند. مثلا وقتی آمریکایی ها می بینند مردم و مسوولان فلان کشور در مورد تهدیدها مواضع منفعلی دارد، این تهدیدها را ادامه می دهند تا ضعف آن کشور هدف بیشتر آشکار شود. به همین علت است که رهبری در سخنان اخیر خود از مسوولانی که در مقابل این تهدیدها مواضع روشن و صریحی می گیرند و حتی آمریکایی ها را تهدید می کنند در صورت حمله، ایران را برای آنها جهنم می کند تشکر کردند: " من از مسئولان کشور که در مقابل دشمن موضع صریح می گیرند و منفعل نبودن ملت ایران و انقلاب اسلامی را صراحتاً اعلام می کنند، واقعاً تشکر می کنم و اینگونه موضع گیریهای صریح در مقابل دشمن، باید بصورت گفتمان درآید."

4.     بیداری اسلامی در کشورهای آفریقایی به خصوص در تونس، مصر و لیبی موجب شد دنیا حیرت کند و ابرقدرت ها برای کاستن از تاثیر انقلاب ها در این کشورها دست به کار شد. بعد از مدتی اغلب این انقلاب ها به دست نااهلان افتاد و حتی کشورهای غربی موفق شدند این کشورها را به هرج و مرج بکشانند اما آیا این به معنای این است که بیداری اسلامی ای رخ نداده است؟ رهبر انقلاب در این مورد می گوید: اکنون مشخص شده است که این بیداری کاملاً مرتبط به اسلام بوده و اگرچه در ظاهر آن را خاموش کردند اما "روح خودباوری و احساس هویت اسلامی" هیچگاه از بین نخواهد رفت و اکنون نیز از بین نرفته است.

5.      توهین چند رسانه به ارزش ها و باور مردم و پررنگ شدن نشانه های تهاجم فرهنگی و بی توجهی برخی مسوولان به این مسائل نیز موجب شد رهبری در این مورد نیز اظهار نگرانی کنند: من هم از مسائل فرهنگی نگرانم و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان سهیم هستم. دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می کنند، زیرا در مسائل فرهنگی نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد. مسئله فرهنگ مهم است زیرا اساس ایستادگی و حرکت نظام اسلامی، مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی و تقویت جریان فرهنگی مۆمن و انقلابی است.

محسن جندقی

بخش سیاست تبیان