تبیان، دستیار زندگی
دانش‌آموزان نباید بدون برنامه‌ریزی درسی راهی تعطیلات نوروزی شوند. اوقات فراغت در عید وقت مناسبی است برای برنامه ریزی درسی دبیرستانی‌ها...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه درسی از جنس بهار

برنامه درسی از جنس بهار

تعطیلات عید برای دبیرستانی‌ها به مثابه زمانی است که برای مسافرتی آماده شده‌اند و قبل از سوار شدن به وسیله‌ی نقلیه‌ی خود، تمام وسایل سفر را بار دیگر بررسی می‌نمایند تا چیزی به جا نمانده باشد. با توجه به اینکه در امتحانات ترم اول دروس را جمع بندی نموده‌اید (و حتی اگر این کار را انجام نداده‌اید، در اردیبهشت ماه فرصت کافی برای این کار خواهیم داشت) و نیز در امتحانات ترم دوم هم دروس را دوره خواهید کرد، پس می‌توان گفت که دوران مطالعاتی نوروز بهترین زمان برای جمع بندی و مطالعه‌ی دروس پایه است.

با فرا رسیدن فصل بهار، سه نوع رفتار و برنامه ریزی عمده در بین دانش آموزان دیده می‌شود:

الف) بعضی‌ها از این فرصت برای رفع خستگی و تجدید قوا استفاده می‌کنند.

ب) عده دیگری عقب‌ماندگی‌های درسی خود را جبران می‌نمایند.

ج) گروهی هم دروسی را كه قبلاً آموخته‌اند دوره و جمع بندی می‌کنند.

مسلم است که مرور جزوه‌ها و کتاب‌های درسی و بهتر از آن‌ها خلاصه‌های دروس مختلف، در اولویت است ولی تست‌زنی از فعالیت‌هایی می‌باشد که در تعطیلات عید بسیار مهم‌تر از قبل است و باید جدی‌ترین فعالیت مطالعاتی شما باشد. پیشنهاد می‌کنیم در این زمان به منابع کمک آموزشی و تست‌زنی قبلی خود رجوع کنید و فقط در مواردی از کتاب‌های جدید تستی استفاده نمایید که منابع تستی قبلی خود را بارها دوره کرده و مسلط شده‌اید.

توجه اغلب داوطلبان و دانش آموزان در تعطیلات، به درس‌های اختصاصی است؛ اما باید بدانیم که در آزمون‌های بعد از عید که حجم درس‌ها بیش‌تر می‌گردد و آزمون به سمت جامع شدن پیش می‌رود و حجم درس‌ها به ویژه عمومی‌ها زیاد می‌شود، درصد درس‌های عمومی (مانند کنکور سراسری) افت می‌کند و تأثیر این درس‌ها به مراتب بیشتر از آزمون‌های مقطعی و مرحله‌ای می‌گردد.

به همین سبب تئوری کنار گذاشتن دروس عمومی در تعطیلات عید، اصلاً صحیح نیست. ادبیات، دین و زندگی مجموعاً شامل حدود 200 درس هستند و عدم مطالعه‌ی آن‌ها، به معنی آنست که فرد هفته‌های متوالی در اردیبهشت را باید صرف مطالعه‌ی آن‌ها نماید و این خود یعنی کنار گذاشتن برخی دروس اختصاصی که در عید مطالعه شده است. پس علاوه بر تست‌زنی مداوم در عید، عمومی‌ها را هم مثل سابق در برنامه‌ی خود بگنجانید.

حتی عده‌ای بر این عقیده‌اند که به دلیل حجم کم درس‌هایی مثل عربی عمومی و زبان عمومی، باید آن‌ها را در تعطیلات عید به اتمام رساند و با زدن تست جامع (مشابه سۆالات کنکور و با همان بودجه بندی) در این دو درس نه تنها تسلط بر آن‌ها را افزایش داد بلکه فرصت بهتری برای مطالعه‌ی ادبیات، دین و زندگی در ماه‌های بعد ایجاد نمود. توجه داشته باشید عربی و زبان جزء معدود درس‌هایی بوده‌اند که چند سال اخیر در کنکور سراسری درصد 100 در آن‌ها توسط داوطلبان کسب شده است.

برنامه پیشنهادی ما می‌تواند کمک موثری برای دانش آموزان باشد:

1- برنامه مطالعاتی خود را از روز دوم تا دوازدهم تعطیلات نوروز تنظیم کنید.

2- دفترچه‌ای به منظور ثبت برنامه مطالعاتی خود در این ایام تهیه کنید و در آن جداولی را برای هرروز به منظور ثبت کلیه فعالیت‌ها و مطالعات روزانه اختصاص دهید.

3- برنامه خود را با حذف عواملی که در روز قبل منجر به عدم مطالعه مفید شما شده، به روز نمایید.

4- در صورت امکان فردی را به عنوان ناظر انتخاب کنید تا بر فعالیت روزانه شما در این ایام نظارت کند. این عمل می‌تواند مطالعه شما را هدفمند کند.

5- زمان‌های استراحت، به انجام امور دلخواه اختصاص داده شود. داشتن روحیه شاد بهترین عامل برای مطالعه است.

6- مواقعی که بی‌حوصله می‌شوید بهتراست دروسی که احتیاج به تمرکز زیاد دارند، یا دشوار هستند را مطالعه نکنید زیرا یادگیری مطلوب به دست نمی‌آید.

بهتر است آهسته و پیوسته به كار خود ادامه دهید. آدم‌های موفق و سخت كوش هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهند. اگر هم در اولین آزمون جامع به نتایج دلخواه نرسیدید، نا امید نشوید. اشكالات و نقاط ضعف خود را تحلیل كنید و برای آن‌ها برنامه ریزی كنید. درس خواندن مانند بازی شطرنج است؛ دانش آموزان قوی با حركات سنجیده به راحتی می‌توانند موقعیت خود را باز یابند و از حالت (كیش) خارج شوند. پس با یک برنامه ریزی از جنس بهار همیشه برنده بازی خواهید بود.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مریم عرفانیان

تنظیم: مریم فروزان کیا